«حراج تهران» به 25 میلیارد تومان فروش آثار هنری رسید / سهراب سپهری پرفروش ترین نقاش ایران

پنجمین حراج تهران در حالی به کار خود پایان داد که از فروش مجموع آثار آن 25 میلیارد و 360 میلیون تومان حاصل شد. این رقم نسبت به دوره چهارم سه میلیارد و 960 میلیون تومان بالاتر بود و با افزایش حدودا 18 درصدی نسبت به دوره قبل مواجه شد.

سمانه فراهانی: با پایان پنجمین دوره «حراج تهران» نام سهراب سپهری بیش از نامهای دیگر در این حراج به گوش می رسد.این در حالی است که سهراب در میان مردم بیشتر به عنوان شاعر  شناخته می شد و در این پنج دوره «سهراب نقاش» کاملا نام «سهراب شاعر» را تحتالشعاع قرار داده است. در تمامی پنج دوره گذشته تابلوهای نقاشی سهراب سپهری رکورد فروش را از آن خود کرده اند. منوچهر یکتایی و پرویز تناولی دو هنرمند دیگری هستند که آثارشان فروش نسبتا خوبی داشته است.

در چهارمین دوره از حراج تهران 125 اثر به فروش رفت که براساس رقم های تعیین شده مبلغی معادل 21 میلیارد و 400 میلیون تومان در این حراج رد و بدل شد. این در حالی است که در پنجمین دوره تنها با فروش 79 تابلو و مجسمه 25 میلیارد و 360 میلیون تومان نصیب صاحبان آثار شد.

این حراج امسال رکوردهای تاریخی برای هنر ایران آفرید. فروش شش اثر بالای یک میلیارد تومان که چهار اثر آن به هنرمندانی تعلق دارد که در قید حیات هستند و فروش 54 اثر بالای یکصد میلیون تومان بخشی از دستاوردهای این رویداد فرهنگی اقتصادی است. در سومین و چهارمین حراج تهران تنها دو اثر بالای یک میلیارد تومان فروش داشتند.

حراج پنجم تهران حائز رکورد جالب توجه فروش هشت اثر بالای 500 میلیون تومان هم بود‌. دوره چهارم تنها 5 اثر موفق به فروش بیش از 500 میلیون تومان شده بودند.

در این دوره که چکش آن دست حسین پاکدل،چهره آشنای تئاتر و تلویزیون ایران بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور یافت و درست در لحظاتی که نقاشی سهراب سپهری روی میز حراج پنجم بود در سالن برگزاری حراج تهران حاضر شد.علی جنتی در مصاحبه ای با خبرنگاران گفت: «پنجمین سال است که حراج تهران برگزار می شود و من با حضور در این حراج، قصد دارم حمایت دولت از این همت بخش خصوصی را نشان دهم؛ حراج تهران حرکتی ارزنده است که علاوه بر تقدیر از هنرمندان موجب می شود آن ها با دلگرمی از رونق اقتصاد هنر تشویق شوند و آثار فاخرتری ارائه دهند و نامشان ماندگار باشد. از هنرمندان به نام ایرانی هر سال آثار زیادی در حراجی های معتبری چون کریستیز عرضه می شود و این آثار با قیمت های بالایی خریداری می شوند که این نیز نشان دهنده ارزش معنوی و مادی این آثار است.»

حضور طیف های مختلف هنری و اجتماعی در حراج امسال نشان می دهد علاوه بر فروش بالای آثار هنری این رویداد موفق به جذب اقشار مختلف مردم به حضور در این حراج شده است.

الناز شاکردوست یکی از هنرمندانی بود که با حضور در این حراج نسبت به خرید یک تابلوی 95 میلیون تومانی اقدام کرد. شهرداد روحانی، علی دایی، پیروز ارجمند و سید محمد بهشتی هم در این حراج حضور داشتند اما تابلویی خریداری نکردند.

در جدول ذیل تابلوهای اول خریداری شده طی پنج دوره و مجموع فروش هر دوره برای مقایسه بهتر به ثبت رسیده است.

 

 

دوره

گران ترین

دومین

سومین

مجموع فروش

اول

تابلوی سهراب سپهری به قیمت 190 میلیون تومان

 

تابلویی از محمد احصایی به قیمت 120 میلیون تومان

مجسمه ای از پرویز تناولی با قیمت 116 میلیون تومان

2 میلیارد تومان برای 73 اثر

دوم

تابلوی سهراب سپهری به قیمت 700 میلیون تومان

اثری از سهراب سپهری و مجسمه ای از پرویز تناولی به قیمت 560 میلیون تومان

تابلویی از محمد احصایی به قیمت 400 میلیون تومان

6 میلیارد و 545 میلیون برای 82 اثر

سوم

تابلویی از سهراب سپهری به قیمت یک میلیارد و 800 میلیون تومان

اثری از سهراب سپهری به قیمت یک میلیارد و 600 میلیون تومان

اثری از رضا درخشانی به قیمت 600 میلیون تومان

13 میلیارد و دویست و پنجاه و هفت میلیون تومان برای 90 اثر

چهارم

تابلویی از سهراب سپهری به رقم 2 میلیارد و 800 میلیون تومان

تابلویی از سهراب سپهری به قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومان

اثری از منوچهر یکتایی به قیمت 950 میلیون تومان

21 میلیارد و 400 میلیون تومان برای 125 اثر

پنجم

تابلویی از سهراب سپهری به قیمت 3 میلیارد تومان

اثری از منوچهر یکتایی به قیمت یک میلیارد و 470 میلیون تومان

تابلویی از محمود فرشچیان به قیمت یک میلیارد و 250 میلیون تومان

25 میلیارد و 360 میلیون تومان برای 79 اثر

 

 

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =