۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۴

نشریه ایل جورناله، در گزارشی به موضوع آینده داعش پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از انتخاب، این نشریه می‌نویسد:

داعش، به موجب اطلاعات اندکی که در دست است، به نظر می رسد دچار بحران شده است.حوادث بمب گذاری در فرانسه می توانند به عنوان آخرین ضربۀ مستأصلانۀ خلیفه تعبیر شوند. ابوبکر البغدادی که از بمباران های روس ها و آمریکایی ها در سوریه و عراق مستأصل شده است، همۀ راه ها را آزموده است: هدف قرار دادن قلب اروپا. لیکن بمب گذاری بروکسل که بعد از دستگیری صلاح عبدالسلام به نظر بیشتر تهدیدی علیه نیروهای انتظامی بلژیک بوده است، پیچیده تر است.

بمباران های روسیه در سوریه و نیز بمباران های نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا خسارات سنگینی را بر پرچم های سیاه وارد می آورند. در عراق شهر رمادی، شهر مهمی واقع در یکصد کیلومتری بغداد بار دیگر به تصرف درآمد. اما به چه قیمتی؟ کل شهر به طور کامل ویران شده است. مردم غیرنظامی به زحمت وارد آن می شوند. این از زیان های جنگ به شمار می آید.

در همین حال، روس ها بار دیگر شهر پالمیرا را که هم در سطح راهبردی (زیرا در مسیر دیرالزور واقع شده است) و هم از نظر وجهه حائز اهمیت است، به تصرف درآوردند. در اینجا در واقع سر خالد اسعد، باستان شناس از بدن جدا شد و معبد بَل نیز ویران گردید. کنسرتی که از سوی روس ها ترتیب یافت تنها یک هدف داشت: گواهی دادن، درست یا غلط، به اینکه هواپیماهای سوخوی مسکو و ارتش سوریه به فکر دفاع از سوریه در برابر اقدامات وحشیانۀ جهادگران هستند.

سرانجام در یک خبر تازه آمده است که بنا به اظهار کلنل استیو وارن، سخنگوی ائتلاف آمریکا، داعش در رقه وضعیت اضطراری اعلام کرده است: «ما می دانیم که دشمن خود را مورد تهدید احساس می کند و حق هم دارد.» در واقع نیروهای تحت حمایت آمریکا «هم از سمت شرق و هم از سمت غرب در حال پیشروی می باشند.»

وداع با اسلحه

تا چند ماه پیش، دستکم دوهزار پیکارجوی خارجی هر ماه به پرچم های سیاه می پیوستند. مردان و زنان از سراسر جهان به سرزمین های تحت فرماندهی البغدادی وارد می شدند تا مبارزه کنند. لیکن در حال حاضر اوضاع برای این پرچم های سیاه تغییر کرده است (و بدتر شده است). در واقع پیکارجویان خارجی تنها ٢٠٠ نفر می باشند که هر ماه به مقصد سوریه و عراق عزیمت می کنند. به چه دلیل؟ در وهلۀ اول به این دلیل که حتی افرادی که می توانستند نظر مساعدی نسبت به اندیشۀ داعش داشته باشند، بر اثر کشتار ١٣ نوامبر گذشته در پاریس شوکه شدند. حادثه ای که نباید فراموش کنیم که در آن «برادرانشان» نیز کشته شدند و نیز به این دلیل که داعش مالیات های جدید و سنگین تری را در سرزمین های تحت کنترل خود اعمال می کند. تدابیری لازم بعد از ویرانی بانک رشید، بانک مرکزی خلیفه که در شهر موصل واقع شده بود.

پیدا کردن فیلم های داعش بیش از پیش دشوارتر شده است. شاید کمتر تولید می شوند. یا شاید سانسور می گردند. چه بسا که فیلم های مخوف دیگر به غرب نمی رسند. بعد از تولید فیلمی از کلینت ایستوود به نام تک تیرانداز آمریکایی که در آن به نقل داستان کریس کایل، «مرگبارترین تک تیرانداز تاریخ آمریکا» می پردازد، داعش با یک «تک تیرانداز جهادی» به پاسخگویی پرداخت. با مرگ جان جهادی، فیلم های داعش فوری متوقف شدند. شاید به دنبال چهرۀ دیگری برای تبلیغات می باشند.

آیندۀ داعش

پائولو میه لی امروز در روزنامۀ کوریره چنین می نویسد: «اگر (کل منطقۀ بین النهرین) را به یک رژیم دستخوش هرج و مرج بسپاریم، البغدادی و سازمانش به چیزی شبیه آنچه القاعده در زمان افغانستان بود، تبدیل خواهند شد: آنها در صحرای یمن پناه خواهند گرفت و از آنجا بار دیگر حملاتی را به اروپا از سر خواهند گرفت. سپس تا چند ماه دیگر به سرزمین های میان عراق و سوریه که از آنِ آنان بود، باز خواهند گشت. نتیجه اینکه مغلوب ساختن داعش چیزی متأسفانه پیچیده است... بنابراین باید جهادگران را از شهرهای رقه و موصل (و حتی به وقتش نیز از سِرت) بیرون برانیم. اما از همین حالا باید تصور کنیم که آن شهرها به همراه سرزمین هایی که آنها را احاطه کرده اند، چگونه و توسط چه کسانی باید اداره شوند.»

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =