این طرح می‌تواند مشکل ریزگردها را رفع کند؟

ایسنا نوشت: طرح ”بررسی عوامل مؤثر در بیابان‌زایی و کنترل آن، شناسایی منابع تولید، تخمین میزان نشر، مدلسازی، پخش و ته‌نشینی ذرات و جلوگیری از برخاستن ذرات گردوخاک” در راستای رفع معضل ریزگردها در دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان اجرا می‌شود.

دکتر پریا برومندی عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان و مجری این پروژه اظهار کرد: برای گردوغبار خوزستان 2 منبع داخلی و خارجی مطرح است که هدف ما در این طرح شناسایی منابع داخلی و میزان اثر هر کدام از آن‌ها در تولید گردوغبار است.

وی ادامه داد: در این طرح پس از شناسایی نقاط مهم و گردوخاک‌خیز، این مناطق با توجه به سهم هر کدام در ایجاد آلودگی هوا و برخاستن ذرات گردوغبار اولویت‌بندی می‌شوند و با توجه به شرایط خاک منطقه رویکردهای متفاوتی برای تثبیت خاک آن در نظر گرفته می‌شود.

مجری این پروژه تحقیقاتی افزود: با بهره‌گیری از این طرح و با توجه به نرم‌افزارهای موجود تاکنون یک منطقه منشأ گردوخاک در استان شناسایی شده است اما تنها منطقه گردوخاک‌خیز استان این منطقه نیست و امیدوریم با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی و داده‌های هواشناسی و ماهواره‌ای بتوانیم همه‌ی نواحی را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم.

برومندی با بیان این‌که این طرح در قالب پایان‌نامه دکتری شیمی در دانشگاه آزاد مسجدسلیمان تعریف شده و در حال اجرا است، گفت: تمام هزینه‌های اجرای طرح از سوی دانشگاه تأمین شده است در حالی‌که انتظار می رفت ا توجه به ماهیت پروژه در راستای رفع یک معضل ملی و استانی، اعتباراتی در سطح فرادانشگاهی به آن اختصاص یابد و حمایت شود.

وی در خصوص هزینه‌های لازم برای اجرای این طرح، اظهار داشت: تکنولوژی و نیروی کار لازم برای این طرح وجود دارد و مشکل عمده‌ی ما فقدان اعتبارات است. این طرح تا کنون با هزینه‌های شخصی دنبال شده اما اگر بخواهیم آن را به یک طرح ملی تبدیل کنیم مطمئناً هزینه شخصی پاسخ‌گوی آن نیست و برای پیشبرد آن در مراحل اولیه به 150 تا 200 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =