پیروزی 7 بر 5 فراکسیون ولایت بر امید در انتخابات هیات رییسه دائم/نواب رییسی به امیدی‌ها رسید

رقابت بر سر 12 کرسی هیات رییسه دائم مجلس دهم برای سال اول با نتیجه 7 بر 5 به نفع فراکسیون ولایت به پایان رسید.

به گزارش خبرآنلاين، صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز شاهد انتخاب هیات رییسه دائم دهمين پارلمان برای سال اول بود.

در رقابت بر سر کرسي ریاست مجلس علي لاريجاني نامزد فراکسيون ولايت از 276 رای اخذ شده با 237 رای بر مصطفی کواکبیان که تنها 11 رای کسب کرده بود، پیروز شد تا اینگونه هم حضورش در ریاست مجلس را به 9 سال برساند و هم رکورد پیشین خود در کرسی ریاست مجلس را ارتقا بخشد.

لاريجاني چند روز پيش هم در انتخابات هيات رئيسه موقت با کسب 173 راي از محمدرضا عارف با 103 راي پيشي گرفته بود. امروز عارف وارد اين رقابت نشد و در عوض کواکبيان اعلام نامزدي کرد. او دقايقي بعد منصرف شد اما چون راي گيري آغاز شده بود، نتوانست انصرافش را به کرسي بنشاند.

کرسی های نواب رییسی به فراکسیون امید رسید
اگرچه در کرسی ریاست مجلس دهم تغییری به نسبت هیات رییسه موقت رخ نداد و ریاست در دست اصولگرایان باقی ماند اما کرسی نواب رییسی با یک جابجایی همراه شد.

محمد دهقان و حميدرضا حاجی‌بابایی از سوي فراکسيون ولايت و علي مطهری و مسعود پزشکیان نامزدهاي فراکسيون اميد، براي انتخاب نایب رئیسی مجلس، کانديدا شده بودند. از ميان 273 راي ماخوذه، مسعود پزشکيان با 158 راي و علي مطهري با 133 راي نواب رئيس اول و دوم مجلس شدند. اما حاجي بابايي با 123 راي و دهقان با 118 راي از ورود به هيات رئيسه دائم بازماندند.

براساس این نتیجه، نامزدهاي فراکسیون امید پیروز رقابت بر سر کرسی های نواب رییسی بود.

گفتني است در انتخابات هیات رییسه موقت مجلس از ميان 279 نماينده حاضر، پزشکيان با 154 راي نايب رئيس اول و محمد دهقان با 136 راي نايب رئيس دوم شد. علي مطهري با 132 راي و حاجي بابايي با 122 راي از حضور در هيات رئيسه موقت بازماندند. براین اساس محمد دهقان با ریزش 18 رای آخرین رای را در بین چهار کاندیدا بدست آورد و علی مطهری تنها با یک رای بیشتر نسبت به هیات رییسه موقت توانست به جایگاه ویژه مجلس برسد.

فراکسیون ولایت 4 بر دو پیروز رقابت کرسی های دبیری شد
نتیجه رقابت دو فراکسیون در 6 کرسی دبیری هيات رئيسه هم با نتیجه 4 بر 2 به نفع فراکسیون ولایت به پایان رسید.

از میان 275 رای اخذ شده از سوی نمایندگان، کاتب با 146 راي، قاضي زاده با 146، رنجبرزاده با 140 رای، يوسف نژاد با 135 راي، اميرآبادي با 128 راي، وکيلي با 124 راي به عنوان دبيران هيات رئيسه انتخاب شدند. از اين ميان تنها وکيلي و يوسف نژاد از نامزدهاي فراکسيون اميد بودند و ما بقي از اعضاي فراکسيون ولايت.

یوسف نژاد و وکیلی جایگزین حسین زاده و موسوی لارگانی شدند که در هیات رییسه موقت حضور داشتند.

این درحالیست که فراکسیون ولایت در کرسی دبیری هیات رییسه موقت با نتیجه 5 بر یک پیروز شده بود ولی فراکسیون امید باوارد کردن یوسف نژاد به لیست جدیدش توانست او را در کنار وکیلی راهی هیات رییسه کند.

یک نماینده اهل سنت در بین ناظران هیات رییسه مجلس

به گزارش خبرآنلاین در انتخاب کارپردازان هیات رییسه نيز از 278 راي ماخوذه، به ترتيب آشوري با 165 راي، نعمتي با 154 راي و عثماني با 138 راي ناظر هيات رئيسه شدند. نتیجه ای که براساس آن سهم فراکسیون ولایت از کرسی ناظری 2 (نعمتي و آشوري) و سهم فراکسیون امید یک صندلی(عثماني)  شد. نکته جالبتر حضور عثمانی نماینده اهل سنت در بین ناظرات هیات رییسه مجلس است.

گفتنی است بهروز نعمتي، محمد آشوري، و محمدقسيم عثماني، روز يکشنبه هفته جاري به ترتيب با 175 ، 168 و 136 راي ناظر هيات رئيسه موقت مجلس دهم شده بودند.

27216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    20 5
    شما بايد بهتر تبيين كنيد چون اقاي لاريجاني و نعمتي در مرزبندي هاي الان جزو معتدلين و اصلاح طلبان هستند
  • شمالی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    33 3
    آقای نعمتی را دو گانه سوز محاسبه نمایید.
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
      3 1
      هيچ وقت عكس پيروزمندانه و خوشحال ايشون با نشان دادن شست برعكس، به نشانه عدم راي اعتماد وزير آموزش و پرورش رو يادم نميره.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    33 4
    علی مطهری عزیز، بهت تبریک میگیم...هر چند که تو در دل های ما ، رئیسی. خداوند یار و یاورت. مردم که با تو هستن
  • داود A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    7 41
    بايد قبول كرد مجلس دست اصول گرايان هست، اميدو ارزو.. اينا حرف هست...١٢٢ ناينده به حاجي بابايي راي دادن، اصلاح طلبايي هم كه هستن به جز چند تاشون درعمل كارايي ندارن، دكتر روحاني هم كه با اين اوضاع اقتصادي سال ديگه محاله راي بياره
  • ناشناس EU ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    23 4
    اول از رای نیاوردن عارف ناراحت شدم . ولی الان از رای دادن به لیست امید پشیمان نیستم و بسیار کار درستی کردم . همین نواب اول و دوم خیلی چیزها رو نشون می ده . فقط نمی دونم چرا ریس مجلس عارف نشد .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    خجالت بکشید فقط همین.
  • سیدمحمد خالقی A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    امید مردمی اقتدار دایمی