بیش از 2 میلیون دلار برای یک جلد «آلیس در سرزمین عجایب» / اتفاقی که یک کتاب را قیمتی کرد

یکی از 22 نسخه موجود از نخستین چاپ کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» ماه آینده در نیویورک حراج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب که انتظار می‌رود بین 2 تا 3 میلیون دلار به فروش برسد، یکی از نسخه‌های نایاب چاپ نخست «آلیس در سرزمین عجایب» است. چاپ نخست کتاب «آلیس در سرزمین عجایب» بنا به درخواست لوئیس کارول نویسنده کتاب به دلیل ایراد در تصاویر کتاب جمع‌آوری شد و به بازار ارائه نشد.

سال 1865 در چاپ نخست «آلیس در سرزمین عجایب» دو هزار نسخه از این کتاب منتشر شد و پیش از ارائه به بازار کتاب 50 نسخه از آن برای نویسنده فرستاده شد. اندکی پس از این ماجرا تصویرگر کتاب جان تنیل به کارول گفت که از چاپ تصاویر در این نسخه راضی نیست. بنابراین کارول تصمیم گرفت که کتاب‌ها دوباره چاپ شوند و از کسانی که نسخه‌هایی از کتاب را برایشان فرستاده بود خواست تا کتاب‌ها را بازگردانند.

کارول در خاطرات روزانه خود می‌نویسد: «سرانجام تصمیم گرفتم آلیس را از نو چاپ کنم، دو هزار نسخه چاپ نخست نیز به عنوان کاغد باطله فروخته می‌شوند. اگر تمام دو هزار نسخه چاپ دوم فروخته شود، زیان از بین رفتن کتاب‌های چاپ اول را جبران می‌کند. پس از آن فروش کتاب به سود می‌رسد اما من زیاد به این امر امیدوار نیستم.»

این کتاب پس از انتشار به یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های ادبیات داستانی کودک‌ونوجوان تبدیل شد. البته تصمیم کارول برای از بین بردن نخستین چاپ کتاب نسخه‌های به جا مانده را به کالایی ارزشمند تبدیل کرد که مجموعه‌داران دربه‌در دنبال یک نسخه از آن برای کتابخانه‌شان می‌گردند.

حراجی کریستی این کتاب را 16 ژوئن در نیویورک حراج می‌کند. به گفته مسئولان حراجی نسخه‌های موجود از چاپ نخست «آلیس در سرزمین عجایب» بسیار کمیاب هستند. از میان 22 نسخه شناخته شده، 16 کتاب در کتابخانه‌های سازمانی و 6 کتاب در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شوند.

منبع: گاردین / 30 می

58241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =