روایتی از اولین اجلاسیه پنجمین خبرگان/ احمدی‌نژاد زود رفت، خمینی نیامد/ تکرار هیات رئیسه بجز رییس

اولین اجلاسیه خبرگان دور پنجم مجلس شورای اسلامی با به ریاست رسیدن آیت‌الله جنتی و تکرار اعضای سابق هیات رئیسه پایان یافت.

سه شنبه گذشته مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور منتخبان مردم و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری از جمله آیت‌الله یزدی، اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، سرلشکر فیروزآبادی، سردار جعفری و برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و غیبت آیت‌الله مصباح یزدی و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی با استقرار هیات رئیسه سنی به ریاست آیت‌الله میرمحمدی و با قرائت پیام رهبر انقلاب توسط حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی آغاز شد. مقام معظم رهبری در این پیام با برشمردن اهمیت‌های این مجلس بیان کردند که مسئولیت مجلس خبرگان حراست از هویت اسلامی و انقلابی نظام است.

آیت‌الله جنتی نیز در جایگاه دبیر شورای نگهبان، گزارشی از روند برگزای انتخابات خبرگان ارائه کرد و گفت که این انتخابات در حالی در صحت برگزار شد که از آغاز از حمایت‌های مستمر رهبر معظم انقلاب نسبت شورای نگهبان برخوردار بودیم که برای این مسئله به خود می‌بالیم. (اینجا) پس از آن اعضای خبرگان سوگند خوردند که کوچکترین مسامحه و خیانت نکنند و ودیعه ای را که ملت به آنان سپرده است به عنوان امینی عادل پاسداری کنند.

با اتمام مراسم افتتاحیه، آیت‌الله میرمحمدی اعلام تنفس کرد تا میهمانان جلسه را ترک کنند . احمدی‌نژاد اولین نفری بود که جلسه را ترک کرد اما مابقی میهمانان دقایقی را برای احوال‌پرسی با نمایندگان از جمله آیت‌الله هاشمی و حجت‌الاسلام حسن روحانی سپری کردند.

پس از بازگشت اعضای مجلس خبرگان به صحن، انتخاب هیات رئیسه در دستور کار قرار گرفت. پیش از آن از آیات هاشمی، جنتی، امینی و موحدی کرمانی به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست خبرگان یاد می شد. در این میان هاشمی رفسنجانی چند روز قبل از برگزاری گفته بود که بنا ندارم خودم را برای ریاست خبرگان مطرح کنم، همین که در خبرگان باشم، خوب است. احمد جنتی هم درخواست جمعی از نمایندگان برای نامزدی در این پست را رد کرده بود چه آنکه حجت‌الاسلام ابراهیمی دو روز پیش از افتتاحیه مجلس خبرگان گفته بود که آقای جنتی همه صلاحیت های لازم را دارند منتها خودشان قبول نمی‌کنند. خیلی ها رفتند سراغشان و صحبت کردند ولی قبول نکردند. (اینجا). آیت‌الله امینی نیز تنها کسی بود که چند روز قبل از افتتاحیه، نامزدی خود را برای ریاست اعلام کرده بود.(اینجا)

رییس جدید؛ تنها تغییر هیات رئیسه
برای پست ریاست، آیات امینی، جنتی و هاشمی شاهرودی نامزد شدند. در رای گیری به عمل آمده از نمایندگان خبرگان، آیت‌الله جنتی از مجموع 88 رای توانست 51 رای را از آن خود کند. آیات امینی و شاهرودی نیز به ترتیب 21 و 13 رای کسب کردند و یک رای باطله نیز به صندوق انداخته شده بود.

در مورد نواب رئیس نیز آیات موحدی کرمانی، هاشمی شاهرودی و صادق لاریجانی نامزد شده بودند که موحدی کرمانی با 65 رای و هاشمی شاهرودی با 63 رای به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند. در انتخاب سایر اعضای هیات رئیسه نیز دری نجف آبادی، احمد خاتمی، ابراهیم رئیسی و حسینی بوشهری رای لازم را کسب کردند. به این ترتیب تنها تغییر هیات رئیسه فقط در جایگاه رئیس بود و آیت‌الله جنتی به جای آیت‌الله یزدی توانست بر کرسی ریاست این مجلس تکیه بزند.

شوکه شدن مردم تهران از انتخاب آیت‌الله جنتی

انتخاب آیت‌الله جنتی به عنوان رییس مجلس خبرگان هرچند برای نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس خبرگان قابل پیش بینی بود اما بسیاری از مردم تهرانبرایشان این سوال پیش آمد که چگونه آیت‌الله جنتی که در انتخابات خبرگان در تهران نفر آخر شد، توانسته بر صندلی ریاست تکیه زند. پاسخ این پرسش را آیت‌الله دری نجف آبادی دیگری نماینده مردم تهران داد. او گفت که نتیجه انتخابات هیات رئیسه خبرگان از قبل قابل پیش‌بینی بود. چرا که در شرایط کلی این مجلس تحول خاصی ایجاد نشده است و از سوی دیگر نیز شرایط برای اعلام نامزدی آیت‌الله هاشمی فراهم نبود و خود ایشان نیز طبعا شرایط عمومی مجلس را برای نامزدی مناسب نمی دیدند. (اینجا)

آیت‌الله هاشمی نیز پس از مشخص شدن اعضای هیات رئیسه گفت که ترکیب هیأت رئیسه این دوره خیلی خوب است و انتخابات هیات رییسه خبرگان، در فضایی آرام، سریع و بدون هیچ گونه مشاجره انجام شد.(اینجا)

ضیافت شام جنتی به خبرگان؛ ولایت فقیه را تقویت کنیم

اعضای خبرگان سه شنبه شب به ضیافت شام رییس مجلس خبرگان رفتند. آیت‌الله جنتی در این مراسم از اعتمادی که نمایندگان خبرگان به وی کردند قدردانی کرد و از هم‌قطاران خویش خواست در طول دوره نمایندگی موجب تقویت ولایت فقیه شوند. او گفت که برخی ذهن‌ها را در رابطه با ولی فقیه شبهه‌ناک می‌کنند و حرف‌های شبهه‌ناک می‌زنند، ما باید جایگاه ولی فقیه و رهبری را به مردم معرفی کنیم، وظیفه ما پاسخگویی است. (اینجا)

در مجلس دوره پنجم نمایندگان مختلفی به بیان نظرات خود در موضوعات روز داخلی پرداختند و حتی نماینده مردم خوزستان در نطق خود با دیدار اخیر فائزه هاشمی با بهایی‌ها اشاره و خواستار برخورد دستگاه قضایی با وی شد. نماینده مردم آذربایجان غربی نیز از اجرایی نشدن قوانین بانکداری اسلامی انتقاد کرد. (اینجا). برخی دیگر از این نمایندگان نیز بر لزوم اصلاح قانون مجلس خبرگان تا نشر فرهنگ ولایت فقیه در خارج از کشور تاکید کردند.

صبح روز دوم اجلاسیه نیز نمایندگان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و اعضای هیات رئیسه نیز آیت‌الله هاشمی شاهرودی را به عنوان رییس دبیرخانه مجلس خبرگان برگزیدند. اجلاسیه اول پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری عصر چهارشنبه با قرائت بیانیه اختتامیه به کار خود پایان داد. خبرگان مردم در این بیانیه از دولت خواستند که از طرح برجام 2 و 3 پرهیز شود . (اینجا)

غیبت سید حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی در مراسم تجدید میثاق

صبح دیروز (پنج شنبه) نیز رییس و اعضای دوره جدید مجلس خبرگان رهبری در حرم مطهر رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند. در این آیین، غیبت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام خمینی و نیز آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی منتخب اول مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری جلب توجه کرد.(اینجا)

اعضای خبرگان پس از تجدید بیعت با آرمان های رهبری به دیدار رهبر انقلاب رفتند. ایشان در این دیدار مجلس خبرگان را پدیده‌ای واقعاً عظیم خواندند و با تبیین «هویت و مسیر انقلابی» این مجلس، تأکید کردند: تنها راه بقا و پیشرفت نظام و تحقق اهداف انقلاب، «اقتدار حقیقی کشور» و «جهاد کبیر» یعنی تبعیت نکردن از دشمن است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ارتباط علما و فضلای عضو مجلس خبرگان با قشرهای مختلف مردم در سراسر کشور و قدرت تأثیرگذاری آنها در افکار عمومی خاطرنشان کردند: نباید این مجموعه تا هنگام سر رسیدن زمان لازم برای ایفای وظایف مصرح در قانون اساسی بی‌تحرک بماند.

ایشان با بیان اینکه حمله به نهادهای انقلاب همچون سپاه،شورای نگهبان و روحانیون انقلابی روش‌ جاری بیگانگان است، تاکید کردند: هدف اصلی دشمنان در این مرحله از جنگ نرم، زمینه‌سازی برای تهی شدن نظام از عناصر درونی قدرت است.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =