خانه ملت نوشت: نشست آشنایی منتخبان مجلس دهم با کارکردهای پارلمان برگزار شد.

نشست توجیهی و آشنایی منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با روند قانونگذاری و نحوه کارکرد مجلس پیش از ظهر امروز -جمعه، 7 خرداد ماه- همزمان با سالرزو آغاز به کار نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 59 ، در محل صحن علنی برگزار شد.

افراشته: سامانه پایش سلامت در راستای کاهش دغدغه نمایندگان آماده راه‌اندازی است

در ابتدای جلسه علی افراشته معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قصد داریم در دوره دهم با بالندگی و سرعت مناسب برای خدمت در مسیر توسعه کشور کار را آغاز کنیم، گفت: تشکیلات اداری مجلس به نحوی عمل می کند که نمایندگان دغدغه پشتیبانی و اداری نداشته باشند و امور دیوانی و اداری مجلس در خدمت نمایندگان چابک سازی شود.

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین راستا یکی از کارهای صورت گرفت بسترسازی برای سلامت نمایندگان است که در این خصوص برنامه پایش سلامت طراحی شده که از هفته آینده آغاز به کار می کند و کارت سلامت نمایندگان بعد از برنامه تجدید میثاق با امام راحل(ره) در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که به منظور سهولت استفاده نمایندگان و خانواده های آنها از مراکز درمانی و بیمارستان‌های تهران و شهرستان هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه احکام کارگزینی نمایندگان هفته آتی در اختیار آنها قرار می گیرد، افزود: از آنجایی که فضای مناسبی برای تأمین دفاتر 290 نماینده به صورت جداگانه نداریم تا زمان اتمام احداث ساختمان جدید لازم است از 140 اتاق موجود استفاده کنیم که بر همین اساس جایگاه هر نماینده مشخص شده که به آنها اعلام می شود.

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه هر نماینده یک مسئول دفتر، دو همراه و 5 مشاور دارد که شرح وظایف آنها در جزواتی آمده که در اختیارتان قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در خصوص تأمین مسکن نمایندگان نیز هیأت رئیسه جدید مجلس تصمیم گیری می کند که واگذاری به چه شکل صورت گیرد.

رضایی:هیأت رئیسه سنی تا روز سه شنبه هفته جاری ادامه کار می‌دهد

امیدوار رضایی معاون اداره قوانین مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه با یادآوری این مطلب که جلسه افتتاحیه مجلس دهم با حضور دو سوم نمایندگان رسمی می شود، گفت: معاونت قوانین هیأت رئیسه سنی را اعلام می کند که این هیأت تا سه شنبه معتبر خواهد بود و بعد از آن هیأت رئیسه موقت تشکیل می شود ضمن اینکه اختراع شعب 15گانه نیز در روز اول صورت می گیرد و اعتبارنامه ها بر اساس حروف الفبای شهرستان ها در اختیار نمایندگان در شعب گذاشته می شود تا بررسی شده و به تصویب برسد.

معاون اداره قوانین مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کار تشکیل شعب 15گانه تا حدود ساعت دو بعدازظهر به اتمام می رسد، عنوان کرد: وظایف شعب شامل رسیدگی به اعتبارنامه ها بر اساس حروف الفبای شهرستانی، انتخاب اعضای کمیسیون تحقیق از هر شعبه یک نفر، انتخاب عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس از هر شعبه یک نفر و بررسی صلاحیت نامزدها برای عضویت در کمیسیون های تخصصی است.

وی در ادامه به بیان برخی کارکردهای صحن علنی پرداخت و گفت: زمان اختصاص داده شده به تذکرات آیین نامه ای نمایندگان حدود 3 دقیقه است البته تذکری بر اساس ماده 79 داریم که 5 دقیقه بوده و زمانی صورت می گیرد که نسبت به نماینده ای اظهارات خلاف واقع شده باشد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه تعداد نمایندگان حاضر در جلسه باید 194 نماینده از 290 نفر باشد تا جلسه رسمیت داشته باشد، عنوان کرد: جلسات رسمی صحن علنی 4 ساعت بوده که تا پیش از اذان ظهروعصر اتمام می یابد البته در شرایط خاص مثل بررسی لوایح بودجه یا برنامه جلسات در تمام روزهای کاری هفته از شنبه تا پنجشنبه صورت می گیرد.

معاون اداره قوانین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که صحن علنی در حال بررسی مطلبی نباشد که نیاز به رأی گیری داشته باشد مثل زمان قرائت تذکرات و نطق ها، حضور 145 نماینده یعنی نصف تعداد نمایندگان نیز برای رسمیت جلسه کفایت می کند.

وی در خصوص طرح ها و لوایح توضیح داد: طرح ها و لوایح مختلفی وجود دارد برای مثال برای ارائه یک طرح قانونی به 15 امضا از سوی نمایندگان با موضوع طرح مشخص نیاز است که باید مقدمه ای داشته باشد که ضرورت نگارش طرح در آن قید شده باشد همچنین هیأت رئیسه این دقت را دارد که طرح خلاف اصل 75 قانون اساسی نباشد و با سیاست های کلی نظام که از سوی مقام معظم رهبری تعیین می شود نیز همخوانی داشته باشد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه در مجلس نهم 697 طرح و لایحه ارائه شد که از این تعداد 195 تای آن به سرانجام رسید و قانونی شد، گفت: حدود 114 طرح و لایحه نیز بایگانی شد و تکلیف 340 طرح و لایحه دیگر مشخص نیست و به حالت معوقه درآمده که در اختیار شما نمایندگان و دولت قرار می گیرد که در صورت لزوم مجددا در دستور کار قرار گیرد.

معاون اداره قوانین مجلس شورای اسلامی افزود: برای راه اندازی مجدد طرح ها و لوایح به تأیید دولت و یا امضای 25 نماینده در مجلس دهم نیاز است که تقاضای آنها مورد بررسی قرار گیرد همچنین درخصوص رأی گیری در صحن به چند شکل علنی با ورقه، مخفی با ورقه، دستگاه الکترونیکی و یا قیام و قعود صورت می گیرد که هر کدام در جای خاص خود استفاده می شود.

 در ادامه این جلسه مسئولان اداره حراست و اداره حفاظت فیزیکی مجلس نیز به ارائه توضیحات و نکاتی پیرامون مسائل حراستی و حفاظتی نمایندگان پرداختند.
29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =