رییس سنی مجلس دهم: کسی حق ندارد به اسم حکومت اکثریت، حقوق اقلیت را نقض کند

رییس سنی مجلس دهم گفت: مردم در انتخابات مجلس دهم به تغییر و تحول رای دادند.

عبدالرضا هاشم زایی رییس سنی مجلس دهم در نطق خود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عمر صد و ده ساله تاسیس نهضت پارلمان در ایران، گفت: مجلس نهادی از منطق و دموکراسی در اندیشه اسلامی است که نشان می دهد هیچ مقامی ابدی و همیشگی نیست.

وی تصریح کرد: این تغییر و تحولات نشان می دهد که هیچ حزب و جناح فکری برای همیشه اکثریت را در دست ندارد و در یک نظام مردمسالار همواره این امکان وجود دارد که اکثریت به اقلیت تبدیل شود و بالعکس و کسی حق ندارد به نام حکومت اکثریت حقوق اقلیت را نقض کند.

اهم اظهارات رییس سنی مجلس دهم را در ادامه بخوانید؛
*در نظام جمهوری اسلامی ایران در این قریب 4 دهه گذشته همه جناح‌های سیاسی به تجربه حکمرانی دست یافته اند، اما این نیز گذراست و مهم آن است که حدود و حقوق یکدیگر را رعایت کنیم.
*مجلس دهم نقطه عطفی در نظام مردمسالاری نوپای ماست، مردم در بیشترین حوزه ها به تغییر و تحول رای دادند، رای دهندگان خواهان تغییر در موضع سیاسی مجلس خصوصا نسبت به دولت هستند. مجلس دهم می تواند به اتکای رای مردم روحیه جسارت در تصمیم گیری و انسجام در حکمرانی را در قوه مجریه و دولت بدمد و تقویت کند.
*رای دهندگان با رای خود در اکثریت حوزه‌ها انتخابیه به احزاب و ائتلاف های انتخاباتی و افراد به افکار و برنامه ها رای دادند. گرچه به علل تاریخی هنوز حزب جایگاه ارجمندی در انتخابات ندارد ولی رای ملت در انتخابات بهترین بستر برای نظام حزبی برنامه محور است.
*نظم فراکسیونی در آغاز مجلس دهم می تواند شروع خوبی برای این کار باشد، این نظام فکری محدود به هیچ جناحی نیست و اساس رشد و توسعه ملت ایران است.
*مردم با رای به نسل تازه نخبگان، سیاستمداران و جوانان نشان دادند که فقط به یک برنامه سیاسی رای نداند رای آنها دارای معنا و و مفهوم اجتماعی است که خواستار خروج از دایره‌های محدود سیاسی هستند.
*موضوع مهم مجلس نهم و دهم موضوع برجام بوده است. برجام اگرچه واجد عناصر ارزشمند و قابل بحث است ولی باید فراتر از برجام به اراده و اقتدار ایران در اجرای برجام اندیشید. ملت ایران در تداوم حق مسلم خود در بهره برداری از انرژی هسته‌ای به این نتیجه رسید که برجام را امضا کند.
*برجام نماد اقتدار و انسجام نظام است و مجلس به عنوان نهاد قانونی و نظارتی از حداکثر درست و قانونی برجام استفاده خواهد کرد.
*برجام اما برای ما نه یک هدف که یک وسیله است، وسیله برای تقویت امنیت ملی از طریق تقویت انسجام داخلی، آشتی جناحهای سیاسی و توافق بر سر قواعد سیاسی، تقویت اقتصاد ملی ایران از طریق جذب سرمایه خارجی، رشد کارافرینی و جذب تکنولوژی خارجی و ارتقای توانمندی اقتصاد بومی. از سوی دیگر تقویت اقتدار بومی از طریق تنش زدایی در روابط خارجی ممکن است.
*اقتصاد ایران در شرایط خطیری قرار دارد، عبور از تورم لازم بود ولی کافی نیست و باید برای عبور از رکود تدبیری عاجل انجامید. دولت باید برای تقویت اقتصاد ملی با دعوت از سرمایه های خارجی، توان مشارکت و رقابت سرمایه گذاران داخلی را فراهم سازد.
*کوچک سازی اقتصاد داخلی، مقرررات زدایی، رقابت افزایی و رانت ستیزی اساس استراتژی اقتصاد مقاومتی است. سنت الهی بر تغییر و تحول است اگر ما خویش را تغییر ار ندهیم و زمینه تغییر را فراهم نسازیم و برای بهبود اوضاع کشور تلاش نکنیم و عمر مجلس را به نزاع و رقابت های بیهوده بیالاییم تاریخ ما را نخواهد بخشید.


27216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    9 2
    کاش خودش رییس مجلس میشد واقعا ذهن پخته ای داره
  • رضا تقوی IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    12 3
    عجب نطق زیبا و آراسته و اخلاق مداری......ایشون رو نمی شناسم......ولی انصافا ریاست مجلس برازنده هم چنین افرادی است.
  • بی نام GB ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    8 2
    احسنت
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    13 4
    احسن
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    14 4
    مقايسه كنيد اين صحبتها را با حرفهاي رسايي كوچك زاده در مجلس قبل
  • نحیف A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    آدم های این شکلی هرگز هنجارها را نمی شکنند.