روایتی از متن و حاشیه افتتاحیه مجلس دهم/از هم‌نشین‌های معنادارسیاسی تا اعلام اولویت‌های پارلمان جدید

در صبح هشتمین روز از خرداد ماه سال 95 زنگ آغاز مجلس دهم به صدا در آمد تا در آستانه چهارمین دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی، تعداد پارلمان در نظام جمهوری اسلامی «دو رقمی» شود.

به گزارش خبرآنلاین، بهارستان نشینان دهم که برخی تازه برچسب "نماینده" خورده بودند و دیگرانی که چندین دوره سابقه حضور داشتند امروز به نوعی میزبانان سران لشکری و کشوری بودند تا هم‌نشینی و همراهی همه ارکان نظام در ساختمان هرمی شکل بهارستان به نمایش گذاشته شود.

در جلسه امروز حجت الاسلام حسن روحانی رئيس جمهور، آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌ا... آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه، حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، آيت‌ا... جنتي دبير شوراي نگهبان و رئيس مجلس خبرگان رهبري در دوره‌ پنجم حضور داشتند.

همچنين آيت الله گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، حجت الاسلام علي اکبر ناطق نوري، غلامعلي حدادعادل، اسحاق جهانگيري، محمدرضا باهنر، محمدحسن ابوترابي فرد، آیت الله موحدی کرمانی، سیدحسن خمینی حجج اسلام غلامحسین محسنی اژه ای و منتظری دادستان کل کشور، برخي اعضاي کابينه از جمله محمدجواد ظریف،‌ مجید انصاری، علی طیب نیا، بیژن زنگنه، ولي الله سیف، علي‌اکبر صالحي، حسين دهقان، عبدالرضا رحماني فضلي، علي اصغر فاني، حجتي، عباس آخوندي، محمود علوي و علي جنتي، سورنا ستاري و همچنين برخي چهره هاي نظامي از جمله اميرعبدالرحيم موسوي جانشين فرمانده ارتش، سرلشگر فيروزآبادي رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، رحيم صفوي دستيار و مشاور عالي فرماندهي کل قوا ، سردار اشتري فرمانده نيروي انتظامي  در کنار برخی دیگر از مسئولان کشوری حضور داشتند{اینجا}

حاشیه های پررنگ تر از متن؛ هم نشینی‌های معنادار سیاسی

هنوز زنگ آغاز به کار مجلس دهم به صدا در نیامده بود که فلش دوربین‌ها و قلم خبرنگاران، صحنه‌هایی جذاب تر از متن پارلمان را ثبت کردند، آنجا که حسن روحانی، آیت الله هاشمی و سیدحسن خمینی در معیت برادران لاریجانی با هم وارد صحن پارلمان شدند. ردیف اول مجلس و هم نشینی‌ها تا اندازه‌ای روایت‌گر معادلات سیاسی بیرون مجلس بود. علی لاریجانی در کنار ناطق نوری نشست و خوش و بش های آنها تا پایان جلسه مجلس ادامه داشت. حسن روحانی و آیت الله هاشمی به مثابه بسیاری دیگر از نشست های عمومی درکنار هم نشسته بودند، گپ و گفت های هر از گاه آیت الله موحدی کرمانی با آیت الله هاشمی نيز جلب توجه می کرد. سیدحسن خمینی هم که با عدم حضور در مراسم بیعت نمایندگان خبرگان پنجم با امام راحل در حرم مطهر خبرساز شده بود امروز را در کنار حدادعادل میهمان بهارستانی ها بود. آیت الله جنتی هم در یک سوی خود حسن روحانی را داشت و سوی دیگرش آیت الله آملی لاریجانی.

محمدرضا عارف هم اولین روز نمایندگی اش را در صندلی 195 تجربه کرد، زنان مجلس دهم در ردیف پنجم در کنار هم نشستند و مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس دهم که از پیشکسوتان مجلس محسوب می‌شود در ردیف آخر جلوس کرده بود. {اينجا}

گرچه همه صندلی های امروز بهارستان با منتخبان جدید و مهمانان پر شده بود ولی هنوز 8 کرسی نمایندگی مجلس دهم  تعیین تکلیف نشده است.

هیات رییسه سنی یکدست اصلاح طلبانه!

در ابتدای مراسم افتتاحیه امروز مجلس دهم، امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی طبق ماده 10 آیین نامه داخلی مجلس، اعضای هیات رییسه سنی مجلس را معرفی و به جایگاه مخصوص دعوت کرد تا زنگ آغاز مجلس دهم نواخته شود. اعضای هیات رییسه سنی عبارت بودند از؛عبدالرضا هاشم زاهی متولد 5 مهر 1323 از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، رییس سنی؛ سید مصطفی ذوالقدر، متولد اول فرودین 1325 از حوزه میناب نایب رییس؛ سیده فاطمه حسینی متولد 12 فروردین ماه 1364 از حوزه تهران دبیر اول؛ سمیه محمودی متولد اول فرودین 1363 از حوزه شهررضا دبیر دوم هستند. این جمع سپس جای خود را به هیات رئیسه موقت می دهند.

پس از استقرار هيات رئيسه سني و قرائت کلام الله مجيد، علیرضا افراشته معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه داد.

او از همکاری با مرکز پژو هش‌های مجلس برای برگزاری همایش فرایند قانونگذاری سخن گفت که چندي پيش برگزار شد تا زمینه آشنایی منتخبین با محیط عمومی و فرآیند کار مجلس حاصل گردد. به گفته وي در اين همايش با دعوت از منتخبین جدید زمينه آشنایی آنان با سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری فراهم شد به طوریکه با آغاز رسمی کار مجلس دهم مشکلی برای استفاده کامل از سامانه ها وجود نداشته باشند. 

ظهر امروز و پس از جلسه علنی، نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تجدید بیعت با آرمان های بنیانگذار انقلاب به حرم امام خمینی(ره) می روند.

دو ماموریت رهبر انقلاب براي نمایندگان مجلس دهم

حسن آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دهم پیام رهبر معظم انقلاب به  منتخبان جدید ملت بود، رهبری در این پیام اقتصاد مقاوم و فرهنگ اسلامی را دو اولویت فوری این مجلس خواندند.

معظم له با سپاس از حضور حماسی مردم در انتخابات مجلس قانون‌گذاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال کردن الزامات تحقق اقتصاد مقاوم و گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی، و همچنین پرهیز از سرگرم شدن به زایده‌های جناحی و غالب‌ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی توصیه و خطاب به آنان تأکید کردند: وظیفه‌ی انقلابی و قانونی شما آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ی استکبار و نقطه‌ی اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید.{مشروح پیام رهبر انقلاب را اینجا بخوانید}

یک رییس سنی با حواشي عجیب

عبدالرضا هاشم زايی رییس سنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود، او که در قالب لیست امید توانست از حوزه انتخابیه تهران نماینده مردم شدن را برای باری دیگر تجربه کند، در نطقی که داشت پارلمان را نماد منطق ودموکراسی در نظام اسلامی دانست و تاکید کرد در این چارچوب کسی که حکومت اکثریت را دارد حق ندارد حقوق اقلیت را تضییع کند. {اینجا}

ریاست چند ساعته هاشم زاهی بر هیات رییسه البته با برخی حواشي‌اي هم همراه بود، او در زمانی که قصد دعوت از نماینده رهبری برای قرائت پیام را داشت به جای نام بردن از آيت الله محمدی گلپایگانی از محمدی گیلانی نام برد. محمدی گیلانی نماینده خبرگان چهارم بود که در میانه کار این مجلس دار فانی را وداع گفت. این اشتباه هاشم زاهی با کنایه محمدی گلپایگانی همراه شد و گفت باید ایشان را از آن دنیا فرا بخوانیم!

هاشم زايی آنجا که با درخواست تذکر نمایندگان جدید روبرو شد نیز گفت من فقط برای دو ساعت رییس هستم، تذکرها را برای رییس دائم بگذارید.

درخواست وزیر کشور از وکیل المله های جدید

عبدالرضا رحمانی فضلی از جایگاه وزیر کشور و برگزار کننده انتخابات هفتم اسفند دیگر ناطقی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا گزارشی را ارائه دهد. او البته در همین ابتدای کار درخواستش از مجلسی های جدید مطرح کرد و خواستار اصلاح قانون انتخابات شد. {اینجا}

حسن روحانی هم از ناملایمات مجلس نهم گفت هم از همراهی ‌ها

حسن روحانی امروز باز هم پشت تریبونی قرار گرفت که 20 سال از آن تريبون و جایگاه نمایندگی خدمت کرده بود. نماینده ای که حال رییس جمهور است و قاطعانه تاکید می کند مجلس در راس امور است. او نمایندگان را به قانونگذاری کیفی دعوت کرد و خاطرنشان ساخت که تورم و انباشت قوانین کمکی به حل مشکل نمی کند و باید کیفیت را لحاظ کرد. او البته این را هم گفت باید همراهی و همفکری دو قوه به نحوی باشد که بیشتر لوایح در دستور کار باشند و تعداد طرح هاي نمايندگان کمتر شود.

روحانی در سخنانش مجلس را نهادی برای ایستادن در مقابل خودسری ها دانست و تاکید کرد اجرای قانون گرچه گاهی سخت یا تلخ است اما الزامی و اجباری است. {اینجا}

سوگندی که برای دهمین بار در صحن پارلمان طنین انداز شد

نمایندگان جدید مجلس دهم بعد از سخنان رییس جمهور به خواست رییس سنی جلسه قیام کردند تا هماهنگ و همصدا با هم سوگندنامه نمایندگی شان را قرائت کنند. {اینجا}

بعد از آن نوبت به تشکیل شعب بررسی اعتبارنامه ها رسید و اسامی نمایندگان حاضر در هریک از شعب 15 گانه اعلام شد و در نهایت پارلمانی های جدید برای تجدید بیعت با آرمان های امام راهی حرم مطهر شدند.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    اقتصاد مقاومتي فقط براي مردم هستش ؟؟ اين هزينه ميليوني واسه اين همه گل ؟؟؟ كجاي دنيا مجلسش گل بارون ميشه ؟؟
  • جانباز محمد دامن باغ. A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    جای خانواده معظم شهدا .وجانبازان خالی..