فاکتور 800 میلیونی «خندوانه» روی میز ارشاد

آنا نوشت:هنوز واکنشی از خانه کتاب در پاسخ به برخوردهای نامناسب دست‌اندرکاران برنامه خندوانه با 300 نویسنده و ناشر داده نشده است و با وجود نارضایتی میهمانان، خندوانه از ارشاد مطالبه 800 میلیون تومانی دارد.

300 تن از اهالی قلم و نشر که روز 19 اردیبهشت‌ماه برای شرکت در برنامه خندوانه از سوی خانه کتاب و ارشاد راهی استودیو ضبط این برنامه شده بودند، با برخوردهای آزاردهنده‌ای روبرو شدند و انتظار داشتند مدیران فرهنگی در حمایت از آن‌ها اقدام کنند، اما نه تنها تا کنون اقدامی صورت نگرفته، بلکه خندوانه 800 میلیون تومان در ازای این حضور می‌خواهد.

قرنطینه شدن نزدیک به 11 ساعت اهالی نشر و قلم، گرما و تشنگی، برخوردهای تند و نامناسب برخی از کارکنان این برنامه تلویزیونی، رعایت نشدن شأن میهمانان فرهنگی در تراکم میهمانان عادی و ... از جمله مواردی بوده که نویسندگان و ناشران حاضر در برنامه خندوانه از آن ناراضی بودند و حتی آن‌ها را به ترک استودیو (یا همان سوله‌های ضبط برنامه که خارج از بافت شهری هستند) واداشته، از جمله موارد نارضایتی آنان بوده است.

پیش از این مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب ،‌ درباره اتفاقاتی که در طول این برنامه رخ داده گفته بود: «من هم گزارش‌های ناراحت کننده‌ای در این خصوص شنیده‌ام زیرا پای آبروی خانه کتاب و جامعه اهل قلم و نشر به میان است.»

وی درباره روند برنامه‌ریزی این رویداد،‌ توضیح داد: «خانه کتاب مجری این طرح نبوده است؛ بلکه تصمیم از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد گرفته شده و تنها از خانه کتاب خواسته‌اند با استفاده از اطلاعات اهالی قلم و نشر که در اختیار دارد، کار دعوت از 300 نفر را به عهده بگیرد.»

وی ضمن بیان این مطلب که گزارش چند تن از کارکنان خانه کتاب که در این سفر نویسندگان و اهالی نشر را همراهی می‌کردند، حکایت از نامناسب بودن شرایط و نارضایتی‌ها داشت، خاطر نشان کرد: «متاسفانه از آنجا که گوشی‌های همراه این جمع در بدو ورود به محل ضبط از آن‌ها گرفته شده بود، امکان تماس و اطلاع از شرایط را نداشتیم.»

مدیرعامل خانه کتاب گفت: «با وجود اینکه خانه کتاب مجری این برنامه نبوده و هماهنگ‌کنندگان از معاونت امورفرهنگی وزارت ارشاد باید پاسخگو باشند، اما به شخصه از ناراحتی اهالی قلم و نشر متاسفم و از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم. ضمن اینکه موضوع را پیگیری خواهم کرد؛ اگرچه همانطور که گفتم مسئولان و مدیران معاونت امور فرهنگی باید جوابگو باشند.»

جزئیات این اتفاق را در نمایشگاه کتاب تهران از نیکنام حسین‌پور -یکی از مدیران معاونت امور فرهنگی ارشاد- جویا شدیم. مطابق با اظهارات ایشان، مقرر شده بود خانه کتاب بعد از اتمام ایام نمایشگاه شکایت اهالی قلم و نشر را به شکل مناسبی طرح و پیگیری کند؛ اما بعد از گذشت 15 روز از اتمام نمایشگاه بیست و نهم، نه تنها هیچ اقدام و واکنشی از سوی این مرکز و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد صورت نگرفته، بلکه صحبت از مطالبه 800 میلیونی خندوانه به ازای حضور اهالی قلم و نشر به میان آمده است.

 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    5 0
    رسالت این برنامه هم مشخص شد.. اصحاب قلم باید برای شرکت در برنامه 800 میلیون هزینه کنند البته تو مملکتی که تفاوتی بین دوغ و دوشاب نیست این خیلی طبیعیه.. در ضمن شان یک فرهیخته بیش از این هست که بخاطر چنین برنامه دم دستی 800 میلیون هزینه بدند
  • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    3 0
    رعایت نشدن شأن میهمانان فرهنگی در تراکم میهمانان عادی از اهالی فرهنگ آموحتیم که دو نوع انسان داریم فرهنگی و عادی ... متاسفم برای این طرز فکر سفید پوست و سیاه پوست ... ترک و لر ... هر جا که بتونیم تبعیض قائل میشیم
  • بی نام NG ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    2 1
    چطور تونستن نویسنده های فرهنگی رو با مردم عادی قاطی کنن و به شخصیتشون توهین کنن، نویسنده ها باید از جایگاه وی آی پی برخوردار بودن
  • جواد IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    4 0
    چرا احساس میکن اهالی کتاب خیلی ادم های مهم تری از مردم عادی ان ینهمه ادم رفتن خندوانه با همین شرایط
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    2 0
    میهمانان فرهنگی در تراکم میهمانان عادی کی میخوایم یاد بگیریم که افراد رو طبقه بندی نکنیم؟ تو آمریکا به یه کارگر و استاد دانشگاه به یه اندازه احترام میزارن اگر استاد در جلسه سخنرانی دیر برسه و جاها قبلا توسط دانشجوها پر شده باشه، هیچ لزومی نداره که کسی از جاش بلند بشه تا استاد بشینه. ردیف اول هر کسی میتونه بشینه تا جایی که تو کتاب های دینی بهمون میگفتن، اسلام روش آمریکایی ها رو قبول داره نه روش ما رو که افراد رو طبقه بندی میکنیم
  • م م A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    1 0
    عجب
  • بی نام DE ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    2 0
    پس اون همه مردم که به استودیو خندوانه برای تشویق و خنده می روند آدم نیستند که این شرایط را تحمل می کنند ولی شکایت نمی کنند؟
  • امیررضا A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    2 0
    سلام واقعا چه شانتاژ بی نظیری صورت گرفته بنده یه بار خندوانه رفتم و دست اندر کاران این برنامه واقعا در شرایطی که درون سوله ای در پایین فرودگاه مهرآباد این برنامه ضبط میشه و تهویه ی درستی هم نداره اما با جدیت و بسیار باانگیزه دارند برنامه ضبط می کنند و لازم به توضیح هم نیست که چقدر طرفدار داره. و ذکر این نکته که حداقل توی اون روزی که بنده بودم برخوردشون خیلی خوب بود و اینکه ضبط همچین برنامه ای چندساعت وقت احتیاج داره. نکنه اینها انتظر داشتند که ببرنشون برج میلاد برنامه خندوانه رو توی یه ساعت ضبط کنند ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 0
    سری سوم خندوانه بسیار تنزل کرده. تکراری شده و جذابیت سابق رو نداره.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    چه زشت. از خندوانه بعید بود. البته من این مسئله رو از یکی از میهمانان برنامشون شنیده بودم.
  • مهدی A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    4 0
    800میلیون؟؟؟؟؟در ازای چی؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    6 0
    منظور از این جمله چیست؟ " رعایت نشدن شأن میهمانان فرهنگی در تراکم میهمانان عادی . . ." حتما" میهمانان فرهنگی فراعنه هستند و میهمانان عادی برده ها . اگر میهمانان فرهنگی اینچنین تصور میکنند همان بهتر که شأن ایشان زیر پا له شود