پنجمین نیروی بنیادی طبیعت کشف شده است؟/ تایید یافته‌های محققان مجارستانی

جهان ما بر پایه چهار نیروی بنیادی یا بر هم کنش استوار است:نیروی گرانشی، نیروی الکترو مغناطیسی، نیروی قوی و ضعیف هسته‌ای. حالا محققان آمریکایی یافته‌های همکاران خود در مجارستان را درباره کشف پنجمین نیروی بنیادی تائید کرده‌اند.

سال گذشته  گروهی از  فیزیکدانان مجارستانی طی مقاله‌ای  از وجود نشانه‌هایی از نیروی بنیادی پنجم خبر دادند  اما کسی توجه زیادی به این تحقیق نکرد. حالا اما محققان آمریکایی این تحقق را تائید کرده و می‌گویند هیچ شبهه‌ای درباره آن نمی‌توان مطرح کرد. شایعه نیروی بنیادی پنجم سالها در میان فیزیکدان‌ها وجود داشته اما اکنون به تدریج گام‌های موثرتری برای ثابت کردن آن برداشته می‌شود.
مدل استاندارد  ماده تاریک را توضیح دهد. از این رو دانشمندان به جستجو برای سایر نیروهای احتمالی از جمله نیروی پنجم ادامه داده‌اند.محققان موسسه تحقیقات اتمی آکادمی علمی مجارستان سال گذشته در تحقیق خود به دنبال ماده تاریک می‌گشتند. زمانی که آن‌ها پروتون‌ها را به یک ذره لیتیوم 7 شلیک کردند، هسته بریلیوم 8 تولید شد که رفتار آن گویای نیروی پنجم بود.

زمانی که هسته بریلیوم 8 متلاشی شد، چندین جفت الکترون-پوزیترون تولید کرد. بر اساس مدل استاندارد، فراوانی این جفت‌ها با آغاز جدا شدن الکترون‌ و پوزیترون از یکدیگر در نتیجه افزایش زاویه مسیر باید کاهش یابد. در تحقیق دانشمندان مجارستانی، تعداد جفت‌ها در زمانی که زاویه مسیر الکترون-پوزیترون به 140 درجه رسید، افزایش یافت. این امر باعث ایجاد یک دست‌انداز کوچک شد که پس از آن مجددا زوایه افزایش یافته و تعداد جفت‌ها کاهش یافت. این دست‌انداز نشانگر شاهدی از وجود یک نیروی منحصربفرد در ذره جدید بود که به تصور محققان، یک فوتون تاریک بود.

همین چند وقت پیش هم نتایج به دست آمده در مرکز تحقیقات ذرات بنیادی سرن از فعالیتی احتمال خبر داد که به هیچ عنوان در چارچوب قوانین فیزیک کلاسیک قابل توضیح نبود. هنوز دانشمندان در این رابطه مطمئن نیستند اما احتمال دارد کشف پنجمین نیروی بنیادی همه مدل‌های استاندارد فیزیک را به هم بریزد.

در حال حاضر قوانین فیزیک موجود بهترین توضیح بشر برای اتفاق‌های هستی بوده است اما دانشمندان سرن نتایج به دست آورده‌اند که با هیچکدام از قوانین فعلی سازگاری ندارد. این نتایج در جریان تحقیق بر روی «بی‌مزون‌ها» یا مزون B به دست آمده است. بر اساس قوانین فیزیک کلاسیک ذره بی‌مزون در زاویه و فرکانس خاصی باید به واپاشی برسد اما اطلاعات جمع‌آوری شده در برخی آزمایش‌ها خلاف قوانین فیزیک کلاسیک است.

در آزمایش‌ها از دو آشکارساز ATLAS و CMS استفاده شده که به کمک آنها می‌توان سرعت واپاشی ذرات را محاسبه کرد. قرار است برای اطمینان از این نتایج به زودی آزمایش‌های جدیدی شروع شود.  پروفسور ماریوز ویتک در این رابطه می‌گوید: وضعیت ما اکنون مثل یک فیلم سینمایی بزرگ است که اولین تریلر رسمی آن بیرون آمده است. همه هیجان زده‌اند که فیلم اصلی و پایان آن را بفهمند.