بزرگ ترین مشکل برنامه سینمایی هفت این است که گرداننده این برنامه یعنی بهروز افخمی و اعوان و انصارش حد و اندازه خودشان را نمی دانند. به قول حضرت مولانا: نازنینی تو ولی در حد خویش الله الله پا منه از حد خویش بهروز افخمی که بزرگ تر این جمع محسوب می شود با یکی و نصفی فیلم گمان می کند پدر سینمای نوین ایران است.

در زمانه ای که قدیمی ترها اجازه فعالیت درست و حسابی نداشتند و جوان ترها هنوز از راه نرسیده بودند با فیلم عروس گل کرد. فیلمی که بخش اعظم مقبولیتش را مدیون چهره فتوژنیک نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب بود. و البته دفاع جانانه سیدمرتضی آوینی که گمان می کرد باید از بچه مسلمان ها دفاع کرد تا اعتماد به نفس لازم را برای رقابت با بزرگان سینمای ایران به دست بیاورند.البته جز این فیلم نصفه و نیمه افخمی یک فیلم خوب هم در کارنامه اش دارد: شوکران.چیزی جز این در بساط فیلمساز متوسط ما نیست. و تازه اگر پای قیاس در میان باشد بعید می دانم همین مقدار امتیاز را هم بتوان به ایشان داد. همین" ابد و یک روز "ساخته جوان بیست و شش ساله ای که حمایت هیچ کس را هم در پس پشت نداشت می ارزد به کل کارنامه سینمایی جناب افخمی. تازه وضعیت بهروز افخمی خیلی بهتر از اعوان و انصار اوست. به هرحال در کارنامه سینمایی او یکی و نصفی فیلم پیدا می شود اما در کارنامه دوستانش به زحمت می توان چیز دندان گیری یافت.منتقدی که در کارنامه اش دفاع از فیلم اخراجی ها را دارد هر چیزی می تواند نام گرفت الا منتقد. با اخراجی ها مشکلی ندارم اما کسی که دعوی هیچکاک شناسی و برگمان فهمی دارد نمی تواند سنگ اخراجی ها را به سینه بزند مگر این که...بگذاریم و بگذریم. و آن یکی هم تنها هنرش در حوزه سینما مشاوره غلط دادن به این و آن است. حتی برای نمونه یک فیلمساز را در سینمای ایران سراغ ندارید که از همکاری با ایشان پشیمان نشده باشد و بعد از یک همکاری کوتاه مدت هرچه ناسزا بلد است نثار ایشان نکرده باشد.

و آن یکی که از همه عبوس تر است اصلا معلوم نیست چه کاره است و چه دخلی به فرهنگ و هنر دارد؟ به هرحال اندک لطافتی، ذوقی، خردک دانشی، درکی، چیزی هم باید داشت. فقط با فحش دادن به این و آن و کف برلب آوردن و اتهام زدن و عربده کشیدن که نمی توان دعوی فرهنگ داشت. شاید آقای افخمی بگوید من با بالارفتن سنم به درک جدیدی از فرهنگ و هنر رسیده ام. ایرادی هم ندارد. به هرحال زیبایی جهان به پذیرفتن همین تفاوت هاست اما مشکل این جاست که افخمی و اعوان و انصارش از تریبون یک رسانه به اصطلاح ملی استفاده حزبی و جناحی می کنند. افخمی سال هاست که در مقام سخنگوی یک اقلیت سیاسی ظاهر شده است. یک گروه نه چندان خوش نام که کارنامه روشنی ندارد. این بخش ماجرا هم خیلی مهم نیست. بخش تاسف بار ماجرا این است که افخمی و دوستانش در یک برنامه به ظاهر فرهنگی از روش های مردرندانه ای برای کوبیدن حریفانشان بهره می گیرند. دور از انصاف و مروت است که آدم محترم و باوقاری مثل طهماسب صلح جو را در موقعیتی قرار بدهی که نتواند چنان که شاید و باید از عقایدش دفاع کند. از اخلاق و ادب به دور است که ارزیابی کارنامه کمال تبریزی را به آدمی بسپاری که اول باید صلاحیت خودش را اثبات کند تا بعد بتواند صلاحیت تبریزی را رد کند. برنامه هفت برنامه ای است از بهروز افخمی. از این برنامه نمی توان توقع بی طرفی داشت. به هرحال افخمی درست یا غلط صاحب نوعی اندیشه است. اما می توان از او انتظار داشت که اندکی برای کسانی که هم چون او نمی اندیشند حق سخن گفتن قائل باشد. می دانم که اگر به افخمی بگویید چرا چنین نمی کنی خواهد گفت من از همه دعوت می کنم اما خودشان نمی آیند. دروغ هم نمی گوید. منتهی نمی گوید چرا دیگرانی که چون او نمی اندیشند پایشان را به آن برنامه نمی گذارند. این که دیگران از مواجهه با افخمی و اعوان وانصار او می هراسند دلیل بر حقانیت افخمی و دوستانش نیست. خیلی از بزرگان سیاسی ما از مناظره با احمدی نژاد پرهیز می کنند اما آیا این پرهیز نشانه حقانیت احمدی نژاد است؟

توضیح ضروری:

خودم بهتر از هرکس دیگری می دانم که در این یادداشت کوتاه یک جاهایی تند رفته ام. به ویژه درباره شخص بهروز افخمی. که زمانی بسیار دوستش می داشتم و هنوز هم از عمق جان دریغ می خورم که چرا آدم نازنینی مثل او با خودش چنین کرد، اما در این تندی تعمد داشتم. اول این که می خواستم حالی دوستان برنامه هفت کنم که سخن گفتن تند و بی ملاحظه چه مزه ای دارد. دوم این که می خواستم تا حدودی دوستانی را که از دست افخمی و یارانش آزرده خاطر شده اند تشفی خاطر دهم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    12 2
    دست مريزاد. خيلي خوب نوشتي.
    • آ A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
      1 2
      مغرضانه.در آخر هم ادعای دلسوزی.امان از وقتی که مجالی برای صاف شدن کینه های قدیمی دست بعضیا بدهی.این اتفاق در هفت افتاد و هر کس که فراستی ازش نقد کرده بود یا افخمی بهش تاخته بود با ادعای دلسوزی برای تلویزیون پا به عرصه گذاشت.
  • بی نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    11 2
    آقای افخمی یه دیاثت فرهنگی خاصی تو برنامت هست
  • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    3 30
    نویسنده کی هست؟یک الف بچه اومده راجب بهروز افخمی اینجور بی ادبانه حرف میزنه واقعا متاسفم براتون
  • زهرا امینی IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 10
    جناب موسوی با وجود ارادت ویژه به قلم و نوشتار شما البته در کلیت. نه این نوشتار باید به عرض برسانم که این توضیح ضروری به نوعی دفاع و سپری شد که هوشمندانه قلم زدید تا من و شاید برخی مانند من شما را به خاطر این تندروی ملامت نکنند به فرض که چنین است که در توضیح ضروری مرقوم فرمودید پاسخ سوالی که پیش می آید چیست؟ من بد کنم و تو بد مکافات کنی/ پس فرق میان من و توچیست بگو؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    7 1
    آفرین سید جدا از هر سخن قربونش برم ایرانی جماعت از دو رویی بیزار است .
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    6 1
    دمت گرم
  • بی نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    9 1
    اگر يك نفر فهميد كه فريدون جيراني رو چرا كنار گذاشتند لطفا به ما هم بگويد، اسم هنرپيشه هاي محبوب فيلم فارسي را اوردن جرم است چرا؟ اگر بخاطر بعضي مسائل هست كه همه مان مي دونيم خوب پس چرا اين فيلمهاي امريكايي كه به وفور پخش مي كنند اخرش قشنگ كامل رزومه ي بازيگر و سوابقش و حتي مواضع سياسي و غيره رو مي گن ، مگر خون ستاره هاي چشم ابي از قهرمانان سالهاي نه چندان دور ما رنگينتر است؟
  • محمد حسین ابراهیمی A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    6 1
    بسیار عالی بود و حرف دل همه ی ما. امیدوارم با رفتن آقای پور محمدی بساط برنامه ی هفت با این رویکرد و این سری از گردانندگان تعطیل شود و دوباره افراد معقول و موجهی چون فریدون جیرانی یا گبرلو به این برنامه بیایند.
  • ليلا EU ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    3 8
    شما در قسمت توضيح ضروري يه جورايي مستبدانه خواستين كسي متن نوشته شما رو نقد نكنه . در ضمن شما كه از افخمي انتقاد ميكني كه جناحي كار ميكنه خودت چرا تو اين همه مثال به عدم حقانيت احمدي نژاد اشاره ميكني اين هم يه جور جناحي كاري اقا. يا با اعلام انزجار به شكل پنهاني از احمدي نژاد، ميخواي جذب خواننده كني،در ضمن ايا شما حد و انداره خودت رو همه جا ميدوني و رعايت ميكني؟
  • بی نام IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    4 5
    با کمال احترام خدمت آقا سید عزیز،اولا عجیب است که ندانید انسان بی طرف ، انسان مرده است. این مملکت هر چی کشیده از دست روشنفکرنماهایی بوده و هست که فکر می کنن خیلی مهم هستن، اخراجی های یک که امثال روشنفکرنماها از اون انتقاد می کنن به شدت سینمایی تر و جذاب تر و سرگرم کننده تر از فیلم های به ظاهر هنری پر ادا و پر ادعا، البته از نظر شما مردم فقط کسانی هستند که فیلم های مورد علاقه شما رو ببینند، بهروز افخمی با همه کم و کاستی هاش به شدت راه شهید آوینی رو ادامه میده و مطمئن هستم که امثال شماها اجازه نفس کشیدن به یک روشنفکر معتقد به آرمان های اسلامی را بر نمی تابید خواه آوینی، خواه حاتمی کیا، خواه افخمی و یا هر شخص دیگری...
  • بی نام A1 ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    2 6
    شما هم بهتر از حد خودت را بشناسی.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 1
    دمت گرم
  • هادی IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    2 1
    خیلی عالی دمت گرم سید
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    6 1
    گل گفتي :" خیلی از بزرگان سیاسی ما از مناظره با احمدی نژاد پرهیز می کنند اما آیا این پرهیز نشانه حقانیت احمدی نژاد است؟"
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 1
    دمت گرم وسرت خوش باد.........
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    2 6
    مرتیکه ی بی ادب فقط یه مشت فحش داده...دریغ از ذره ای نقد
  • مجیدی A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 1
    عالی عالی عالی . سید دست مریزاد.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    4 1
    اینها از خطرناکترین آدمهای عرصه فرهنگ و هنرند . ژست و ادای آدمهای فرهیخته با کوله باری پراز عقده و تفرعن و خودبزرگ بینی
  • سلیمی نیا A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 2
    آدمهای عقده ای .افکار عقب مانده . روشهای فاشیستی
  • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 1
    بهترین نمونه برای شخصیت این حضرات که برای همه ملموس است : احمدی نژاد
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 6
    شما خودت رو اثبات كردي كه در مورد چنين بزرگاني اظهار نظر مي فرماييد ؟ زماني كه مسعود فراستي نقد فيلم مي نوشتند شما احتمالا در مهد كودك داشتين شعر عمو زنجيرباف را همخواني ميكرده ايد
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 1
    افخمی کیه؟ من تا حالا یک فیلم هم از ایشان ندیده ام. شاید وقت اضافی نداشته ام.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    2 2
    تند رفتی سیدجان؟؟؟؟؟؟ زدی با خاک یکسانش کردی..........
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 1
    افخمی درحدیک سینماگراماتورست نبایدبالابالابنشیندوگنده گنده بگوید گفت..تغاری بشکند ماستی بریزدشوددنیا بکام کاسه لیسان اری سیدعزیز
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    3 1
    دستت درد نکنه .
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    2 1
    مرسی عالی بود