اوباما، ابراز تاسف کرد ولی عذرخواهی "نه"/ رئیس جمهوری ایالات متحده خشم چینی ها را برانگیخت

رئیس جمهور ایالات گفت که خاطره تلخ بمباران اتمی هیروشیما نباید هرگز فراموش شود.

 

 

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری یورونیوز، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در دیدار از شهر هیروشیما تاکید کرد که خاطره تلخ بمباران اتمی هیروشیما نباید هرگز فراموش شود.

آقای اوباما دسته گلی را که بر روی آن نام او نقش بسته بود بر بنای یادبود قربانیان قرار داد. این بنای یادبود در پارک صلح هیروشیما قرار دارد که به یاد ۱۴۰ هزار قربانی بمباران اتمی این شهر ساخته شده است. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن آقای اوباما را در این مراسم همراهی کرد.

همانطور که پیش تر اعلام شده بود، رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی بابت بمباران اتمی هیروشیما عذرخواهی نکرد.

باراک اوباما گفت: «ما در این شهر ایستاده ایم تا مجبور شویم به لحظه فرود بمب فکر کنیم. ما خودمان را را مجبور می کنیم که هراس کودکان را از آنچه شاهد بودند درک کنیم. ما به آن فریاد خاموش گوش می کنیم. کسانی که درگذشتند افرادی مثل خود ما بودند. افرادی معمولی. آنها جنگ نمی خواهند. آنها ترجیح می دهند که تمرکز پیشرفتهای علمی بر بهبود زندگی باشد و نه بر نابود کردن آن. وقتی که ملتها یا رهبران آنها انتخاب می کنند و این مساله در انتخاب آنها نمایان می شود، می توان گفت که درس هیروشیما را یاد گرفته ایم.»

پس از بمباران اتمی هیروشیما، آقای اوباما اولین رئیس جمهوری آمریکا است که در طول دوران خدمتش به عنوان رئیس جمهوری، به این شهر سفر می کند.

در پی بمباران اتمی هیروشیما در تاریخ ۶ اوت سال ۱۹۴۵ میلادی که با بمباران اتمی ناگازاکی همراه شد، جنگ جهانی دوم به پایان رسید.


 وزیرخارجه چین:برگزاری مراسم یادبود کشتار چینی‌ها مهمتر از یادبود هیروشیماست


در همین زمینه خبرگزاری ایرنا به نقل از ژاپن تودی از واکنش چینی ها به اظهارات اوباما و ادای احترام وی به قربانیان بمباران اتمی هیروشیما خبر داده است و نوشت:  پس از ادای احترام اعضای «جی هفت» به قربانیان انفجار بمب اتمی آمریکا در هیروشیما که سران کشورهای این گروه از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در آن حضور داشتند، این اولین انتقاد اساسی بلندپایه ترین مقام دیپلماسی چین از این اقدام است.


وزیر خارجه چین گفت که اگر قرار باشد ارزیابی صورت گیرد بهتر است بدانیم که برگزاری چنین مراسمی برای هزاران چینی که در جریان حمله ارتش ژاپن به شهر «نانجینگ» در جنوب شرق چین در آن زمان کشته شدند، مهمتر از مراسم برای هیروشیماست.
تارنمای «ژاپن تودی» امروز شنبه از قول «وانگ یی» وزیر خارجه چین آورده است که یادآوری خشونت های نظامیان ژاپنی در چین به مراتب با ارزش تر از برگزاری مراسم در هیروشیما به حساب می آید.


وی تاکید کرد که گرامیداشت یاد قربانیان چینی در حملات نظامی ژاپن خیلی مهمتر از مراسمی است که روز گذشته در ژاپن برگزار شد.
وزارت خارجه چین در تارنمای خود از قول او آورده است که نمی گوییم هیروشیما مراسمی برگزار نکند اما «نانجینگ» چین هم نباید به فراموشی سپرده شود.

چین می گوید که در جریان جنگ جهانی دوم در سال 1937 میلادی نزدیک به 300 هزار نفر در نسل کشی شش هفته ای ژاپن در این شهر کشته شدند.
وزیر خارجه چین تاکید کرده است که هم باید یاد این قربانیان را گرامی داشت و هم فراموش نکرد چه کسانی مرتکب این جنایت شده اند.

روزنامه چاینا دیلی چین در مقاله ای آورده است که آنچه در هیروشیما رخ داد و بمبی که بر سر شهر انداخته شد در واقع بازتاب اقداماتی بودند که ژاپنی ها انجام دادند.
چین می گوید که دولت ژاپن در تلاش است تا این کشور را قربانی جنگ جهانی دوم نشان دهد در صورتی که کشورهای دیگری هم قربانی تجاوز بوده اند و از جمله به تجاوزات نظامیان ژاپن در این کشور اشاره می کنند.
ژاپن و آمریکا در حاشیه اجلاس سران «جی هفت» که دیروز جمعه پایان یافت چندین بار از منازعات در دریاهای شرقی و جنوبی با چین ابراز نگرانی کردند.


واکنش های مخالفان و موافقان به دیدار رئیس جمهوری آمریکا از هیروشیما

   

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در اجلاس گروه هفت به ژاپن سفر کرده، روز جمعه با حضور در بنای یادبود صلح و نثار گل، به قربانیان بمباران اتمی این شهر ادای احترام کرد.

یکی از ساکنان این شهر با استقبال از سفر اوباما به ژاپن گفت: «خیلی خوشحالم از اینکه او را اینجا می بینم. او در گذشته و امروز پیام اور صلح بوده و به حرفش عمل کرده است. به او خوش آمد می گویم.»

 

نخستین سفر رئیس جمهوری آمریکا به ژاپن از زمان فاجعه هسته ای هیروشیما و ناگازاکی انتقادها و اعتراضاتی را نیز به همراه داشت. یکی از این معترضان گفت: «من با دیدار اوباما از ژاپن کاملا مخالفم. او به هیروشیما آمده برای اینکه می خواهد بار دیگر جنگ هسته ای به راه بیاندازد و هیروشیما را بعنوان نقطه شروع در نظر گرفته است. از اینرو من مخالف او هستم.»

بمباران هسته ای سال ۱۹۴۵ که به دستور ترومن، رئیس جمهوری وقت آمریکا روی داد نزدیک به ۲۲۰ هزار کشته برجای گذاشت. بسیاری از بازماندگان این فاجعه خواستار عذرخواهی رئیس جمهوری آمریکا هستند و بسیاری دیگر جهانی عاری از سلاح های هسته ای را آروز می کنند.

31050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =