ایرنا نوشت: چهارمین نشست شورای راهبردی کشورهای عضو شوری همکاری خلیج فارس در مسکو با هشدار تند روسیه پایان یافت.

چهارمین نشست شورای راهبردی کشورهای عضو شوری همکاری خلیج فارس در مسکو با هشدار تند روسیه پایان یافت که از برنامه ریزی این شورا برای ایجاد تاخیر طولانی در از سرگیری مذاکرات سوری سوری برای حل سیاسی مسائل این کشور به شدت انتقاد کرد.

وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در مسکو تصمیم از قبل برنامه ریزی شده خود را اعلام کردند که براساس آن، آغاز دور جدید مذاکرات سوری در ژنو به پس از ماه مبارک رمضان موکول می شود که این تاخیر طولانی نارضایتی شدید سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را به عنوان معمار این گفت وگوها بر انگیخت.

لاوروف عصر پنجشنبه در پایان اجلاس یک روزه مسکو در باره تصمیم به تاخیر انداختن دور جدید مذاکرات سوری به بهانه ماه مبارک رمضان انتقاد کرد و گفت: امیدوار بودیم در ماه جاری میلادی گفت وگوها آغاز و وضعیت سوریه آرام تر شود، اما هم اکنون اعلام شد تا پایان ماه رمضان شروع نخواهد شد که غیرمنطقی و حیرت آور است.

وی افزود: تلاش ها برای سوق دادن به چنین وضعیتی را قابل قبول نمی دانیم و اطمینان داریم که وحدت بین تمامی مذاهب اسلامی به نفع اسلام است.
از سوی دیگر الجبیر در حالی که تلاش می کرد ادعاهای ریاض مبنی بر دخالت تهران در امور داخلی کشورهای منطقه را تکرار کند، لاوروف با اشاره به اینکه آماده ایم برای حل مسائل پیش آمده بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کمک کنیم، اظهار کرد: با تهران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس روابط خوبی داریم و از این مناسبات برای کمک به شکل گیری عادی سازی روابط که فقط با مذاکرات مستقیم می تواند فراهم شود، استفاده می کنیم، زیرا به نفع منطقه است.
الجبیر پس از این تاکید لاوروف، گفت: ریاض از تلاش های روسیه برای حمایت از عادی سازی روابط ایران و عربستان حمایت می کند.
وزیر خارجه روسیه همچنین با انتقاد از آمریکا دیگر همپیمان ضد سوری عربستان سعودی در عمل نکردن به وعده تفکیک گروه های مسلح تحت حمایت خود و تروریست ها، گفت: واشنگتن اعلام کرده بود برای جداسازی گروه های معارض از تروریست ها در سوریه تلاش کند، اما چنین اقدامی نکرده است در حالیکه سه ماه از اعلام آتش بس می گذرد.
عربستان همچنین در نشست مسکو با اتکا به سازماندهی تشکلی موسوم به کمیته عالی مذاکرات یا گروه ریاض شکل یافته از چند گروه مسلح و تروریستی ضد سوری که مرتکب بسیاری از کشتارها شده است، خواستار آن شد که این گروه به عنوان تنها نماینده مردم سوریه در مذاکرات ژنو شناخته شود.
الجبیر در حالی این خواسته را مطرح کرد که احرارالشام یکی از اعضای اصلی این تشکل به شمار می رود و روسیه نیز پیشتر خواستار تروریستی شناخته شدن این گروه شده بود.
پیس از این نیز گروه ضد سوری ریاض با هدف به شکست کشاندن گفت وگوهای سوری، از حضور در این مذاکرات انصراف داد که سبب نارضایتی آشکار مسکو به عنوان سازمان دهنده اصلی نشست های ژنو شد.
روسیه پیش از این با ارسال نامه ای به کمیته ضد تروریستی سازمان ملل خواست، گروه های تکفیری جیش الاسلام و احرار الشام فعال در سوریه که تحت حمایت های مالی و تسلیحاتی ریاض شناخته می شوند، در فهرست تروریستی قرار گیرند که با فشار آمریکا و عربستان و دیگر کشورهای ضد سوری تصویب نشد.
ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این باره گفته بود که گنجانده شدن نام این دو گروه در فهرست تروریستی سازمان ملل سبب مجاز بودن حمله به مواضع آنها خواهد شد.
لاوروف نیز اعلام کرده بود که مسکو به شورای امنیت پیشنهاد کرده، نام احرارالشام و جیش الاسلام در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرد اما به توافق با شرکای غربی تن داد و از ادامه اصرار بر این خواسته خود چشم پوشی کرد.
از سوی دیگر، مواضع لاوروف و الجبیر در نشست مسکو بویژه درباره سوریه و در حالیکه وزیر خارجه عربستان تلاش می کرد بیانگر مواضع وزیران خارجه دیگر کشورها نیز باشد، نشان می دهد اختلاف ها بین روسیه و چند کشور عربی حامی تروریسم ضد سوری کم نشده است، زیرا ریاض هیچ فشاری به تروریست ها و گروه های مسلح تحت حمایت خود برای رعایت آتش بس انجام نمی دهد در حالیکه دولت سوریه را متعهد به اجرای آن می داند.

الجبیر در حالیکه چند بار بر ضرورت تعهد کامل سوریه به رعایت پیمان آتش بس تاکید کرد به لزوم رعایت آن توسط گروه های تروریستی اشاره ای نداشت، که می تواند چراغ سبز ریاض به گروه های تروریستی برای آغاز درگیری ها در فرصت مناسب به شمار رود.
الجبیر در مسکو گفت: برای خروج سوریه از بن بست باید در سه جهت تعهد رژیم بشار اسد به رعایت آتش بس، از سرگیری مذاکرات سوری مطابق بیانیه ژنو و افزایش همکاری ها و تشریک مساعی کشورهای عضو حامیان سوریه تلاش کرد.

وی همچنین گفت که دولت سوریه باید رعایت آتش بس و توقف اقدام های جنگی و نیز دسترسی تمامی مناطق این کشور به کمک های انسانی را متعهد شود.

الجبیر در سخنان خود بر لزوم رعایت مقررات آتش بس از سوی طرف های مقابل دولت سوریه که بیشتر گروه های تروریستی هستند، اشاره ای نکرد.
نتایج برگرفته از نشست مسکو بر پایه اظهارات لاوروف و الجبیر نشان می دهد، روسیه که از مهر ماه سال گذشته در چارچوب همکاری ارتش سوریه و عملیات بمباران، گروه های تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره را زمین گیر کرده بر مواضع ضد تروریستی خود همچنان پایدار است.

اکنون می توان این ارزیابی را داشت که چهارمین دور نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه که با هدف نزدیک کردن مواضع برگزار شد، بی نتیجه بود و اختلاف ها بین طرف حامی تروریسم ضد سوری و روسیه به عنوان همپیمان نظامی سوریه در سرکوب تروریست ها بر جای مانده و شاید در آینده نیز بیشتر شود.
روسیه که با استفاده از فرصت ناتوانی تروریست ها و شکست های پیاپی آنها در برابر ارتش سوریه، کشورهای ضد سوری بویژه آمریکا و عربستان را وادار کرد، تنها گزینه ممکن یعنی از سرگیری مذاکرات و پیامد آن آتش بس را بپذیرند، اکنون می خواهد از اجرای سناریوی غربی - عربی تقویت گروه های تضعیف شده تروریستی با حربه تاخیر در آغاز مذاکرات و احتمال از سرگیری دوباره درگیری ها جلوگیری کند.
بر همین اساس، روسیه با وجود بازگرداندن بخشی از نیروها و هواپیماهای جنگی خود از سوریه پس از اینکه با بمباران های مداوم گروه های تروریستی را زمین گیر کردند و ارتش سوریه نیز توانست مناطق اشغال شده زیادی را آزادکند، شماری از بمب افکن ها، بالگردها و نیروهای عملیاتی خود را در سوریه نگهداشته است که از آنها در عملیات ضد تروریستی بهره می گیرد.

آتش بس سوریه از اسفند ماه گذشته با فشار روسیه و پذیرش آمریکا به درگیری های گسترده پایان داد و با پذیرش آن توسط 140 گروه، آرامش نسبی در این کشور برقرار شد، ولی گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره شامل آن نیستند و سرکوب آنها ادامه دارد.

بیش از پنج سال قبل آمریکا در راس گروهی از کشورهای غربی عربی بویژه عربستان سعودی، تندروترین تروریست ها از کشورهای مختلف جهان حتی اروپایی را در گروه های داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان داد و برای جنگ شهرها به سوریه گسیل کرد که مرگ ده ها هزار نفر بویژه زنان و کودکان، آوارگی میلیون ها تن و نابودی تقریبا تمامی زیرساخت ها این کشور را در پی داشته است.

پس از زمین گیر شدن گروه های تروریستی با همکاری نیروی هوافضای روسیه و نظامیان سوری در طول هشت ماه سرکوب هوایی و زمینی تروریست ها و شکست سناریوی ساقط کردن حکومت سوریه، آمریکا با پذیرش برقراری آتش بس، مجبور به قبول پیشنهاد روسیه و ایران برای از سرگیری مذاکرات طرف های سوری شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =