نقش اصلی ایثارگران و شهدا در ماندگاری کشور بر کسی پوشیده نیست، ولی متاسفانه برخی، ساد‌ه‌لوحانه به دنبال ایجاد غبار بر روی فرهنگ ایثارگری هستند که باید مراقب این تفکر بود و پیوسته فرهنگ جهاد و شهادت را زنده نگاه داشت.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ ناصر عارف، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان که در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: ساماندهی 151 مزار شهید در همدان نیاز به تأمین اعتبار دارد.

وی گفت: در تمام جوامع بشری ارزش‌هایی وجود دارد که بنیان اصلی فرهنگ آن جامعه را تشکیل می‌دهد.

عارف، با اعلام اینکه برخی از این ارزش‌ها مشترک است که فرهنگ ایثارگری در این دایره جا می‎گیرد، گفت: فرهنگ ایثارگری در بین تمام مکاتب بشری دارای جایگاه و منزلت بالایی است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با اشاره به نهضت عاشورا به عنوان یک رخداد عظیم فرهنگی، گفت: انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت عاشوراست و این فرهنگ موجب شکل‌گیری و استقرار نظام شد.


عارف یکی از راه‌های زنده نگاه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت را رسیدگی به امور معیشتی ایثارگران و خانواده شهدا دانست و خاطرنشان کرد: پیگیری امور فرهنگی این قشر نیز از دیگر موضوعات مورد توجه است.

وی بسترسازی به منظور حضور فیزیکی و فعال جانبازان در عرصه اجتماع به ویژه در امور حقوقی، قضایی، فرهنگی و آموزشی را لازم دانست و ادامه داد: نظام خود را مکلف می‌داند تا به امور این افراد رسیدگی کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان با اشاره به شکل‌گیری شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با هدف عملیاتی کردن ماده 63 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، خواستار حضور شخص مدیران در جلسات شد و افزود: اعضای اصلی و دارای رأی در این شورا 16 نفر هستند.


عارف اشتغال را یکی از مشکلات ایثارگران دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، دولت هر ساله نسبت به تأمین مسکن ایثارگران مکلف است.

وی با بیان اینکه برای تأمین مسکن در شهر همدان در حال رایزنی هستیم اما اداره راه و شهرسازی، نبود زمین را عنوان می‎کند، گفت: بر اساس قانون اگر زمین در اختیار نباشد دولت موظف است هزینه آن را پرداخت کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان ادامه داد: بر اساس قانون 25 درصد حداقل حقوق دولت باید به عنوان فوق‌العاده ایثارگری به ایثارگران پرداخت شود که در برخی از دستگاه‌ها این موضوع اجرایی نشده است.

وی گفت: مجموعه آموزش و پرورش با وجود اینکه ایثارگران زیادی دارد یکی از دستگاه‌هایی است که نسبت به اجرای این قانون بی‎توجهی کرده است.

عارف در ادامه بیان اینکه 151 مزار شهید در همدان ساماندهی نشده است، گفت: با وجود 7 هزار و 200 مزار شهید، 151 مزار ساماندهی نشده که در صورت تأمین اعتبار بقیه ساماندهی می‌شود.

وی با بیان اینکه استان همدان در این کار پیش‌رو است، در ادامه افزود: مناسب‌سازی محیط شهری از مطالبات جانبازان است که باید جدی گرفته شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان با اهمیت برگزاری یادواره شهدا گفت: اگر برگزاری یادواره شهدا پشتیبانی نشود، به مرور این مسئله کمرنگ خواهد شد.

وی با بیان اینکه نباید از یادواره شهدا استفاده سیاسی شود، ادامه داد: ماندگاری این یادواره‌ها در این است که در راستای اهداف نظام باشد.

عارف در ادامه افزود: متأسفانه نگرش منفی در بخشی از جامعه نسبت به ایثارگران وجود دارد که این موضوع به ویژه در محیط‌های علمی و دانشگاهی بیشتر نمود دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فرزندان ایثارگران و شهدا سعی در پنهان نگاه داشتن این هستند که آنها فرزندان شهدا و ایثارگران هستند، گفت: برخی از افراد احساس می‌کنند اگر خواسته‌هایشان برطرف نمی‌شود به این دلیل است که به ایثارگران و خانواده شهدا توجه زیاد شده که برای تغییر نگرش باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان با اشاره به اینکه وصیتنامه شهدای استان در 21 جلد جمع‌آوری شده که یک جلد آن چاپ شده است، افزود: تلاش شود تا 20 جلد بقیه چاپ شود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =