واحد مرکزی خبر نوشت: آمریکا می گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد کره شمالی ظاهرا در تأسیسات هسته‌ای اصلی خود برای بازفرآوری پلوتونیم به منظور ساخت بمب‌های هسته‌ای جدید آماده می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان آمریکایی اعلام کردند در تصاویر ماهواره‌ای اخیر نشانه‌های مختلفی دیده می شود که نشان می دهد کره شمالی ظاهرا در تأسیسات هسته‌ای اصلی خود برای بازفرآوری پلوتونیم به منظور ساخت بمب‌های هسته‌ای جدید آماده می شود و حتی ممکن است این کار را شروع کرده باشد.
کارشناسان مؤسسه آمریکا و کره شمالی دانشگاه جان هاپکینز خاطر نشان کردند مقدار دقیق پلوتونیم با کیفیت نظامی که کره شمالی قادر به تولید آن است، مشخص نیست.

مجموعه هسته‌ای یونگ‌بیون (تأسیسات هسته‌ای اصلی کره شمالی) زمانی که به طور کامل عملیاتی شود، قادر است حدود شش کیلوگرم پلوتونیم در سال تولید کند که برای ساخت یک یا دو بمب هسته‌ای کافی است.

به موازات آن، تصاویر ستون‌های دود را که از کارخانه حرارتی یونگ‌بیون خارج می شوند و مخازن زغال سنگ را که نشان می دهند.
همزمان، فعالیت در راکتور اصلی این تأسیسات ضعیف به نظر می رسد که به گفته کارشناسان نشان از آن دارد که ظاهرا این راکتور عملیاتی نیست.

کارشناسان توضیح دادند برای تخلیه سوخت مصرف شده یک راکتور، راکتور باید بسته باشد.
این راکتور سال 2007 در چارچوب توافقی در مورد خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در ازای کمک بشردوستانه بسته شد اما کره شمالی پس از سومین آزمایش هسته‌ای خود در سال 2013، کارهای نوسازی آن را آغاز کرد.

جیمز کلاپر هماهنگ کننده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ماه فوریه هشدار داده بود که کره شمالی ممکن است قادر باشد از میله‌های سوخت مصرف شده راکتور به سرعت پلوتونیم استخراج کند.
کره شمالی شش ژانویه چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را منفجر کرده است که بسیار پرقدرت از یک بمب اتمی معمولی است.
اما کارشناسان این ادعا را زیر سؤال بردند و گفتند انرژی حاصل از این انفجار بسیار ضعیف تر از انفجار بمب هیدروژنی بوده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =