بررسی آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد، تعداد تلفات تصادفات رانندگی در نوروز سال ۱۳۹۵، نسبت به نوروز سال ۱۳۹۴ تنها یک مورد کاهش داشته است.

محمدحسین نجاتی: علیرغم اعلام چندباره کاهش ۱۰ درصدی تلفات رانندگی در نوروز سال ۱۳۹۵، بررسی آمارهای سازمان پزشکی قانونی که روز گذشته منتشر شد نشان می دهد تلفات تصادفات رانندگی نوروز تنها یک مورد نسبت به سال ۱۳۹۴ کاهش یافته است. براساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در نوروز سال ۱۳۹۵، تعداد ۹۶۷ نفر در نوروز امسال جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند. اما این آمار در نوروز ۱۳۹۴ ۹۶۸ کشته بود که نشان می دهد در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ تنها یک نفر کمتر جان خود را از دست داده است. 


اعلام رسمی این آمار از سوی سازمان پزشکی قانونی در شرایطی است که مسئولان پلیس راهور در روزهای پایانی نوروز امسال خبر از کاهش ۱۰ درصدی تلفات رانندگی داده بودند. اما مبنای اختلاف این آمار را می توان در چند مورد اصلی جست. اول اینکه مبنای آمار پلیس راهور گزارش هایی از صحنه حادثه و مرگ سرنشینان در صحنه تصادفات است. علاوه بر این پلیس برخی از مصدومان را که پس از تصادفات به اورژانس بیمارستان ها برده می شوند را مورد بررسی قرار نمی دهد و برخی از آنان به دلیل عوارض مصدومیت های خود بعد از مدت ها فوت می کنند.

اما با توجه به اعزام الزامی متوفیان در تصادفات رانندگی از سوی بیمارستان ها به مراکز پزشکی قانونی و بررسی دقیق تر این سازمان به طور قطع آمار سازمان پزشکی قانونی نسبت به آمار پلیس دقیق تر وقابل استناد تر است.
با این حال بررسی کلی تصادفات رانندگی طی ۸ سال اخیر نشان می دهد، کشور از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ با کاهش محسوسی در تلفات رانندگی مواجه شده است.

به طوریکه در سال های ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به ترتیب بیش از ۱۳۶۸، ۱۳۹۱و ۱۳۳۲ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند. پس از آن کشور در سال ۱۳۹۱ با کاهش محسوسی در تلفات تصادفات رانندگی مواجه شد. به طوریکه در این سال تعداد کشته ها به ۱۱۴۱ رسید و بعدها در سال ۱۳۹۴ تعداد کشته ها سه رقمی شد و به ۹۶۸ نفر رسید.

نمودار یک؛ در نمودار زیر تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگی در ایام نوروز طی ۸ سال اخیر را مشاهده کنید

 

علاوه بر این بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی بيشترين تصادفات منجر به مرگ در روزهاي 7 فروردين (72 نفر)، پنج فروردين(65 نفر) و 27 اسفند(60 نفر) وكمترين تصادفات منجر به مرگ در روزهاي چهاردهم فروردين (23 نفر) و 15 فروردين (32 نفر) رخ داده اند.

همچنین استان‌هاي فارس( 86 نفر)و خوزستان(69 نفر) بيشترين و استان‌هاي زنجان (6 نفر) و ايلام (9 نفر) كمترين تعداد كشته هاي ناشي از تصادف را داشته اند. بيشترين درصد افزايش در مرگ هاي ناشي از تصادفات مربوط به ايام نوروزامسال نسبت به سال گذشته در استان‌هاي بوشهر(175درصد) و گلستان(125 درصد) و بيشترين كاهش مربوط به استان‌هاي زنجان (71.4 درصد) و ايلام (40 درصد) بوده است.

در جدول زیر تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگی در نوروز امسال را مشاهده کنید؛

در نمودار زیر درصد کشته شدگان حوادث رانندگی براساس سن متوفیان را مشاهده کنید

۴۲۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =