سوره حمد آموزش شیوه درست گفت‌وگو با خداوند است

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی گفت: «ویژگی سورهٴ مبارکه حمد این است که خدای عالم به ما تعلیم می‌دهد که انسان با خدای خود چگونه سخن بگوید.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی در سلسله جلسات شب‌های ماه مبارک رمضان در مسجد هدایت شهر آمل به تفسیر سوره حمد از منظر تفسیر تسنیمِ آیت الله جوادی آملی پرداخته است.

او در یکی از این جلسات به نکات زیر اشاره کرده است:

اگر كسي بخواهد از معارف قرآني بهره ببرد و قرآن را معيار فهم بداند، بدون راهنما و بدون يك كارشناس حقيقي و اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه واقعي نمي‌تواند موفق باشد. چرا که قرآن درياي عميقي است كه حتماً انسان بايد با زورق یا كشتي مناسبي به آن ورود کند تا بتواند فهم درستي را از حقائق قرآني پیدا کند.

* سوره حمد آموزش طرز صحیح گفت‌وگو با خدای عالم است. ما مي توانيم به هر نحویی با خداي خود حرف بزنيم؛ با هر زباني و با هر دلي راز و نياز كنيم، اين امكان براي همهٴ ما وجود دارد؛ اما سخن اين است كه شايسته ترين، سزاوارترين و بهترين نوع سخن گفتن با خدا كه لايق درگاه الهي باشد، چیست؟! چه راهي، چه بياني و چه كلماتي شايسته است كه انسان بكار بگيرد تا خداي خود را معرفي كند، با او نيايش كند، با او مناجات كند، سخن از دل خود بگويد و از او بخواهد و درخواست خود را شايسته، مناسب و سزاوار درگاه الهي مطرح كند؟!

* در قرآن کریم خدا راه و مسیری برای گفتگو با خود به ما تعليم مي‌دهد، كه اي بندهٴ من! وقتي مي‌خواهي با من سخن بگويي و با من مناجات كني، اين‌طور من را صدا بزن، با اين لحن، با اين بيان، با اين عبارت‌ها، كه هم شایسته بندگي توست و هم براي خدايت و مولايت سزاوار است كه او را اين‌گونه خطاب كني.

* ويژگي سورهٴ مباركه حمد اين است كه خداي عالم به ما تعليم مي‌دهد كه انسان با خداي خود، با پروردگاري كه خالق ماست، رب ماست، رازق ماست، آغاز و انجام ماست، مبدأ و منتهاي ما از او است و به اوست، اين گونه سخن بگوييم. او را در بهترين و در والاترين اوصاف او بستاييم و معرفي كنيم.

* سورهٴ مباركهٴ «حمد» دارای يك آهنگ و طنين منسجم است و آن قدر واژه‌های این سوره پُر صلابت و پر از ايقان و يقين است كه انسان وقتي با اين كلمات ارتباط برقرار مي‌كند، هر كدام از آنها دريچه اي را به سمت يك بُستان معرفت براي انسان باز مي‌كند! «رحمن»، «رحيم»، «مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»؛ اينها واژه‌هايي است كه خداي عالم براي معرفي خود قرار داده، تا انسان بتواند به شايسته ترين وجه با خداي خود ارتباط برقرار كند.

* يكي از اسامي سورهٴ مباركه «حمد»، «الشِّفَاء و الشَّافِية» است. سورهٴ مباركهٴ «حمد» را سورهٴ «شِفاء» هم مي‌دانند. ما يك «شَفاء» داريم، يك «شِفاء»، «شَفاء»؛ يعني لبهٴ پرتگاه، «شِفاء»؛ يعني درمان، از سوی دیگر ما يك مرض بدني داريم و يك مرض نفساني و هيچ مرضي هم بالاتر از مرض جهل نيست، و هيچ درماني هم بالاتر از درمان علم نيست، علم شِفاء است، كتابي كه معرفت‌افزا باشد، «شِفاء» است؛ قرآن را خداي عالم به عنوان شِفاء معرفي كرده است.

* سورهٴ مباركهٴ «حمد» هم سورهٴ «شِفاء» ناميده مي‌شود، در روايات آمده است كه سورهٴ حمد، براي هر دردي شِفا است، دردهاي نفساني، دردهاي روحاني، جهالت، شقاوت، نگون‌بختي‌ها، رذايل اخلاقي، اينها همه نوعی بيماري است، كج‌خُلقي، كج‌رفتاري، تندخويي با زن و فرزند، تندي كردن با همسايه، روح صبوري را، روح حلم را، روح بردباري را نداشتن اينها همه مرض است، شِفاي اين گونه از دردها را از قرآن بجوييم، از سورهٴ مباركه «حمد» بجوييم كه اگر سورهٴ «حمد» كسي را شِفا ندهد، هيچ چيزي نمی تواند او را شِفا بدهد.

/۶۲۶۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =