ورود مجلس به ماجرای سقوط اتوبوس سربازان: از تشکیل کمیته تحقیق و تفحص تا احضار وزیر راه به پارلمان

سقوط اتوبوس حامل سربازان وطن‌مان به دره و جان باختن 20 نفر از آنها حساسیت زیادی را در جامعه به دنبال داشته و برخی نمایندگان مجلس نیز برای روشن شدن ابعاد پنهان آن برنامه‌هایی دارند.

به گزارش خبرآنلاین،‌ سربازان پادگان صفر پنج کرمان،‌ دوره آموزشی خود را تمام کرده و در راه بودند که به خانه بازگردند. این اتوبوس اما به شیراز نرسید و در دره نی ریز سقوط کرد. 13 سرباز در لحظه و هفت نفر دیگر در بیمارستان، جان خود را از دست دادند. هنوز تعدادی از سربازان نیز در بیمارستان هستند.

این حادثه تلخ،‌ مردم را داغدار کرده و مسئولان پس از عرض تسلیت که البته عموم آنها دیرهنگام بود، حالا به دنبال راهکارهایی هستند که ابعاد پنهان حادثه را آشکار کنند. در این بین عزمی نیز در بین نمایندگان پارلمان به چشم می خورد و ظاهرا قرار است دومین پرونده تحقیق و تفحص در مجلس دهم (پس از پرونده معاونت حقوقی ریاست جمهوری) برای این موضوع تلخ گشوده شود.

البته اولین واکنش اعضای پارلمان دهم عرض تسلیت بود. رئیس مجلس نیز یکی از تسلادهندگان بود که در پیامی نوشته بود: «اینجانب ضمن آرزوی شفای عاجل برای مصدومین و عرض تسلیت این مصیبت جانکاه به ملت شریف ایران و خانواده های درگذشتگان برای آنان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می کنم».

تشکیل کمیته تحقیق و تفحص در مجلس
حسین رضازاده، نماینده مردم کازرون، یکی از نمایندگانی است که نسبت به واژگونی اتوبوس واکنش نشان داد. او با تاکید براینکه مجلس موضوع حادثه سقوط سربازان را پیگیری می کند، گفت: ما تلاش داریم کمیته تحقیق و تفحص در این خصوص را تشکیل دهیم.

رضازاده درمورد جزئیات سانحه واژگونی اتوبوس سربازان به ایرنا گفت: شب گذشته بنده به همراه جمعی از نمایندگان استان فارس ضمن حضور دربیمارستان رجایی شهر شیراز و پیگیری وضعیت آنان با برخی از مصدومان این حادثه گفت و گو کردیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از ابعاد ماجرای این حادثه هنوز مشخص نشده است، گفت: سربازانی که از این حادثه نجات یافتند اعلام می کنند که پیش از آن که اتوبوس به دره سقوط کند راننده به آنها اعلام کرد که ترمز اتوبوس بریده است در این هنگام بسیاری ازسربازان به سمتی از اتوبوس جمع شدند تا اتوبوس به دره سقوط نکند و به حاشیه جاده برود.

عضوهیات رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس ادامه داد: به گفته سربازان متاسفانه راننده اتوبوس به حرف مسافران گوش نداده و دستپاچه می شود و خودش به همراه میهماندار به بیرون می پرد و اتوبوس با همه سرنشینان به ته دره می رود.

رضازاده افزود: این سربازان مصدوم می گفتند راننده در بین راه چند تبعه افغان را نیز درمحل بار اتوبوس سوار کرده بود. به گفته سربازان این تبعه های افغان در میانه راه و بعد از حرکت اتوبوس سوار شده بودند. راننده و میهماندار در این حادثه فوت کردند و تبعه های افغان نیز در این حادثه زنده ماندند.

وی با تاکید براینکه مجلس شورای اسلامی به جد این موضوع را پیگیری می کند گفت: ما کمیته تحقیق و تفحص در راستای این سانحه در مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهیم داد زیرا فکر می کنیم ممکن است ابعادی باشد که هنوز مشخص نشده و باید برای مردم روشن شود. زیرا احتمال این که ظرفیت اتوبوس به دلیل حضور تبعه غیرمجاز افغانی بیش ازحد مجاز بوده باشد وجود دارد.

وزیر راه به مجلس احضار می شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز برنامه هایی در این راستا دارد. رئیس کمیسیون عمران مجلس از بررسی ابعاد حادثه سقوط اتوبوس سربازان با حضور وزیر راه در کمیسیون عمران خبر داد.

محمدرضا رضایی‌کوچی به ایسنا گفت: در حال حاضر مشغول انجام بررسی‌های اولیه درباره سانحه رخ داده هستیم تا مشخص شود دقیقاً چه اتفاقی افتاده، چه دستگاهی مقصر بوده و کدام دستگاه کوتاهی کرده است.

وی با ابراز تاسف از کشته شدن تعدادی از سربازان در این سانحه یادآور شد: با توجه به اینکه در فصل تابستان اردوهای متعدد دانش‌آموزی، دانشجویی و غیره برگزار می‌شود و عمدتاً برای جابه‌جایی این گروه‌ها از اتوبوس‌هایی با عمر بیشتر استفاده می‌شود که هزینه کمتری داشته باشد لازم است در این زمینه تجدیدنظر شود و از خودروهایی با کیفیت خوب و قابل قبول استفاده شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس ادامه داد: سانحه سقوط اتوبوس سربازان از چند منظر باید مورد بررسی قرار گیرد از جمله تعاونی مربوطه که اتوبوس را برای پادگان تامین کرده است.براساس پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شده که دفترچه راننده اتوبوس قرمز بوده، اخطارهای زیادی دریافت کرده و تخلفات رانندگی قابل توجهی داشته است.ضمن اینکه تعداد مسافر اتوبوس بیش از اندازه مجاز بوده در حالی که این اتوبوس دو پلیس‌راه را رد کرده بود.

رضایی اضافه کرد: همچنین باید مشخص شود که آیا در نقطه‌ای که این حادثه اتفاق افتاده پیش‌بینی‌های لازم از نظر جاده‌ای، گاردریل و تجهیزات لازم صورت گرفته یا خیر و آیا اورژانس و نیروهای امدادی به موقع به محل اعزام شده‌اند؟ البته طبق اطلاعات واصله هم پلیس و هم اورژانس به موقع در صحنه حاضر شده و نسبت به جابه‌جایی مصدومین در زمان مقرر اقدام کرده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان اظهار کرد: هنوز زود است قضاوت کنیم چه کسی مقصر این سانحه بوده و پیش از مشخص شدن ابعاد موضوع درست نیست که حرفی از استیضاح وزیر زده شود اما قطعاً بعد از بررسی‌های اولیه ما موضوع را از نظر وضعیت جاده‌ای، کیفیت اتوبوس و پایانه اتوبوسرانی با حضور وزیر راه و مسئولان مربوطه در کمیسیون عمران مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

تلاش نمایندگان برای شفاف سازی از این حادثه
همچنین نماینده مردم مبارکه در مجلس در واکنش به این حادثه پیامی صادر کرد و در آن نوشت که به دنبال شفاف‌سازی ابعاد حادثه سقوط اتوبوس سربازان است.

زهرا سعیدی اما در پیامش به چگونگی تلاش برای شفاف سازی اشاره نکرده و تنها به این جملات بسنده کرده است: «محال است درک درد پدری که عصای پیری خود را با تنی خرد در خون غوطه‌ور می‌بیند و غصه مادری که خود را آماده شادی جوانش نماید اما مجلس عزای وی را برگزار کند. اینجانب در کمال ناباوری و تاسف با چشمانی اشک‌بار از طرف خود و مردم شریف شهرستان مبارکه این حادثه را به خانواده داغدار آن عزیزان تسلیت می‌گویم و با عزمی راسخ در پی شفاف‌سازی و بررسی جوانب موضوع بوده و تا مشخص شدن ابعاد حادثه از پیگیری مجدانه موضوع دست برنخواهم داشت تا ان شاءالله دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.»

گزارش به مردم درباره علل سانحه
یک عضو مجمع نمایندگان استان فارس نیز با پیامی ناراحتی خود از این حادثه را بیان کرده و وعده داده که درباره علل سانحه به مردم گزارش دهد.

در پیام سیدمحسن علوی،‌ نماینده مردم لامرد و مهر آمده است:‌ «اینجانب به عنوان یکی از نمایندگان استان فارس خود را متعهد می‌دانم مراتب چرایی علل این حادثه و همچنین عملکرد نهادها و مسئولان مرتبط را خدمت مردم عزیز گزارش داده و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهم».
29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    60 3
    نمایندگان محترم فکری بحال قانون اجباری خدمت کنید . در شرایطی که میزان بدهی دولت بالا رفته پروژههای عمرانی به کندی جلو میروند .و خدمت این تبعات رو برای جامعه و خانواده ها به همراه داره . قانونی تصویب کنید تا مشمولین مبلغی رو بصوزت ماهیانه به افراد داوطلب پرداخت کنند و کارت دریافت کنند . یقینا فواید و آثار مثبت این کار و داشتن ارتش حرفه ایی خیلی بیشتر از اتلاف وقت جوانان در پادگان هاست .
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    34 1
    من تفاوت بین خلبانان و راننده های اتوبوس ها نمیدونم چیه. خدماتی که به خلبانان میدن چقدرشو به راننده های اتوبوس , تاکسی ها و... میدن؟؟؟؟ چقدر از راننده های اتوبوس تست اعتیاد گرفته میشه؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    40 1
    چرا وزیر دفاع احضار نشود تا اینقدر سربازان با اتوبوسهای فرسوده و/یا غیر استاندارد منتقل نشوند
  • مهدی A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    26 1
    متاسفانه کمترین اشاره‌ای به علت اصلی، یعنی غیر حرفه‌ای بودن و غیر داوطلبی بودن سربازی و نظامیگری نمی‌شود...
  • بی نام RO ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    6 1
    چرا وزیرراه وشهرسازی استیضاح نمیشود؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    15 0
    به نظر من بیشترین مقصر مسئولان پادگان هستند که در هنگام مرخصی دادن به سربازها هر اتوبوسی را کرایه میکنند.
  • بی نام FI ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    6 0
    چه ربطی به وزیر داره؟ ستاد کل باید جواب بده
  • بی نام IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    6 0
    پوتین کهنه سربازی روی گلوی جوانان کشور است.محلس پیگیر باشد و جلوی تفکرات پوسیده و بی اساس را بگیرد.
  • بی نام CN ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    4 0
    دو پليس راه را رد كرده واقعا بايد تبريك گفت به فرمانده پليس اون دو پاسگاه
  • بی نام RU ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    در حالی که تولید اتوبوس در کشور متوقف شده چگونه از اتوبوس های خوب و قابل قبول استفاده کنند؟