ناوگان عمومی مینی بوس در چهارمحال وبختیاری نیاز جدی به نوسازی دارد

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های چهارمحال وبختیاری: نوسازی ناوگان مینی بوس جزو مطالبات مردم و از دغدغه های مسئولان استان است زیرا مهم ترین بخش حمل و نقل مسافر در استان این ناوگان است.

منوچهر سلمانزاده افزود : به دلیل مسافت کم بین شهرها در چهارمحال و بختیاری در تمام مسیر های بین شهری استان ناوگان مینی بوس فعال است و در بخشی از مسیر ها نیز سواری های کرایه فعالیت دارد.
به گفته وی، در سال گذشته پنج میلیون و 865 هزار مسافر در استان جابجا شده که از این تعداد سه میلیون و 692 هزار نفر معادل 63 درصد کل مسافران با ناوگان مینی بوس جابجا شده اند.
سلمان زاده ادامه داد: هم اینک یکهزار و 93 دستگاه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری فعالیت می کند که متوسط سن این ناوگان 28 سال است که نشان می دهد ناوگان مینی بوس استان فرسوده است.
به گفته وی، فرسوده بودن ناوگان مینی بوس در استان نارضایتی مسافران را به دنبال دارد و از طرف دیگر مصرف سوخت بالا را نیز دربر دارد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان تصریح کرد: ناوگان فرسوده مینی بوس در هر 100 کیلومتر، 28 لیتر سوخت مصرف می کند و این در حالیست که ناوگان نو در هر 100 کیلومتر 15 لیتر سوخت مصرف می کنند.
سلمانزاده افزود: این مسئله علاوه بر ایجاد آلودگی در محیط زیست، به دلیل یارانه ای بودن سوخت، زیان زیادی را برای دولت دربر دارد و صاحبان مینی بوس های فرسوده نیز دو برابر مالکان خودروهای نو برای سوخت و نگهداری هزینه می کنند.
به گفته وی، فرسوده بودن ناوگان مینی بوس هزینه بالایی به تمام بخش ها اعم از دولت، بخش خصوصی و مسافر تحمیل می کند.
سلمان زاده ادامه داد: دولت وظیفه بسترسازی در این بخش را دارد و از سال گذشته تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان فراهم شده و اطلاع رسانی فراوانی نیز برای استفاده از این تسهیلات انجام گرفته ولی در استان استقبالی از این تسهیلات نشده است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان ادامه داد: در این طرح تا 70 درصد ارزش خودرو، تسهیلات با کارمزد شش درصد به متقاضیان پرداخت می شود ولی رانندگان برای دریافت این تسهیلات رغبت ندارند.
سلمانزاده گفت: بخش خصوصی برای نوسازی ناوگان باید به دولت کمک کند چون آینده مطلوبی در شرایط موجود برای این ناوگان دیده نمی شود.
به گفته وی، در صورت اجرای طرح محدودیت و امنیت ترافیک و واقعی سازی قیمت سوخت با اجرای هدفمندسازی یارانه ها در سال های آینده، ناوگان مینی بوس های فرسوده با مشکل برای تردد مواجه خواهد شد و رانندگان چاره ای جز نوسازی ندارند.
سلمان زاده تاکید کرد: نوسازی ناوگان عمومی مینی بوس در چهارمحال و بختیاری الزام نانوشته است.
وی اظهار داشت: سال گذشته مسیر بروجن - شهرضا، شهرکرد - بن و شهرکرد - سامان مجهز به سیستم سواری کرایه شد و رانندگان مینی بوس های فرسوده این مسیرها ترغیب به جایگزینی ناوگان خود با سواری کرایه شدند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر دیگر مسیرهای برون شهری استان نیز به سیستم حمل و نقل سواری کرایه تجهیز شود، تغییر ذائقه برای مسافران و رغبت جایگزینی سواری کرایه به جای مینی بوس های فرسوده برای رانندگان ایجاد می شود.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان گفت: طی سال گذشته یکهزار و 409 دستگاه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری فعال بود که 22 دستگاه خودرو فرسوده از این تعداد از سیستم خارج و نوسازی شد.
برخی وسایل نقلیه ناوگان حمل ونقل عمومی برون شهری در چهارمحال و بختیاری متعلق به دهه 60 و 70 است و عمر مفید آن مدت هاست که به سرآمده است.
به دلیل نبود بستر حمل و نقل ریلی و مشکلات موجود درزمینه حمل ونقل هوایی، 95 درصد جابجایی بار و مسافر در چهارمحال و بختیاری از طریق ناوگان حمل و نقل جاده ای انجام می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =