انصراف تاریخی محمدرضا عارف اگرچه زمینه ساز تشکیل دولت اعتدال بود اما اکنون که به نمایندگی در مجلس قناعت کرده،‌ در شبکه‌های اجتماعی به «سردار انصراف» معروف شده است.

مریم محمدپور: محمدرضا عارف زیست سیاسی و علمی موازی‌ای داشته و اگرچه گذر زمان کفه سیاسی زندگی‌اش را سنگین‌تر کرده اما تالیف 380 مقاله علمی و انتخاب کتابش با عنوان «سیستم‌های مخابراتی دیجیتال و آنالوگ» در سال 69 به عنوان کتاب سال و در کنار اینها ریاست دانشگاه تهران باعث شده که نتوان به راحتی از سابقه علمی و دانشگاهی منتخب اول تهران در مجلس دهم گذشت. به ویژه اگر در کنار این تلا‌ش‌های علمی بدانیم که او یکی از نظریه‌پردازان جهانی در نظریه اطلاعات است و موفق به معرفی شبکه‌ مخابراتی معروف Aref Network شده است.

این مرد 65 ساله همزمان با پیروزی انقلاب در ایران نبوده و در قاره‌ای دور درس می‌خوانده اما در کنار تحصیل به دنبال فعالیت‌های انقلابی در سال‌های 54 تا 59 در انجمن اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا فعال بوده است. او از زمانی که به ایران بازگشت برای توسعه کشور تلاش کرد. ابتدا سرپرست شرکت مخابرات شد و سپس معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و آموزش عالی را تجربه کرد.

دوران اصلاحات پای عارف را به کابینه باز کرد،‌ در سه سال اول یعنی بین سال‌های 76 تا 79 وزیر پست و تلگراف و تلفن بود. سال آخر دولت اول سید محمد خاتمی را در سمت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سپری کرد و در دولت دوم اصلاحات به بالاترین پست اجرایی‌اش منصوب شد. او چهار سال معاون اول رئیس جمهور بود.

دست رد به سینه احمدی‌نژاد

وقتی در سال 84 احمدی‌نژاد در تلاش بود دولتش را بچیند، "بفرمایی" هم به عارف زد، او می‌خواست عارف را در معاون اولی ابقا کند اما این سیاستمدار یزدی زیربار دولت مخالف با اصلاحات نرفت و دست رد به سینه احمدی‌نژاد زد. پس از آن معمولا در خبرها غایب بود و از او تنها با عنوان‌های عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد می‌شد.

اولین انصراف 9 سال پیش

ماجرای انصراف‌های عارف با انتخابات سال 92 شروع نمی‌شود. او در انتخابات دور هشتم مجلس در سال 86 تایید صلاحیت شده بود اما در اعتراض به ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان از ادامه رقابت انصراف داد، در آن انتخابات از وی به عنوان نفر اول فهرست انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان نام برده می‌شد.

انصراف تاریخی و آغاز بازگشت اصلاح طلبان به قدرت

در سال 92،‌ با کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری، دوباره نام محمدرضا عارف بر سر زبان‌ها افتاد و انصراف تاریخی‌اش او را محبوب کرد. انصرافی که باعث شد دوران گذار از تندروی‌ها آغاز شود و دولت اعتدال خط پایانی بر دولت مدعی "راستگویی" بکشد. همچنین این رویکرد برای اصلاح طلبان تبدیل به نقطه عطفی شد که آغاز بازگشت تدریجی آنها را به قدرت کلید می‌زد.

البته عارف شخصا چندان راضی به این انصراف نبود و ترجیح می‌داد بین و او حسن روحانی، کسی که از عرصه خارج می‌شود خودش نباشد اما نامه لیدر بزرگ اصلاحات، حجت را بر عارف تمام کرد. سایت اینترنتی عارف در نیمه شب بیست خرداد انصراف او را با موضع «تمکین از اجماع» با محوریت سیدمحمد خاتمی از کاندیداتوری ریاست جمهوری اعلام کرد. البته سخنگوی او تاکید کرد که عارف به نفع هیچ نامزدی کنار نرفته و ستادهای او به کار خود پایان دادند. اما چهار روز بعد زمانی که می‌خواست رای خود را به صندوق بیاندازد، اعلام کرد که به نفع حسن روحانی کنار کشیده است.

تصور عمومی این بود که حسن روحانی به شکرانه انصراف، محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول معرفی کند اما رئیس دولت تنها ریاست دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات را به محمدرضا عارف پیشنهاد کرد که عارف هیچکدام را نپذیرفت.

در راه کرسی‌های پارلمان

محمدرضا عارف وقتی عطای پست‌های دولتی را به لقایش بخشید،‌ تصمیم گرفت این بار خودش را در معرض رای مردم قرار دهد تا آینده‌اش در کرسی‌های سبز پارلمان رقم بخورد. او در این راه تلاش‌های زیادی کرد و موفق هم شد. او سر لیست تهران بود و توانست بیشترین رای در این دوره از انتخابات را هم به دست آورد اما این بیشترین رای نتوانست او را راهی هیات رئیسه کند.

عارف برای اینکه بر صندلی ریاست هم بنشیند تلاش زیادی کرد. به ویژه در دور دوم انتخابات برای اینکه لیست امید اکثریت شود به تعبیر محمدرضا باهنر او به همراه همسرش «روزی 1500 کیلومتر در ایران سفر می‌کرد» تا به نفع کاندیداهای مورد حمایت این لیست سخنرانی کند. نتیجه کار برای امیدی‌ها روی کاغذ امیدوارکننده بود اما در مجلس نه، تعدادی از آنها پس از تشکیل مجلس خود را به لاریجانی نزدیک‌تر از عارف احساس کردند و وارد کمیسیون ولایت شدند.

نه رئیس مجلس و نه رئیس کمیسیون؛ تنها رئیس فراکسیون

این وضعیت، شرایط را برای پیروزی لاریجانی بر عارف مساعد کرد. عارف در انتخابات هیات رئیسه موقت تنها 103 رای آورد اما رقیبش 173 رای داشت. همین شد که عارف هفته بعد در انتخابات هیات رئیسه دائم دیگر کاندیدا نشد و لاریجانی رکورد آرای رئیس مجلس را با کسب 237 رای از آن خود کرد.

بعد از آن در فضای رسانه‌ای کشور عنوان شد که قرار است عارف رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شود. نمایندگانی همچون محمدرضا تابش و سهیلا جلودارزاده او را شایسته این کرسی می‌دانستند حتی خبرهای تایید نشده‌ای هم شنیده می‌شد که لاریجانی هم پیغام و پسغامی فرستاده تا مزه دهن او را بسنجد اما عارف هیچ تمایلی به این مرکز نشان نداد.

پس از آن تنها امید کسانی که با هزار امید، لیست تهران را 30 نفره به پارلمان فرستاده بودند ریاست عارف بر کمیسیون آموزش بود. اما محمدرضا عارف حتی برای ریاست این کمیسیون هم کاندیدا نشد و در حالی که تعداد اعضای امیدی بر اصولگراها در این کمیسیون می‌چربید، عرصه را واگذار کرد تا باز هم مستقل‌ها تعیین کننده باشند. این ترک عرصه چندان به مذاق طرفدارانش خوش نیامده و انتقادها به او را بویژه در فضای مجازی زیاد کرده است و برخی از او با عنوان «سردار انصراف» یاد کرده و جتی هشتکی هم با این عنوان برای او ساخته‌اند.

محمدرضا عارف در مجلس دهم تنها دو عنوان دارد؛ یکی رئیس موقت فراکسیون امید و دیگری رئیس مجمع نمایندگان استان تهران. اولی در بدترین شرایط هم محقق می‌شد و دومی بیشتر تشریفاتی است و در عمل تاثیرگذار نیست.

27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    27 0
    در جامعه عقب مانده ما برای همه یک انگ و حرفی در می آورند بنده خدا عارف که دنبال سیاسی کاری و تشنج نیست و می خواهد با همکاری و تعامل کار مملکت در آرامش به پیش برود هم از این اخلاق زشت ما ایرانی ها بی نصیب نمی ماند...
  • عارف خواه A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    تخریبچی های عزیز حق داری بترسید جون عارف کرکس نیست که با هر استخوان کوچکی قانع بشه. عارف خودش رو در حد روسای سه قوه می بینه و اگر رای تشکیلاتی داده می شد الان عارف باید رییس محلس بود.
    • محمد A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      4 20
      ول کن بابا عارف اصلا اهل سیاست نیست.رقابت شجاعت می خواد برنامه میخواد سواد میخواد که این بنده خدا نداره.یه ساستمدار باید قدرت بیان و قدرت مذاکره بالا داشته باشه ولی آقای عارف فاقد این ویژگی هاست.عارف باید بیشتر تو حوزه فرهنگ وارد بشه به درد ریاست جمهوری ریاست مجلسی و این چیزا نمی خوره
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      6 10
      این خود بزرگ بینی هم به نفع اصلاحات تمام نمیشه. رئیس فراکسیون باشی اما در هیچ کمیسیون کلیدی حتی عضو هم نباشی چه کاری از دستت بر میاد؟ البته عارف تنها کسی نیست که باید مورد انتقاد قرار داد، بلکه تمام کسانی که با نام امید وارد مجلس شدند. عدم تلاش این افراد برای گرفتن کمیسیون های تخصصی باعث دلسردی و نا امیدی مردمی شد که علیرغم ان همه رد صلاحیت پای صندوق های رای حاضر شدند و نتایج رو خلاف میل اقایان تمامیت خواه رقم زدند.
    • بی نام DE ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
      18 0
      جناب محمد، عارف سواد نداره؟؟؟ عارف دکتری اش را از دانشگاه اول دنیا گرفته. باید برعکس بگویی که حیف عارف است که با این همه سواد سرگرم دنیای سیاست شود.
  • saeed A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    18 2
    اقای عارف بین مردم محبوبیت دارد و نامزد اصلاحات در انتخابات 1400 خواهد بود مردمی است و اهل لابی و زدو بند نیست
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    14 0
    جناب آقای عارف دقیقا می دانند دارند چه کاری انجام می دهند اگر پس از انصراف به نفع روحانی ، سمت هایی را که به ایشان پیشنهاد می شد را در دولت می پذیرفتند اینقدر که در انتخابات مجلس موثر بودند ، تاثیر گذار نمی شدند و الان در مجلس اگر سمتی را که شایسته ایشان بود را بدست نیاوردند باید تاثیر گذاریشان را برای مراحل بعد و سال بعد حفظ کنند
  • بی نام GB ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    15 2
    عارف مرد اخلاق
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    12 1
    سردار گذشت مینوشتید برازنده تر بود
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    9 1
    مطمئن باشيد عارف اگر كانديد رياست جمهوري بشه و كنار نكشه راي خواهد آورد ... ولي اين موضوع خيلي اما و اگر داره
  • سید A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    7 1
    مقصر نمکنشناسان منتخبند که باید به مردم معرفی شوند اگر چه عارف سال آینده نامرد ریاست جمهور شود به آسانی روحانی را شکست میدهد
  • حامد DE ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    5 2
    عارف فقط دنبال 2 عنوان بود یا ریاست جمهوری یا ریاست مجلس ....مشخص بود در هر کمیسیونی در مجلس شرکت می کرد انتخاب میشد ولی این عنوانها تقریبا پیش پا افتادست برای او...دلیل سکوت اون رایزنی برای انتخابات 96 با اصلاحطلبان است واضح است که اصلاحطلبان از سیاستهای داخلی کشور آقای روحانی ناراضی اند...مطمئنا مقاومت آقای روحانی برای عدم تغییر کابینه ؛ آقای عارف و اصلاحطلبان را وسوسه کرده که برای انتخابات 96 کاندیدا معرفی کنند بر همین اساس از گوشه و کنار شنیده می شود به آقای روحانی مهلت پنج شش ماهه برای تغییر کابینه داده شده است.
  • جاوید IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    عارف دیگه تمام شد .مطمئن باشد دیگه به پستهای بالا نخواهد رسید.اصلاح طلبها شکست بازی اصولگراها رو خوردن .لیست امید شگرد اصولگراها بود.با نفوذ بر اصلاحت رأی اکثریت رو گرفتن.بازیهای سیاسی خیلی پیچیده هست و اصلاح طلبها بازی های سیاسی رو بلد نیییتند
  • شریعت زاده EU ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    16 3
    دکتر عارف یک شخصیت علمی وسیاسی است زمانیکه در دانشگاه صنعتی اصفهان تدریس می کرد اعتقاد داشت که من دانشجویی را دوست دارم که اگر ترم تحصیلیش در جبهه جنگ است در برگشت امتحاناتش را هم با معدل 17 بگذراند. افتخار می کنم ایشان استاد بنده بوده اند. فارغ التحصیل ممتاز دانشگاه استنفورد / ایشان ودکتر چمران از افتخارات ایران اسلامی هستند.درود وسلام بر ایشان و عمرشان مستدام.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 7
    عارف شخصیت رئیس جمهور شدن رو نداره یغنی نمیتونه در قبای رئیس جمهوری ظاهر بشه و به نظر من در حد وزیر حداکثر میتونه باشه
  • بی نام DE ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    8 1
    روحیه پهلوانی دارد.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    9 1
    چون خیلی از نماینده ها به این استاد نخبه حسادت میکنند