مرکز رویش سهم زیادی در انتقال خواسته‌های مردم به مسئولان داشته است. اضافه بر این هزینه‌ها خیلی کمتر از بخش خصوصی است و سطح خدمات در حد بهترین‌های بخشخصوصی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ خدمات فراگیر و رو به توسعه جمعیت هلال به اشکال گوناگون و متناسب با نیازهای مردم و اقشار آسیب پذیر در همه حال و در همه جا در بالاترین سطح ارائه می‌شود. این خدمات در بخش درمان پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، به طوری که از کشورهای دیگر هم برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی مراجعه می‌کنند.

مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران واقع در شرق تهران یکی از مراکز مهم هلال‌احمر در رساندن خدمات درمانی به هموطنانمان است. مرکز ناباروری رویش از شاخص‌های مهم این مجتمع است. خدمات و خوب و تحسین برانگیز این مجتمع در زمینه ناباروری آن را به قطب ناباروری در منطقه تبدیل کرده است. طبق آخرین آمار 700 خانواده با مراجعه به این مرکز صاحب فرزند شده‌اند. دکتر حمید چوبینه، مدیرعامل مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران در زمینه خدمات مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویش بیشتر توضیح می‌دهد.

لطفا درباره فعالیت‌های مرکز رویش در حوزه ناباروری توضیح دهید.

در این مرکز در چند حوزه فعالیت‌های مربوط به درمان ناباروری انجام می‌شود. در نخستین مرحله نسبت به ارائه مشاوره به خانواده‌هایی که نابارور هستند یا زوج‌هایی که قصد باروری دارند اقدام می‌شود. همین طور کسانی که قصد ازدواج دارند یا ازدواج آنها در فاصله زمانی طولانی صورت می‌گیرد باید با انجام معاینات به‌موقع، از سلامت دستگاه تولید مثلشان آگاهی پیدا کنند تا از این طریق از وجود بیماری‌های زمینهای که ممکن است باعث ناباروری شود با اطلاع شوند. اینها موضوعاتی هستند که در بحث مشاورهای مرکز رویش انجام می‌شود. در مرحله دوم، فرآیند درمان آغاز می‌شود. مرکز «رویش» توانایی انجام تمام اقدامات لازم در عرصه درمان ناباروری را دارد.

پروسه درمان ناباروری در این مرکز به چه صورت است؟

بیمارانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند در چهار سطح تحت درمان قرار می‌گیرند. ما در ابتدا با ارائه راهکارهای تنظیم سبک زندگی زوج‌های مراجعه‌کننده به باروری آنها کمک می‌کنیم که همراه با تجویزهای دارویی و لوازم مورد نیاز است. برخی از زوج‌ها در همین سطح بارور می‌شوند. کسانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند با پرداخت کمترین هزینه نسبت به سایر مراکز درمانی می‌توان گفت زیر 200 هزار تومان خدمات درمانی مورد نیازشان را دریافت می‌کنند. در مرحله بعد، درمان در سطح تخصصی‌تر انجام می‌شود. انجام عمل IUI به خانواده‌هایی که می‌خواهند صاحب فرزند شوند کمک می‌کند. با استفاده از این روش فرآوری اسپرم در محیط آزمایشگاه انجام می‌شود و در روز مقرر، زمانی که همسر آمادگی انتقال اسپرم را دارد با شرایط تخصصی لازم به این کار صورت می‌گیرد. در مرحله سوم، بیماران امکان دارد که نیاز به فعالیت‌های فوق‌تخصصی پیدا کنند و باید تحت جراحی‌های IVF و میکرواینجکشن قرار بگیرند. در این پروسه سلول‌های جنسی زن و مرد را در آزمایشگاه لقاح می‌دهیم. در برخی مواقع لازم است که اسپرم از طریق سوزن‌های میکروسکوپی به تخمک منتقل شود تا لقاح صورت بگیرد و جنین شکل گرفته به رحم مادر منتقل شود.

آیا در انجام این پروسه امکان بروز مشکلی هم وجود دارد؟

امکان دارد برخی از خانواده‌ها برای استفاده از این تکنیک‌ها یکسری اشکالات آناتومی در مسیر دستگاه تولیدمثل‌شان وجود داشته باشد و نیاز به کارهای مقدماتی مثل جراحی‌های لاپراسکوپی، هیستروسکوپی، واریکوسل و وازکتومی داشته باشند. برای انجام جراحی‌های فوقتخصصی مقدماتی وجود دارد که باید قبل از پروسه درمان انجام شود.

یکی از روش‌های باروری فریزکردن است. آیا این روش در این مرکز انجام می‌شود بهچه صورت است؟

با استفاده از روش فریزکردن از جنین‌های مازاد در بانک مربوطه در مرکز رویش برای فرزنددار شدن استفاده می‌شود. خانواده‌هایی که به بیماری‌های خاص مانند سرطان مبتلا شده‌اند و نیاز است که دوره‌های شیمی‌درمانی را طی کنند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. در این روش با تجویز پزشک، اسپرم و تخمک فریز می‌شود تا آسیب نبینند تا در زمان مناسب از آن استفاده شود.

آیا اهدای جنین هم انجام می‌شود؟

اهدای جنین روند بسیار بسیار سختی است و تا به حال از این موضوع استقبال خوبی از طرف مردم صورت نگرفته است، چون سختی‌های خاص خودش را دارد. برای این کار باید همه شرایط قانونی و اخلاق پزشکی وجود داشته باشد تا بحث اهدا انجام شود. در جلسات متعدد باید تصمیمگیری شود و روند حقوقی و قانونی را طی کند و از همه مهم‌تر باید اهداکننده وجود داشته باشد.

در این مرکز، کلینیک سلامت مادر و جنین نیز فعالیت دارد. چه خدماتی در این بخش ارائه می‌شود؟

بحث‌هایی فراتر از درمان ناباروری وجود دارد که یکی از آنها وجود مشکلات و اختلالات کروموزمی و ژنتیکی است. این اختلالات باید قبلا توسط متخصصان مربوطه شناسایی شوند. با انجام آزمایش‌های لازم اختلالات و مشکلات جنین‌های تولید شده مشخص و قابل تشخیص می‌شود، بنابراین انجام آزمایش‌های موردنیاز در جنین‌های تولید شده برای بررسی اختلالات ضروری است. پس از شناسایی اختلالات و وجود مشکل در جنین‌ها اجازه انتقال جنین‌های ناسالم به مادر داده نمی‌شود و نگرانی خانواده‌ها هم بر طرف می‌شود. افرادی که در میان اقوام و نزدیکانشان یا در بین فرزندان خود اختلالات کروموزومی وجود داشته باید برای پیشگیری از ابتلای فرزند بعدی اقدام کنند.

برای پیشگیری از ابتلا به ناباروری در برخی موارد چه توصیه می‌کنید؟

فرآیندهای مراقبت‌ بعد از باروری وجود دارد. خانواده‌ها در صورت تمایل می‌توانند ارتباطشان را با پزشکان متخصص ما حفظ کنند و سلامت جنین‌شان را با مشاوره با پزشکان این مرکز دنبال کنند. خانواده‌ها حتی پس از زایمان باید با انجام آزمایش و مراجعه به متخصصان اطفال، ارولوژی و زنان از سلامت دستگاه تولیدمثل نوزادشان آگاه شوند. بعضی از نوزادان پسر وقتی به دنیا می‌آیند بیضه‌هایشان ئارد کیسه نمی‌شود. برخی از بیماری‌ها اگر در سال‌های اول و دوم تولد شناسایی شوند در آینده دچار ناباروری نمی‌شوند. مثل باقی ماندن بیضه در حفره شکمی که باید پدر و مادرها به این موضوع توجه کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

تعیین جنسیت فرزند به چه صورت انجام می‌شود؟

اول اینکه ما به خانواده‌ها پیشنهاد انجام این کار را نمی‌دهیم و بعد هم از منظر دینی و انسانی هم فرقی بین فرزند دختر و پسر وجود ندارد. با این حال خانواده‌هایی هستند که برای تعیین جنسیت فرزندشان به مرکز رویش مراجعه می‌کنند و امکان این کار در این مرکز وجود دارد و ضوابط قانونی خودش را دارد. برای تعیین جنسیت فرزندان دوم به بعد یا کسانی که دو دختر دارند و می‌خواهند فرزند سوم آنها پسر باشد این کار عملی است. از نکات مثبت این موضوع محفوظ ماندن ترکیب جنسیتی جامعه است، البته پروسه آن سخت است. خیلی از زوج‌ها هستند که به اشتباه دست به کارهای خطرناک می‌زنند یا به جادو متوسل می‌شوند و از داروهای خطرناک استفاده می‌کنند و جنین را در معرض خطر قرار می‌دهند. به خاطر رفع این مشکلات و به خاطر اینکه خیلی از خانواده‌ها به کشورهای دیگر مراجعه می‌کنند یا دست به کارهایی میزنند که به لحاظ پزشکی تایید نشده است ما به این مسئله ورود پیدا کردیم و از این دانش تا حدی که قانون و اخلاق پزشکی اجازه دهد برای خدمت به مردم استفاده می‌کنیم.

تاکنون چه تعداد از زوج‌های ناباروری که به مرکز رویش مراجعه کرده‌اند پروسه درمان آنها با موفقیت انجام شده و صاحب فرزند شده‌اند؟

کسانی که به ما مراجعه می‌کنند به نوبت وارد سیکل درمان می‌شوند. در حال حاضر 2000 نفر وارد سیکل درمانی شده‌اند و از این تعداد هم 39 درصد صاحب فرزند یا باردار شده‌اند یا فرزندانشان به دنیا آمده است. حدود 700 خانواده با مراجعه به این مرکز صاحب فرزند شده‌اند یا فرزندشان در آستانه تولد است.

در حمایت از زوج‌های نابارور با چه سازمان‌هایی همکاری دارید؟

در بحث حمایت از زوج‌های نابارور سازمان‌های بیمه گر دولت و مجلس باید کمک کنند. به نظر من اختصاص یک بودجه مشخص برای حمایت از زوج‌های نابارور لازم است و در این خصوص باید تدبیری اندیشیده شود. خانواده‌ها نباید دغدغه و نگرانی پرداخت و هزینه فرآیند درمان را داشته باشند. مرکز درمان ناباروری رویش سهم زیادی در انتقال خواسته‌های مردم به مسئولان در این زمینه داشته است. اضافه بر این در اینجا هزینه‌ها خیلی کمتر از بخش خصوصی است و سطح خدمات در حد بهترین‌های بخش خصوصی است در این زمینه کارشناس‌ها می‌توانند بیایند و ارزیابی کنند. ما هلال احمری هستیم و یکی از وظایف اصلی ما حمایت از مردم و ایجاد امید در مردم است. وظیفه ما رفع بحران‌های مختلف است و یکی از این بحران‌ها نداشتن فرزند در خانواده است که خود باعث ایجاد استرس و افسردگی می‌شود. ناباروری در بسیاری از مواقع منجر به سردشدن روابط زن و شوهر و فروپاشی بنیان خانواده می‌شود.

برنامه‌های مهمی که به آن می‌پردازید؟

در آینده سعی می‌کنیم به سمت پژوهش محورکردن مرکز پیش برویم و از تمام تکنیک‌های روز دنیا هم بهره مند شویم. خوشبختانه وجود پژوهشگاه رویان در کنار ما باعث می‌شود در مجموعه مرکز ناباروری رویش در زمینه‌های علمی و پژوهشی هیچگونه خلائی احساس نکنیم. جمعیت هلالاحمر همیشه و در همه حال در رفع بحران‌ها کنار مردم بوده و خواهد بود. ما دوست داریم به مردم کمک شود و خدا هم به ما کمک کند. مجتمع دارویی و درمانی هلال متعلق به همه مردم است. در اینجا با تعرفه‌های پایین درمانی در خدمت مردم، همکاران و اعضای خانواده هلال احمر هستیم. این آرزوی ماست که این مجتمع دارویی امن‌ترین جا برای مداوای افراد مراجعه کننده باشد.

۴۲۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =