برخی نمایندگان مجلس پس از انتخاب اعضای کمیسیون های تخصصی در جلسات علنی این هفته، در تذکرهای اعلام کردند که در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها عدالت رعایت نشده و افراد بر اساس تخصص انتخاب نشده‌اند.

به گزارش خبرآنلاين، پاسخ علی لاریجانی رئیس مجلس به اين اعتراض‌ها که اغلب مدعي بودند در انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس سلیقه‌ای عمل شده است، از اين قرار بود: آیین نامه در این خصوص مقداری گردنویسی دارد، البته در هر دوره چنین مشکلی وجود داشته و از آنجا که روسای شعب که منتخبان نمایندگان هستند باید اعضای کمیسیون ها را مشخص کنند و نقش انسان در این زمینه موثر است، ممکن است تشخیص ها متفاوت باشد.  او از نمايندگان خواست تا پيشنهادات اصلاحي‌شان براي آیین نامه داخلی مجلس را ارائه دهند.

اما اين پاسخ مانع تداوم اعتراض‌ها به اني موضوع نشد. کما اينکه عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران به ايرنا گفت: برخی اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس جناحی و ناعادلانه انتخاب شدند. وي با یادآوری این که سال ها سابقه فعالیت در عرصه صنعتی داشته و برای عضویت در کمیسیون صنایع و معادن درخواست داده بود، افزود: با درخواست عضویت من با وجود سوابق فعالیت موافقت نشد و نتوانستم به این کمیسیون بروم.

وی با تاکید بر این که انتخاب اعضای کمیسیون های تخصصی به صورت جناحی انجام شد، یادآور شد: طبق ماده 42 آیین نامه باید افراد برای حضور در کمیسیون های تخصصی مجلس امتیاز بندی می شدند، ولی این اتفاق نیفتاد و رای گیری انجام شد. در این رای گیری عدالت رعایت نشد، برای مثال فردی که فوق دکترای انرژی اتمی داشت، نتوانست در کمیسیون انرژی مجلس حضور یابد از این رو این انتخاب ها عادلانه نبود. هیات رئیسه مجلس باید در این موضوع تجدید نظر کند زیرا نمایندگانی که سال ها در یک تخصص کار کرده، آمده اند که در مجلس مفید و تاثیرگذار باشند، این گونه نمی توانند در تخصص خاص خود حضور یابند.

الیاس حضرتی ديگر نماينده تهران نيز با تاکید بر این که نحوه انتخاب برخی نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مشکل دارد، گفت: برخی از افراد که از تخصص ها و سوابق بالا و درخشانی برخوردار هستند در کمیسیون مرتبط رای نیاوردند و بر عکس کسانی که هیچ تخصصی نداشتند در آن کمیسیون رای آورده اند.

وی اضافه کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تصمیم برای انتخاب کمیسیون های پر ازدحام، بر عهده روسای شعب و نایب رییس اول گذاشته شده است، افراد آنجا بر اساس تشخیص خود رای می دهند که امکان دارد آن تشخیص اشتباه باشد ولی در هر صورت قانون این اختیار را به آنان داده است.

وی اضافه کرد: وقتی می بینیم فرد با سابقه تر، متخصص تر و صاحب نظر تری وجود دارد دلیل ندارد به آقایی که هیچ تجربه و تخصصی ندارد رای دهیم این به انصاف آن فردی باز می گردد که در آنجاست.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =