ایسنا نوشت: مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: طی دو روز آینده با تشکیل متناوب توده گرد و خاک بر روی کشور عراق و انتقال آن به کشور، برای بخش‌هایی از نیمه غربی کشور، مرکز و تهران پدیده گرد و خاک سبب کاهش دید افقی وکیفیت هوا خواهد شد.

احد وظیفه گفت: بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌هاي پیش‌یابی هواشناسی، طی سه روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب براي نیمه شرقی کشور و بخش‌هایی از شمال غرب رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت در برخی نقاط باد و گرد و خاك پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌ تدریج با شمالی شدن جریانات بر روي دریاي خزر از روز چهارشنبه 19 خرداد و طی روز پنجشنبه 20 خرداد این شرایط براي سواحل خزر نیز پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: امروز (سه‌شنبه 18 خرداد) در مناطقی از شمال غرب، غرب، مرکز، شمال شرق و تهران پدیده گرد و غبار وجود دارد.

به گفته وظیفه، طی سه روز آینده با تشکیل متناوب توده گرد و خاك بر روي کشور عراق و انتقال آن به سمت غرب براي بخش‌هایی از نیمه غربی کشور، مرکز و تهران پدیده گرد و خاك پیش‌بینی می‌شود. خلیج فارس، شرق دریاي عمان و دریاي خزر روز پنجشنبه مواج خواهند بود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در مورد وضعیت هوای استان تهران در روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران در روز چهارشنبه 19 خرداد، صاف، همراه با وزش باد، گاهی وزش باد شدید و گرد و خاك با حداکثر و حداقل دمای 34 و 123 درجه سانتی‌گراد و در روز پنجشنبه 20 خرداد، صاف، در بعضی ساعات غبارآلود با حداکثر و حداقل دمای 34 و 23 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه در ادامه با اشاره به اطلاعیه اخیر سازمان هواشناسی گفت: بر اساس تحلیل داده‌ها و مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی دو روز آینده با تشکیل متناوب توده گرد و خاک بر روی کشور عراق و انتقال آن به کشور برای بخش‌هایی از نیمه غربی کشور، مرکز و تهران پدیده گرد و خاک سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا خواهد شد. همچنین با گذر موج تراز میانی جو، امروز و روز چهارشنبه در بخش‌هایی از شرق و شمال شرق کشور رگبار باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در برخی نقاط گرد و خاک موقتی پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: بعدازظهر روز چهارشنبه 19 خرداد، با شمالی شدن جریان‌ها در سواحل دریای خزر و شهرهای شمالی آذربایجان شرقی و آذر بایجان غربی نیز رگبار و رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد. براین اساس در روز سه شنبه 18 خرداد، گرد و غبار و کاهش دید افقی و کیفیت هوا در استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم و اصفهان، سمنان، خوزستان و رگبار باران،گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی دراستان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و شمال کرمان رخ می‌دهد.

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: برای روز چهارشنبه 19 خرداد، گرد و غبار و کاهش دید افقی و کیفیت هوا در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، همدان، کرمانشاه، ایلام ، خوزستان، لرستان، تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم و سمنان. رگبار باران،گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی ،ارتفاعات سمنان، گیلان، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، شرق مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وظیفه، در این شرایط احتمال وقوع صاعقه و سیلاب ناگهانی و موقت بویژه در مناطق کوهستانی و دره‌های پر شیب وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از خسارت احتیاط لازم به عمل آورده شود.

شایان ذکر است که روزهای چهار شنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و بخش‌های شرقی سواحل دریای عمان به سبب وزش باد شدید مواج پیش‌بینی می‌شود. لذا توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت تردد ایمن قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک در مناطق ذکر شده به عمل آید.

تغییر مسیر گرد و غبار به سمت شمال غرب

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: عکس های ماهواره ای بیانگر آن است که گرد و غباری که روز دوشنبه تهران و برخی دیگر از استان های کشور را تحت تاثیر قرار داد از کانون خارجی کشورهای سوریه و غرب عراق منشاء گرفته بود.

ضیاء الدین شعاعی با اشاره به پدیده گرد و غباری که اخیرا بخشی از کشور را تحت تاثیر قرار داد، گفت: سازمان هواشناسی وقوع این پدیده برای روزهای یکشنبه و دوشنبه 16 و 17 خرداد را پیش‌بینی کرده بود.

شعاعی افزود: عکس‌های ماهواره‌ای بیانگر آن است که گرد و غباری که روز دوشنبه تهران و برخی دیگر از استان‌های کشور را تحت تاثیر قرار داد از کانون خارجی کشورهای سوریه و غرب عراق منشاء گرفته بود.

برای نخستین بار پدیده گرد و غبار به سمت شمال غرب کشور تغییر مسیر داد

وی با مرور روند پدیده گرد و غبار در ایران و تاثیرپذیری بیشتر استان‌های جنوبی از این پدیده، اظهار کرد: بر خلاف روال سابق و برای نخستین بار، وقوع پدیده گرد و غبار همزمان با باد جنوبی، منجر بدان شد که توده گرد و غبار شکل گرفته به سمت ایران بر اثر فشار باد جنوبی به سمت شمال غرب کشور تغییر مسیر دهد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن بیان اینکه در پدیده اخیر شاهد بالاترین میزان غلظت گرد و غبار در استان‌های آذربایجان غربی و شمال غرب همچون لرستان و شمال ایلام بودیم، ادامه داد: این در حالی است که امروز بالاترین میزان غلظت گرد و غباری که در اهواز شاهد آن بودیم در حدود 150 میکروگرم بود.

شعاعی در خصوص شرایط هوای کشور در پایان روز دوشنبه، گفت: آمارها نشان‌دهنده روندی نوسانی در شدت گرد و غبار است به گونه‌ای که در بوکان شاهد غلظت گرد و غباری برابر با 500 میکروگرم بودیم.

تاثیرپذیری آذربایجان غربی و شرقی از گرد و غبار روز گذشته

این مقام مسئول افزود: از عصر روز دوشنبه و به دنبال تغییر مسیر گرد و غبار به سمت شمال کشور شاهد تاثیرپذیری استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از پدیده گرد و غبار بودیم و سقز نیز با غلظتی در حدود 300، 400 میکروگرم تحت تاثیر قرار گرفت.

وی در خصوص مسیر حرکت طوفان گرد و غبار، گفت: توده گرد و غبار وارد شده به کشور پس از عبور از زاگرس به ایران مرکزی وارد شد و روز دوشنبه تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد به گونه‌ای که شاهد هوای ناسالم در پایتخت بودیم و در بالاترین میزان، غلظت گرد و غبار در هوای تهران به حدود 120 میکرو گرم رسید.

وی یادآور شد: این نخستین بار بود که توده گرد و غبار ورودی به ایران با عبور از ارتفاعات البرز به گیلان رسید و این استان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

این مقام مسئول تاکید کرد: از ابتدای امر نیز بارها اعلام شد به دلیل اینکه حدود 90 درصد گرد و غبار ایران ناشی از منشاءهای خارجی است و با توجه به شرایط منطقه، رفع این چالش نیاز به زمان دارد.

شعاعی اشاره‌ای هم به فعالیت‌ها و اقدامات ایران در سطح منطقه و بین‌الملل داشت و گفت: شکل‌گیری و تصویب قطعنامه‌های مختلف بین‌المللی در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح جهانی با ابتکار عمل و پیشگامی ایران باعث جلب توجه و نگاه بین‌المللی به این موضوع و آغاز اقدامات جهانی در این حوزه شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد ایجاد الزام برای کشورها به ویژه کشورهای منطقه برای اقدام در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار و ایجاد وحدت و همکاری منطقه‌ای در زمینه کنترل منشاء های گرد و غبار باشیم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن یادآوری شرایط جنگ و ناامنی در منطقه و کشورهای همسایه، تاکید کرد: به رغم این شرایط و بعید بودن ایجاد عزم منطقه‌ای در کوتاه‌مدت برای مقابله با این پدیده، ایران حاضر به توقف تلاش‌های خود در سطح ملی و بین‌المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار نیست.

تاثیر‌پذیری طوفان‌های گرد و غبار از خشکسالی‌های شدید در منطقه

شعاعی اشاره‌ای هم به وضعیت خشکسالی و بارش به عنوان آیتمی موثر در تشدید پدیده گرد و غبار داشت و گفت: متاسفانه به لحاظ بارشی شاهد وضعیت خوبی در ایران و کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه نیستیم.

به گزارش پام، این مقام مسئول افزود: حتی در ایران برخلاف تصور عامه، بیش از نیمی از کشور حتی متوسط بارش سالانه را نیز دریافت نکرده‌اند. به گونه‌ای که در تهران شاهد دریافت مرز متوسط بارش سالانه و در اصفهان شاهد عدم دریافت متوسط بارش سالانه بودیم.

وی گفت: وقوع پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی در نیمه خردادماه سال جاری خبر از وضعیت نه چندان مطلوب ما در حوزه گرد و غبار طی سال جاری و فصل پیش‌رو می‌دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 543982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    1 5
    بذار به تهران برسه و درد تا بلافاصله جلسه استراريبرگذار كنن