سند چشم‌انداز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با دو رویکرد «توسعه محلی» و «ارتقاء سرمایه اجتماعی» توسط سازمان بهزیستی کشور رونمای شد.

سینا قنبرپور: این سند در حالی قرار است اجرایی شود که براساس برآوردهای شورای اجتماعی کشور از 370 محله ای که در کشور بحرانی تشخیص داده شده، بیش از 200 محله نیازمند مداخله است.

«مجید رضازاده» رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به رونمایی از سند چشم‌انداز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشور به خبرآنلاین گفت: برنامه هایی نظیر گسترش مهارت های زندگی، گسترش غربالگری سلامت جنسی، آموزش پیش از ازدواج، گسترش غربالگری ناشنوایی، غربالگری تنبلی چشم و اقداماتی از این دست در محله های مورد نظر انجام می گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چنین سندی تا چه اندازه با تصمیم گیری های شورای اجتماعی کشور همراستاست توضیح داد: آنچه در شورای اجتماعی کشور تصمیم گیری شده است به صورت کلی است و براساس تقسیم وظایفی که در این شورا انجام شده به هر یک از سازمان های مرتبط کارهایی محول شده است. بر همین اساس درراستای آنچه بر عهده سازمان بهزیستی کشور گذاشته شود سند چشم انداز پیشگیری از آسیب های اجتماعی تدوین شد.

رضازاده با اشاره به اینکه برخی از اقدامات طراحی شده در این سند جدید نیست و سابقه اجرای 20 ساله در سازمان بهزیستی دارد افزود: برنامه های مطرح شده در سند چشم انداز پیشگیری از آسیب های اجتماعی به روزرسانی شده و و با تغییر دیدمانی که در آن ایجاد کردیم قرار است به اجرا درآید.

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه هایی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی قرار است به اجرا درآید تصریح کرد: ما در سازمان بهزیستی باید آنچه به طور کلی برای ارتقاء مفهوم سرمایه اجتماعی تصمیم گیری شده را اجرایی کنیم و برای نمونه باید بتوانیم چیزی نظیر اعتماد بین مردم و دولت را با مجموعه اقداماتی تقویت کنیم.

رضازاده در توضیح چگونگی و اجرای برنامه های ارتقاء سرمایه اجتماعی توضیح داد: یکی از جاهایی که سازمان بهزیستی می تواند بر ساختارهای درون جامعه تاثیربگذارد شبکه هایی است که ایجاد شده و در حال فعالیت هستند. برای نمونه شبکه اجتماعی «همیاران سلامت روان» با 500 تیم و «انجمن اترک» با 5هزار تیم در محله های مختلف در حال فعالیت هستند و می توانند بر مقتدرکردن محله و مقاوم کردن مردم در برابر آسیب های اجتماعی موثر باشند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور به برنامه دیگری در زمینه ارتقاء سرمایه اجتماعی اشاره کرد و افزود: اجرایی کردن اتاق های گفتگو یا همان پاتوق ها در محله ها علاوه بر احیای فضای اعتماد می تواند به جریان سازی «تاب آوری اجتماعی» کمک کند و موجب ارتقاء همدلی و روحیه تحمل و مدارا شوند. در عین حال این پاتوق ها می توانند آنچه موجب کاهش یا فرسایش سرمایه اجتماعی شوند را شناسایی می کنند.

رضازاده همچنین در پاسخ به این پرسش که شورای اجتماعی کشور 5اولویت «حاشیه نشینی»، «اعتیاد»، «طلاق»، «مفاسداخلاقی و اجتماعی» و «نقاط حاد و آسیب پذیر» برای رسیدگی در دستور کار دارد و برنامه سازمان بهزیستی بر این پایه چه خواهد بود گفت: تبدیل نقاط بحرانی به عادی و تبدیل نقاط حاد به معمولی با مداخلات پیشگیرانه و همچنین مداخلات فوری و برپایه ارتقاء سرمایه اجتماعی انجام می گیرد. به همین منظور ما مداخلات پیشگیرانه نظیر غربالگری ناشنوایی و تنبلی چشم را در این نوع محله ها آغاز کرده ایم. کما اینکه همین توجه به جسم مردم و سلامت جسمی آنها موجب توانمند شدن افراد محله شده و همین به توانمندشدن محله منجر می شود.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر با استقرار پایگاه های سلامت روان در برخی مناطق حاشیه ای و همین طور ترمینال ها اجرایی شدن این سند آغاز شده و در برخی مناطق نیز با به کارگیری اورژانس اجتماعی این کار انجام گرفته است.

سازمان بهزیستی کشور براساس مطالبه ای که رهبرمعظم انقلاب اسلامی در حل مسائل و آسیب های اجتماعی کشور داشته اند پیگیر این برنامه هاست که برنامه مشاوره از طریق خط تلفن 1480 از بودجه جاری سازمان در حال انجام است ولی برای آموزش پیش از ازدواج تا 90درصد نیاز به بودجه جدید دارد که قرار است از بودجه ای که سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای رفع آسیب های اجتماعی تدوین کرده جذب کنند.

در همین حال امروز دکتر شیرین احمدنیا، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به ایسنا گفت: همواره در کشور با سه نوع غفلت مواجه بوده‌ایم. غفلت اول غفلت از تنوع سنی، جنسیتی، قومی، مذهبی و غیره در ایران؛ غفلت دوم نیز غفلت از نابرابری‌ها در زیرساخت‌ها، توسعه نابرابر، گسترش حاشیه‌نشینی، طرد و غیره در کشور بوده است.

وی در مورد غفلت سوم توضیح داد: غفلت سوم غفلت از سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی در ایران است زیرا همواره تاکید بر روی سلامت جسمی و یا نهایتا روانشناختی بوده و این موضوع باعث شده تا از سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در کشور غافل شویم.

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =