سفیر سابق کشورمان در آذربایجان، در مصاحبه با برنامه " بدون خط خوردگی" رادیو گفت و گو به اختلافات ایجاد شده بین روسیه و آمریکا اشاره کرد.

سفیر سابق کشورمان در آذربایجان، در مصاحبه با برنامه " بدون خط خوردگی" رادیو گفت و گو با اشاره به اختلافات ایجاد شده بین روسیه و آمریکا در ارتباط با تحولات سوریه افزود: به نظر می‌رسد که تحولات سوریه وارد روند جدیدی شده است واختلافات ایجاد شده بین دو کشور روسیه و آمریکا بر تحولات این کشور تاثیر بیشتری خواهد گذاشت تا خود اختلافات داخلی در سوریه.

افشار سلیمانی در برنامه "بدون خط خوردگی"، با اشاره به سفر وزیر دفاع روسیه به دمشق و دیدارش با برخی از مقامات این کشور از جمله بشار اسد رئیس جمهورسوریه ، ادامه داد:این سفر در حالی انجام می‌شود که در طی یک ماه اخیر شاهد وقوع تحولات جدیدی در صحنه میدانی سوریه هستیم. از یک طرف آمریکایی‌ها پیشنهاد روس‌ها را برای انجام عملیات نظامی مشترک در سوریه نپذیرفتند ، مذاکرات صلح ژنو به بن بست خورده و آتش بس ایجاد شده در سوریه با مشکلات زیادی روبرواست.

وی با بیان این که آمریکایی‌ها در طی مدت اخیر این موضوع را اعلام کرده اند که نیروهای روسیه در سوریه بعضا داعش را مورد حمله قرار نداده اند بلکه نیروهایی که آمریکایی‌ها از آنها حمایت می‌کنند را مورد حملات خود قرار می‌دهند به تحولات حلب نیز اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش نیز شاهد برگزاری اجلاس وزرای دفاع ایران ،روسیه و سوریه در تهران بودیم که یکی از مسائل اصلی در این نشست درگیری‌های حلب بود .

این دیپلمات کشورمان با اعتقاد بر این که تحولات سوریه در طی مدت اخیر به سمت تنش بیشتری سوق پیدا کرده است تاکید کرد :اگر آمریکا و روسیه با هم تنش داشته باشند روند تحولات سوریه به شکل بدتر و با چشم‌اندازی ناامید کننده‌تر ادامه پیدا خواهد کرد. به ویژه در این مقطع که 51 دیپلمات آمریکایی در نامه‌ای به اوباما از او انتقاد کرده اند که چرا آمریکا به صورت مستقیم علیه بشار اسد اقدام نکرده است.

سفیر سابق ایران در آذربایجان با بیان این که روسیه و آمریکا هر کدام در سوریه به دنبال منافع خود هستند، افزود: یکی از اهداف روسها از ورود به تحولات سوریه این بود که در این میان از آمریکایی‌ها امتیاز بگیرند و روند تحولات را به نفع خود به پیش ببرند ولی تاکنون در این عرصه چندان موفق نبوده اند .

افشار سلیمانی همچنین افزود: باید به این مساله توجه داشته باشیم که روسها در همه مسائل منطقه با ایران همسو نیستند. از جمله در ارتباط با تعامل با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی. با توجه به این موضوع نمی‌توان این پیش بینی را داشت که در مورد تحولات سوریه این هماهنگی روسها با ایران به چه میزان ادامه پیدا خواهد کرد.

منتشر شده در رادیو گفتگو

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =