رکوردشکنی حجم اطلاعات برای حل یک مسئله ریاضی/۲۰۰ ترابایت برای حل سه‌گانه فیثاغورث پس از ۳۰ سال

۸۰۰ پردازنده عظیم و دو روز کار مداوم یک ابررایانه سرانجام توانست پاسخ یکی از مسائل حل نشده ریاضی را پیدا کند. راه حلی که با یک رکوردشکنی حجمی بیشتر از ۲۰۰ ترابایت اطلاعات دارد.

۳۰ سال است که ریاضیدان‌ها به دنبال یک مسئله مطرح شده درباره قضیه فیثاغورت هستند. همه قضیه فیثاغورث را می‌شناسند: a2+b2=c2 اما مسئله مورد بحث یک مسئله انشعابی از قضیه فیثاغورث است.

مسئله‌ای که به نام سه گانه بولی فیثاغورث از سه دهه قبل مطرح شده این است: آیا امکان دارد که اعداد صحیح طبیعی {...,N=1,2}به دو دسته مثلا با دو رنگ قرمز و آبی تقسیم شوند به صورتی که هیچکدام از بخش‌ها به تنهایی در قضیه مشهور فیثاغورث صادق نباشند؟ به زبان دیگر امکان دارد که اعداد طبیعی را به دو رنگ آبی و قرمز تقسیم کنید اما هیچ گروهی از اعداد یک رنگ در قضیه فیثاغورث صادق نباشند؟

اولین بار در دهه ۱۹۸۰ این مسئله را ریاضیدانی به نام رونالد گراهام مطرح کرد برای حل آن جایزه نمادین ۱۰۰ دلاری را گذاشت. حالا محققانی از دانشگاه‌های تگزاس و کنتاکی با استفاده از ۸۰۰ پردازنده پرقدرت ثابت کرده‌اند که به صورت کلی این مسئله امکان‌پذیر نیست. حجم فایل اطلاعات این مسئله ۲۰۰ ترابایت شده است اما این گروه به صورت فشرده این اطلاعات را با حجم ۶۸ گیگابایت برای کنترل آن توسط دیگر ریاضیدان‌ها قرار داده‌اند.
بر اساس نتایج به دست آمده تا عدد ۷۸۲۴ این مسئله امکان‌پذیر است اما از ۷۸۲۵ برای هر دسته از اعداد فیثاغورثی امکان‌پذیر نیست که رنگ‌های متفاوت داشته باشند.

مقاله حل این مسئله را می‌توانید{اینجا} بخوانید. 

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی EU ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    7 2
    حال می کنم با ریاضی.
  • بی نام ES ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    11 2
    من مساله رو حتی نفهمیدم خدایی ریاضی یه طرف بقیه علوم یه طرف دیگه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    17 3
    جواب كاملاً درسته من هم به همين نتيجه رسيدم
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 2
    این مفهوم orthogonal علاوه بر هندسه، در جبر و ریاضیات گسسته و دیفرانسیل و انتگرال هم نتایج زیبایی بدست میده