رزنامه شرق به ارزیابی نتایج انتخاب هیأت‌رئیسه موقت مجلس پرداخت.

این روزنامه نوشته است:

۱. اتفاق عجیب و غیرقابل‌پیش‌بینی و ناخوشایندی رخ نداده است زیرا لاریجانی در دوره ٨٨-٩٩ در کنار جریان تندرو قرار نگرفت و در اغلب موارد با دولت روحانی همراهی کرد. 
۲. باوجود ردصلاحیت‌های گسترده، استراتژی جریان اصلاحات حداقلی و آن هم شکل‌گیری مجلسی معتدل ولو با حضور اصولگرایان معتدل بود که حاصل شد. 
۳- عارف با ورود به عرصه رقابت انتخابات هیأت‌رئیسه به انتظار رأی‌دهندگان به لیست امید، به‌طور واضح پاسخ داد و از ابهامات و سوءظن‌ها جلوگیری کرد. 
۴- با شکل‌گیری تقریبی ترکیب مجلس، انتظارات مردم از جریان اصلاحات واقعی‌تر می‌شود و امکان برنامه‌ریزی واقعی‌تر و تعامل بهتر را فراهم می‌کند. 
۵- این احتمال می‌رود که لاریجانی بهتر بتواند مانع‌تراشی تندروانه اقلیت ولی قوی را در مجلس مدیریت کند. 
۶- به اعتباری، انتظار می‌رود با این شرایط فراکسیون برجام با قدرت و تعقل بیشتری اجرائی‌شدن برجام را پیگیری کند. 
٧- به نظر می‌رسد فراکسیون بالای صد نفر اصلاح‌طلب به‌عنوان یک فراکسیون قوی در موارد متعدد نقشی مهم ایفا کند. 
٨- پیش‌بینی می‌شود با توجه به‌ خصوصیات عارف و لاریجانی، تعاملات مثبت و سازنده‌ای در جهت بهبود اوضاع مردم شکل بگیرد. 
٩- قابل پیش‌بینی است با ریاست لاریجانی موضع جریان احمدی‌نژاد در انتخابات آینده تضعیف شود. 
١٠- با توجه به ۱۵۲ رأی پزشکیان، می‌توان گفت بستگی به موارد، رأی امید بیشتر از رأی داده‌شده به عارف باشد. به این معنا که رأی اصلاحات بستگی به موارد بین یک کف و سقف نوسان خواهد داشت. باید به این جنبه مثبت نیز توجه کرد. 
١١- تعداد آرای مطهری حکایت از این دارد که با تلاش و هماهنگی بیشتر، امکان حضور ایشان به‌عنوان یک فرد منصف و ضدافراطی‌گری در هیأت‌رئیسه دائم وجود دارد. 
۱٢- تنوع در ترکیب هیأت‌رئیسه از جهاتی مثبت ارزیابی می‌شود. 
نتیجه: این مجلس با سقف انتظارات که به‌ویژه در فضای مجازی و رسانه‌ها شکل گرفت فاصله دارد (به‌ویژه انتظار پیروزی عارف)، اما تراز سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در فرایند شکل‌گیری انتخابات قرار می‌گیرد و این مرتبه‌ای از موفقیت است. عقلانی است از هر موفقیتی برای موفقیت بیشتر استفاده کرد و از تزریق انرژی منفی به‌طور جد اجتناب کرد. امید است با مدد از الطاف الهی، همبستگی و تعامل سازنده در درون و بیرون مجلس گرهی از مشکلات مردم باز و بستر پیشرفت و توسعه ملی فراهم شود.  

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =