شنیده‌ها حاکی از آن است که سهل انگاری و رعایت نکردن اصول ایمنی در جریان حفاری تونل مترو باعث شکستن لوله گاز و وقوع انفجار مهیبی در شمال غرب تهران شد که کام خانواده ۲کارگر را تلخ و خسارت های زیادی وارد کرد. اما هنوز علت اصلی انفجار مهیب شهران همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

مینا افشار: جمعه هفته گذشته انفجار مهیبی در فلکه اول شهران واقع در شمال غرب تهران رخ داد. در پی حادثه انفجار در بلوار کوهسار انتهای خیابان یکم شهران که ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد جمعه (۲۸ خرداد ماه) اتفاق افتاد به تعدادی از ساختمان‌های اطراف آن خسارت زیادی وارد شد. شدت حادثه به حدی بود که نمای یک ساختمان ۵ طبقه در آن محدوده کاملاً ذوب شد و به تعدادی از خانه‌های اطراف محل انفجار خساراتی وارد آمد. 

هنوز نیم ساعتی از اذان صبح و شب بیداری روزه‌داران برای خوردن سحری نگذشته بود که صدای انفجاری مهیب، همراه با لرزش زمین مردم شهران را شوکه کرد و باعث شد تا اهالی خیابان ایرانشهر که تصور می‌کردند زلزله‌ای رخ داده، سراسیمه به خیابان بریزند. به دنبال صدای انفجار شمار زیادی از ساکنان اطراف محل آتش سوزی از بیم ادامه خطر سراسیمه از خانه خود خارج شده و با حضور در خیابان های اطراف تا ساعت ۶ و ۳۰ در بیرون از خانه خود حضور داشتند. پلیس و ماموران آتش نشانی تلاش می کردند در این مدت منطقه را از حضور افراد عادی تخلیه کنند.

در نخستین سناریویی كه منتشر شد، دلیل بروز انفجار برخورد بیل مكانیكی لودر شهرداری به لوله گاز در هنگام كار كردن برای حفر مترو خط شش بود. در این میان مرتضی مرادی پور سرپرست معاونت امداد و نجات هلال احمر استان تهران نیز علت وقوع این انفجار را شکستگی لوله گاز در تقاطع خیابان کوهسار و خیابان یکم شهران عنوان کرد و گفت: نگران نشست احتمالی ساختمان‌های اطراف محل انفجار هستیم و به این علت ساکنان خانه های اطراف این محل تخلیه شده اند.

انفجار لوله گاز موجب ایجاد گودالی به طول حدود ۱۰۰ متر و عرض و عمق بیش از ۵۰ متر شد. دو ساختمان اداری و مسکونی در محل حادثه دچار حریق شدند ولی به گفته ماموران اورژانس در ساختمان هایی که دچار حریق شده اند تلفات و مصدوم وجود نداشته اما بیم آن می‌رود که تعدادی از ماموران مترو (بین دو تا پنج نفر) در زیر آوار مانده باشند.

از همان دقایق اولیه بروز حادثه و انتشار آن در فضای مجازی یكی از داغ‌ترین خبرهایی كه مطرح می‌شد به تعداد مصدومین و فوت‌شدگان برمی‌گشت. نخستین آمار را ابوالفضل قناعتی داد كه در همان ساعت‌های اولیه صبح، خبر از فوت دو كارگر در جریان این حادثه داد. ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به انفجار لوله گاز گفت: ساعت ۴:۳۰ بامداد در حالی که بیل مکانیکی مترو در حال فعالیت بود و این خاکبرداری زیر لوله گاز اصلی این منطقه انجام می‌شد که زیر لوله گاز خالی شده و فروکش لوله سبب ترکیدن و آتش‌سوزی می‌شود.

او ادامه داد: دو نفر از کارگران مترو، یکی از آنها راننده بیل مکانیکی و یکی دیگر از کارگران در این حادثه جان خود را از دست می‌دهند که به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گوییم. همچنین حرارت گودال باعث آتش‌سوزی یک ساختمان اداری می‌شود و همچنین به چند خانه مسکونی نیز خساراتی وارد می‌شود.

خبری كه بعدها، آمار زخمی شدن پنج نیروی آتش‌نشانی و كارگر هم به آن اضافه شد اما این خبر هم به سرعت از سوی شهرداری تكذیب شد و با قید اینكه هنوز مطمئن نیستیم كه كسی در داخل تونل بوده است یا خیر، سعی شد تا فضای ملتهب افكار عمومی، علیه شهرداری، تلطیف شود.

پس از حادثه انفجار خط لوله گاز در منطقه شهران، برق این منطقه به کلی قطع شد. اما با تلاش ماموران امدادی برق منطقه ساعاتی بعد وصل شد، اما خطوط تلفن منطقه حادثه دیده همچنان قطع بود. 

بدلیل انفجار لوله گاز در منطقه شهران، ارتباطات مشترکین همراه اول در شمال غرب تهران دچار مشکل شد. در این میان اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: بدلیل انفجار لوله گاز شمال غرب تهران در منطقه شهران در محل حفر تونل مترو، خطوط انتقال فیبر مرکز شهید کاظمیان مخابرات استان تهران دچار قطعی شده و ارتباطات مشترکین همراه اول در منطقه شمال غرب تهران دچار مشکل شده است.

در این اطلاعیه ضمن عذرخواهی از مشترکین تأکید شد، به محض صدور مجوز ورود از سوی نیروهای امدادی و انتظامی به منطقه، اقدامات فنی لازم برای رفع قطعی، اجرا می شود.

هنوز چند ساعتی از پخش این خبر نگذشته بود كه خبری دیگر در مورد علت بروز این حادثه منتشر شد كه براساس آن؛ معاون حمل و نقل و ترافیك شهردار تهران، دلیل بروز این حادثه را نشست «طبیعی» زمین و شكستن لوله گاز عنوان كرده بود.

این اتفاق واکنش های زیادی داشت. ساعاتی بعد مدیرعامل شرکت مترو در رابطه با این حادثه گفت: این حادثه ربطی به ساخت تونل مترو در این منطقه ندارد.

هابیل درویشی گفت: تونل مترو در قسمتی که این حادثه اتفاق افتاده است درواقع ۲۵ متر زیرتر قرار دارد. به عبارت دیگر کلا تونل مترو ۲۵متر در زیر تمامی تاسیسات شهری قرار دارد. خوشبختانه در این قسمت تونل مترو لاینینگ شده بود و عملیات حفاری تونل از مدت ها پیش به اتمام رسیده بود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به خسارات وارده ناشی از ترکیدگی لوله گاز به خط ۶ مترو تهران توضیح داد: این انفجار باعث ایجاد خساراتی در تونل مترو شده است. همچنین این حادثه باعث ترکیدگی لوله آب شده است. 

بعد از آن هم ابوالفضل قناعتی در این باره گفت: متاسفانه اداره گاز شهر تهران در زمان وقوع این حادثه کوتاهی کرده است و ۴۵ دقیقه پس از شکستگی لوله، آب منطقه قطع می شود در حالیکه باید اداره گاز زودتر از اینها وارد عمل شده و با بستن گاز این منطقه مانع بروز حوادث بعدی می شده است اما متاسفانه این مهم محقق نشده و شاهد سرایت آتش بوده ایم.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت بحران در این حادثه باید جوابگو باشد، گفت: تصور کنید زلزله‌ای در تهران رخ دهد آیا اداره گاز باید آنقدر دیر عمل کند؟! باید در این زمینه پاسخگو باشد و مدیریت بحران نیز مدیریت محل حادثه را بر عهده دارد.

این انفجار که در بامداد روز جمعه به وقوع پیوست به 40 دقیقه جهمنی در پایتخت معروف شد، در ابتدا بسیاری از مسئولین تقصیرات را به گردن یکدیگر انداخته و حاضر به پذیرش اشتباه و سهل انگاری نبودند.

این ماجرا تاجایی پیشرفت که اداره گاز مقصر انفجار خط لوله گازرسانی منطقه شهران را عملیات مترو و برخورد بیل مکانیکی عنوان کرد و سپس مسئولان شهری این موضوع را کذب خوانده و گفتند که اصلا آنجا عملیات عمرانی انجام نمی‌شود و حتی مردم از چندی پیش بوی گاز استشمام کرده و به شرکت گاز هشدار داده بودند. سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد که برآوردها این است که گاز مناطق حادثه دیده در شمال غرب تهران تا فردا برقرار شود. او در عین حال تاکید داشت که این حادثه انفجار نبوده بلکه آتش سوزی بوده است.

بلافاصله رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: عملیات ایمن سازی و تخلیه ساختمان‌های مجاور در محل حادثه انفجار لوله گاز منطقه کوهسار انجام شد و به پایان رسید.

احمد صادقی با اشاره به اینکه علت حادثه از سوی کارشناسان در دست بررسی است، ادامه داد: این در حالی است که برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی درخصوص اینکه حفاری مترو باعث ترکیدگی لوله گاز شده که قویا تکذیب می شود. بنابراعلام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عملیات عمرانی حفاری مترو در این منطقه دو ماه پیش پایان یافته و همه اصول ایمنی و عملیات تثبیت و تحکیم در همان زمان انجام شده، چراکه محل ترکیدگی لوله گاز با تونل مترو تا عمق ٢٥ متر فاصله دارد.

او با تاکید بر اینکه همزمان با حادثه انفجار لوله گاز، آب، برق و شبکه مخابراتی منطقه قطع شد که البته میزان آسیب دیدگی به این انشعابات متفاوت بوده است، گفت: در حال حاضر آب ٧٥ درصد منطقه وصل شده و تا ساعاتی دیگر امکان استفاده از آب شرب برای کل منطقه فراهم می شود. وصل انشعاب برق نیز تا ساعاتی دیگر انجام می گیرد. خطوط موبایل بنابراعلام مسئولان ذیربط تا ساعات پایانی شب برقرار می شود. البته وصل خطوط تلفن ثابت به دلیل عملیات اجرایی زمان بر است.

پس از ۱۸ ساعت از وقوع انفجار مهیب، آب و برق شهران وصل شد. محمد پرورش، مدیرعامل آب و فاضلاب تهران گفت: تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح جمعه آب نیمی از این مناطق وصل شد و براساس پیگیری‌های صورت گرفته تا ساعت ۱۷:۳۰ همان روز آب کل منطقه یعنی تا شمال کن وصل شد. 

او با بیان اینکه گروه‌های امداد آب و فاضلاب اولین گروه‌های حاضر در محل حادثه بودند، تأکید کرد: آبرسانی به این منطقه به دلیل ایجاد گودال عظیم ایجاد شده بسیار سخت بود اما با تلاش همکاران در شرایط فعلی مشکل آب این منطقه به طور کامل حل شده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در خصوص آخرین وضعیت قطعی برق منطقه شهران گفت: براساس آخرین اطلاعات، مشکل برق این منطقه برطرف شده است و در حال حاضر هیچ مشکلی شبکه برق را تهدید نمی‌کند.

او با بیان اینکه در زمینه فوق توزیع مشکل از همان صبح برطرف شد، گفت: در توزیع برق نیز مکاتباتی که با شرکت توزیع برق تهران صورت گرفت حکایت از این دارد که در این حوزه نیز مشکل به طور کامل برطرف شده است.

در بخشی از اخبار این انفجار تناقض هایی وجود داشت. انتشار خبر مرگ ۲ کارگر در همان روز بخشی از این تناقض ها بود.

اما جستجو برای دریافت آماری از مصدومان و تلفات جانی ادامه داشت تا اینکه خبر آمد ۲ کارگر  در این حادثه مفقود شده اند. سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: تا ساعت ۳ بامداد شنبه ۲۹ خردادماه تلاش برای پیدا کردن کارگران مفقود شده در محل انفجار ادامه داشت و حتی از دستگاه‌های زنده یاب برای پیدا کردن آنها استفاده شد.

تجسس برای یافتن جسد کارگران مفقود شده که یکی از آنها رانند لودر بود نیز ادامه داشت. خبرهای ضد و نقیضی به گوش می‌رسید، تا اینکه خبر رسید جسد یکی از افرادی که در حادثه انفجار گاز منطقه شهران مفقود شده بودند، شنبه ۲۹ خردادماه کشف شد که بعدا مشخص شد صحت نداشته است. 

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران درباره حادثه گفت: به علت موج انفجار به همان میزانی که شعله‌‌های آتش در سطح زمین وجود داشت به عمق زمین نیز نفوذ کرده و فاصله 25 متری سطح زمین تا تونل مترو تخریب و آوار به داخل تونل ریخته بود.

اما هنوز چند ساعتی از انتشار این خبر هم نگذشته بود كه در فضای مجازی خبری دیگر منتشر شد كه براساس آن علت شكستن لوله گاز، حفاری غیر اصولی مترو و به دنبال آن نشست زمین و شكستن لوله گاز ذكر شده بود.

بعد از آن هابیل درویش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد با وجودی که خط 6 مترو در منطقه شهران، دارای 70 کارگاه فعال است ولی حادثه انفجار گاز و نشست زمین، ارتباطی با حفاری های مترو ندارد چون در زمان حادثه، هیچ کاری در آن محدوده انجام نمی شده.

درویش درباره دلیل اصلی انفجار گاز در محله شهران و سقوط ناگهانی زمین، گفت: این نیاز به بررسی دارد. در آن موقع و ساعت عملیات اجرایی در آن محل نداشتیم. تلفاتی هم نداشتیم. اگر ما کار کنیم 300-400 پرسنل در یک نقطه کار می کنند. ما حفاری را قبلا انجام دادیم و عملیات اجرایی نداشتیم. 

او فرضیه نشست زمین به خاطر فعالیت مترو را رد کرد و گفت: فرورفتگی و گودال پس از انفجار بود.

اما انفجار گاز در منطقه شمال غرب تهران (شهران) باعث شد تا بار دیگر موضوع مدیریت بحران در شهر تهران مطرح شود. جزئیاتی از نحوه عملکرد دستگاه های اجرایی توسط مدیران دستگاه ها در آنتن زنده صدا و سیما بیان شد.

در استودیوی گفتگوی ویژه خبری احمد صادقی مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران حضور داشت و به صورت تلفنی نیز کلیه مسئولان ادارات گاز، برق، مخابرات، آب و مترو به همراه سخنگوی شورای شهر در این گفتگو شرکت کردند.

علت انفجار مهیب شهران، همچنان در ابهام بود، گروهی تقصیر را به گردن مترو و حفاری‌های آن می‌اندازند و گروهی شرکت گاز را مقصر می‌داند. به‌طوری‌که عیسی فرهادی فرماندار تهران تأکید می‌کند که: «در هنگام حفاری کارگران در پروژه خط ٦ مترو، تجهیزات حفاری با لوله گاز برخورد می‌کند و سبب انفجار در محدوده شهران شده.»

از آن طرف معاون عمرانی شرکت مترو تأکید می‌کند که فاصله حفاری‌ها تا لوله گاز، ٢٠متر است و دوماه پیش حفاری‌های مترو از این منطقه تمام شده است.

این در حالیست که جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم اینها را تأیید می‌کند. درپی این اظهارات، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم در پست اینستاگرامی خود خواسته که این موضوع سیاسی نشود اما اشاره‌ای نکرده که چه کسانی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از این ماجرا هستند. حالا سرپرست دادسرای جنایی هم به پرونده ورود پیدا کرده است. او در آخرین صحبت‌ها، تأکید کرده که هنوز علت حادثه مشخص نیست: «برخی می‌گویند علت وقوع حادثه نشست زمین به دلیل فعالیت کارگاه مترو بوده، هنوز اثبات نشده است.»

اما بعد از دو روز اهالی شهران از مرگ تعدادی کارگر خبردار شده‌اند، یکی می‌گوید دونفر، آن یکی آمارش به هشت نفر هم می‌رسد مسئولان می‌گویند، دو کارگر قربانی این حادثه هستند، یکی از آنها راننده بیل مکانیکی است که مرگش محرز شده و دیگری کارگر متروست که هنوز هیچ اثری از او به دست نیامده است. سرپرست دادسرای امور جنایی تهران می‌گوید: «برای پیدا کردن این کارگر، از دستگاه‌های زنده‌یاب هم استفاده شد، اما هیچ خبری از او نیست، اگر این کارگر جانش را از دست داده، باید جسدش در کانال‌های مترو پیدا شود اما جسد او در گودال نیست.» 

از آن طرف، عیسی فرهادی، فرماندار تهران هم خبر از ادامه جست‌وجو برای پیدا کردن مفقود حادثه می‌دهد. او خبرهای دیگری برای اهالی شهران دارد: « تا پایان هفته، تلفن‌های ثابت آنها وصل می‌شود.»


این سه فرضیه كه بیشتر، شهرداری و مترو را مقصر اصلی حادثه معرفی می‌كرد همچنان دهن به دهن می‌چرخید تا اینكه شهردار تهران روز یكشنبه و در صحن غیرعلنی شورای شهر كه مانند بسیاری دیگر از موارد حساس بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شد، اعلام كرد كه حادثه شهران اصلا ربطی به شهرداری و مترو ندارد: «برخورد بیل مكانیكی یا لودر یا ماشین حفاری با لوله گاز كاملا منتفی است چرا كه از تاریخ ٢٦ اردیبهشت ماه هیچ فعالیت كارگاهی در تونل مترو كه از این مسیر عبور می‌كرده انجام نشده و البته این تونل استحكام‌سازی نیز شده بود. ضمن اینكه از تاج تونل تا سطح زمین ٢٢ متر ارتفاع وجود داشته است كه این ارتفاع تا لوله گاز بالغ بر ٢٠ متر می‌شده است.»

دویست و شصت و هشتیمن جلسه شورای شهر تهران به ارائه گزارش در خصوص حادثه انفجار در شهران اختصاص یافت. در این رابطه شهردار تهران گفت: وقوع حادثه انفجار در شهران به دلیل برخورد شیء به لوله گاز منتفی است.

محمدباقر قالیباف گفت: هیچ دستگاهی نه از شهرداری و نه از هیچ ارگانی به دلیل کار عمرانی با لوله گاز برخورد نکرده است. وقوع حادثه به دلیل برخورد شی به لوله گاز منتفی است.
 اقدامات پس از وقوع در حادثه شهران و همکاری میان نهادی دستگاه‌ها در مواجهه این بحران، در سال‌های اخیر بی نظیر بود. خوشبختانه حادثه در منطقه‌ای پر تردد و در ساعت شلوغی شهر اتفاق نیفتاد و لطف خدا شامل شهر تهران شد که در این حادثه، خسارات جانی گسترده‌ای نداشتیم.

در این بین اما سخنان مسوولان چنان متناقض است كه واقعا انسان را حیرت زده می‌كند. چند ساعت بعد از بروز حادثه، شهرداری طی بیانیه‌ای اعلام می‌كند كه اصولا این مسیر مترو مدت‌ها است كه تكمیل شده و كسی در آن كار نمی‌كند، از سویی همان روز و روزهای بعد معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری براین نكته تاكید می‌كند كه كارگران در تونل مشغول كار بوده‌اند. اما علاوه براین شهردار تهران در آن جلسه به عامل دیگری به عنوان دلیل شكستن لوله گاز اشاره كرد كه به دلیل غیرعلنی بودن، از چشم خبرنگاران و رسانه‌ها دور ماند.

اسماعیل دوستی، عضو كمیسیون عمران شورای شهر در این مورد گفت: شهردار در این جلسه فرضیه دیگری را مطرح كرد. به گفته وی دلیل نشست زمین به وجود آمدن حفره‌ای خالی بین سقف تونل مترو و سطح خیابان بوده است كه فرونشسته و باعث تركیدن لوله گاز شده است. تا اینجای كار چهار سناریوی قابل بررسی روی میز مسوولانی است كه آن را بررسی می‌كنند.

گرچه به گفته خود شهردار، دوستی و محمد سالاری، رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورا، هنوز برای اظهارنظر در مورد دلیل قطعی بروز این حادثه زود است.

سالاری در این مورد می‌گوید: صحبت‌های شهردار تهران فقط در حد یك «ادعا» است. اینكه شهرداری چقدر در این حادثه تقصیر دارد بعد از ارایه گزارش كارشناسان معلوم می‌شود.

خب بدین‌ترتیب معلوم است كه وقتی علت حادثه‌ای مشخص نباشد نمی‌توان سازمانی را مقصردانست.

اما با انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره مفقودان، دو روز بعد از حادثه انفجار شهران سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از کشف یک جسد خبر داد. این رویه تا روز دوشنبه همچنان ادامه داشت. گروهی از مسوولان فوت دو كارگر را تایید می‌كردند و گروهی دیگر همچنان اظهار امیدواری می‌كردند كه كارگران پیدا شوند. تا اینكه (دوشنبه 31 خرداد) آتش‌نشانی رسما خبر از پیدا شدن یكی از اجسادی را داد كه زیر آوار فوت كرده بود.

در این رابطه سید جلال ملکی گفت: حدود حوالی ساعت ۱۶ یکشنبه ۳۰ خردادماه عوامل مترو در تماس با آتش نشانی از احتمال کشف جسد فرد مفقودی در حادثه انفجار شهران خبر داده و درخواست کمک کردند که گروه نجات هشت به محل اعزام شد.

او با اشاره به اینکه عوامل آتش نشانی، اقدام به آواربرداری از محل مذکور کردند تأکید کرد: مدتی بعد جسد جوانی حدودا 23 ساله که در زیر آوار مانده بود کشف شده و به سطح زمین منتقل شد. 

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: کارگری که جسد آن در حادثه انفجار شهران پیدا شد، افغانستانی است و جست و جو برای یافتن کارگر مفقودی دیگر که راننده بیل مکانیکی و ایرانی بوده است ادامه دارد.

همزمان با این خبر یكی از روزنامه‌ها در گزارشی به استناد مصاحبه‌ای كه با یكی از كارگران مترو كرده، خبر از ناپدید شدن ١٢ كارگر مترو داد. خبری كه به سرعت از سوی كاربران فضای مجازی هم منتشر و به آن دامن زده شد. بخشی از كاربران معتقد بودند كه تعداد فوت‌شدگان بسیار بیشتر از دو نفر بوده است و مسوولان این موضوع را اعلام نمی‌كنند. دركنار تمام این اظهارنظرها و ابهام‌ها و تناقض‌ها، در این چند روزه آمارهای متناقض اما جذابی از سوی سازمان‌های مختلف هم منتشر می‌شود كه در نوع خود جالب است. به عنوان مثال ارتفاع شعله‌های آتش در خبری ٢٠ متر در خبری دیگر ٥ متر و در دیگری ٦٠ متر اعلام شده است.

همین روند برای عمق و وسعت گودال ایجاد شده نیز وجود دارد. در برخی اخبارعمق گودال ٥٠ متر و در برخی دیگر عمق آن ٥ متر و حتی به گفته جانشین رییس پلیس راهور تهران سرهنگ عابدی ارتفاع آن حدود ١٠٠ متر اعلام شده است و یكی از خبرگزاری‌ها با استناد به این خبر ارتفاع گودال را به اندازه نیمی از برج میلاد اعلام كرده بود. همه این آمارها و اظهارنظرها در روزهای گذشته نشان از لزوم پاسخگویی مشخص و اطلاع‌رسانی درست به مردم دارد.

به گفته سالاری، رییس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر این‌بار خدا با شهروندان شهرانی بود كه حادثه در زمانی رخ داد كه همه در خانه‌های‌شان بودند و خیابان‌ها خلوت بود چرا كه در غیر این‌صورت ممكن بود آمار تلفات به بیش از چند ده نفر هم می‌رسید و بحرانی جدی را شكل می‌داد. ولی واقعا باز هم تهرانی‌ها اینقدر خوش شانس خواهند بود؟ سوالی كه به نظر می‌رسد مردم تهران به جای اینكه به دنبال جواب آن و پاسخگویی مسوولان باشند، باید همچنان چشم به امید و لطف پروردگار داشته باشند.

اما این حادثه و اخبار ضد و نقیض واکنش‌های زیادی را در پی داشت. استاندار تهران در واکنش به تکذیب ارتباط حادثه شهران با حفاری مترو در منطقه از سوی شهرداری تهران، تأکید کرد: هنوز علت کارشناسی حادثه مشخص نشده است و مسئول مربوطه در بیان این مطلب اندکی عجله کرده اند.

هاشمی با اشاره به انجام پیگیری‌های لازم برای تعیین علت حادثه شهران،‌ تأکید کرد: موضوع علت حادثه خیابان شهران در دست بررسی است و هنوز نظرات کارشناسی در این زمینه اعلام نشده است.

او گفت: با توجه به ورود قوه قضائیه به این موضوع، قطعاً پیگیری‌ها سریع‌تر انجام و علت حادثه نیز مشخص خواهد شد.

اما مهم ترین بخش این انفجار قربانیان بودند، کسانی که با زبان روزه حین فعالیت عمرانی زیر خروارها خاک مدفون شده بودند، مسئولان شهری و همینطور سخنگوی آتش نشانی در ابتدا وجود هرگونه مفقودی را انکار کردند ولی دیری نگذشت که مسئولان از 2 مفقودی یاد کردند که به احتمال زیاد و به خاطر سهل انگاری‌ها جان باخته بودند.

یکی از مفقودان که کارگر 23 افغانی بود، توسط نیروی‌های آتش نشانی در بخش گودبرداری خطوط مترو آبشناسان در قسمت جنوب به شمال کشف شد ولی خبری از پیدا شدن آخرین قربانی در بخش شمالی تونل، نشد.

خانواده محسن نوروزی(آخرین قربانی فاجعه شهران)،‌ پرده از راز‌های غم انگیز برداشتند و گفتند: ما امید داریم که محسن زنده باشد.

یکی از اقوام محسن که از سر و صورت خاکی‌اش معلوم بود، از محل گودبرداری مترو آمده است، بیان کرد: محسن بعد از افطار از خانه اش در کرج به راه افتاد و سحرگاه در تونل احداث مترو بخش شمالی آبشناسان بود که انفجار بلوار کوهسار رخ می‌دهد.

به گفته او، مسئولان شرکت آب می‌توانستند جلوی سرازیر شدن آب را به داخل تونل مترو بگیرند ولی معلوم نیست چرا پس از 5 ساعت این موضوع رخ داد، مسئولان شرکت آب پس از آنکه گل و لای تمام بخش شمالی را فرا گرفت، لوله مرکزی را بستند.

امید است، مسئولان شهری که همان ابتدا مفقودان را انکار کردند ،‌این بار با بکارگیری ظرفیت بیشتر، خانواده محسن را برای پیدا کردن عزیزشان یاری کنند تا شاید مرهمی بر دل خون این خانواده باشد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    1 0
    لطفا از شهادت دو محیط بان استان هرمزگان توسط شکارچیان بنویسید. همه خبرگزاری ها کار کرده اند. چرا خبر آنلاین باید آخرین خبر باشد؟