ترامپ: حاضرم با سندرز مناظره کنم/ سندرز: موافقم، در استادیوم برگزارش کنیم/ ترامپ: پشیمان شدم

این مناظره هیجان انگیز اگر برگزار شود، حتما یکی از به یادماندنی ترین رخدادهای انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا خواهد بود و هیجانش حتما، کمتر از مناظره نهایی میان نامزدهای قطعی دموکرات ها و جمهوری خواهان نخواهد بود.

سعید جعفری - انتخابات آمریکا یکی از پر هیجانترین ادوار خود را پشت سر می‌گذارد، تاریخ کمتر به یاد دارد، چنین رقابت و جار و جنجالی آنهم برای رقابت‌های مقدماتی میان نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه ثبت شده باشد. در حالی که دونالد ترامپ، در جبهه جمهوری‌خواهان تواسنت رقبای خود را یکی پس از دیگری کنار بزند، رقابت کلاسیک و سنتی هیلاری و سندرز، همچنان ادامه دارد. 

هرچند از منظر ریاضی، دیگر نباید شانسی برای برنی سندرز قائل باشیم و هیلاری از بخت بسیار بالاتری برای حضور در انتخابات نهایی ریاست جمهوری برخوردار است، اما سناتور ایالت کوچک ورمانت همچنان به رقابت ادامه می‌دهد و حتی می‌گوید می‌خواهد تا زمان برگزاری کنوانسیون نهایی حزب هم در صحنه حضور داشته باشد. 

اما پس از پایان پیروزی های سریالی سندرز در چندین ایالت، چند هفته‌ای است که برنی روی مدار نزولی قرار گرفته و همه چیز برای پایان او مهیا بود، اما اتفاق تازه ای، دوباره هیجان را به این کارزار بازگرداند. 

همه چیز از آنجا شروع شد که دونالد ترامپ که همیشه از سندرز به عنوان «برنی دیوونه» یاد می‌کند، پنجشنبه شب به وقت تهران در یک برنامه تلوزیونی اعلام کرد حاضر است با برنی سندرز مناظره کند و عواید آن را هم به امور خیریه تخصیص دهد. این خبر و گمانه برگزاری چنین مناظره ای بلافاصله به یکی از بمب های خبری تبدیل شد و تحلیلگران از احتمال رویارویی هیجان انگیز این دو در مقابل یکدیگر خبر می دادند. 

این در حالی بود که چند روز قبل، هیلاری برگزاری مناظره به سندرز پیش از انتخابات مقدماتی کالیفرنیا را لغو کرده بود و اعلام کرده بود دیگر حاضر به برگزاری مناظره با سناتور ۷۴ ساله نیست. دلیل ماجرا هم البته روشن بود، هیلاری تصور می‌کرد و می‌کرد که کار در رقابت های درون حزبی تمام شده است و دیگر نیازی ندارد، انرژی خود را صرف یک رویارویی دیگر با سندرز نماید. 

اما پیشنهاد ترامپ برای سندرز، یک فرصت استثنایی را پیش روی پیرمرد ۷۴ ساله قرار می‌داد. فرصتی که حتی شاید شانسی دوباره به سندرز اختصاص دهد. در حالی که در عموم نظرسنجی ها در رقابت میان هیلاری و ترامپ، وزیر خارجه سابق در سیر نزولی قرار گرفته و حتی در برخی نظرسنجی ها پایینتر از ترامپ قرار گرفته، این می‌تواند فرصتی فوق العاده را در اختیار سناتور ایالت ورمانت قرار دهد. 

عموم نظرسنجی ها نشان می دهد در دوگانه ترامپ - سندرز و ترامپ- هیلاری، وضعیت برای برنی مساعدتر است و او بهتر از بانوی اول پیشین ایالات متحده می‌تواند از پس ترامپ بر آید. 

پیشنهاد برگزاری مناظره بلافاصله از سوی سندرز مورد پذیرش قرار گرفت و حتی اعلام کرد، بهتر است این مناظره در یک استادیوم برگزار شود. سندرز که به خوبی می داند حامیان او از طبقه جوانان و دانشجویان هستند، پیشنهاد برگزاری در استادیوم را طرح کرده است و آگاه است در صورتی که این مناظره در استادیوم برگزار شود، طرفداران او، لحظات سختی را برای ترامپ رقم خواهند زد. 

به نظر می رسید ترامپ وارد قمار خطرناکی شده و مهره‌ای سوخته، را دوباره احیا می‌کند، هرچند در عین حال، می‌تواند هیلاری را در موضع ضعف قرار دهد. 

این مناظره هیجان انگیز اگر برگزار میشد، حتما یکی از به یادماندنی ترین رخدادهای انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا می بود و هیجانش حتما، کمتر از مناظره نهایی میان نامزدهای قطعی دموکرات ها و جمهوری خواهان نمی بود.

اما ترامپ که ظاهرا خیلی زود از این مسئله آگاهی پیدا کرد در بیانیه ای رسمی اعلام کرد از تصمیم خود پشیمان شده است و دیگر حاضر نیست با سندرز مناظره کند. آقای ترامپ در این بیانیه خود اظهار داشت با توجه به اینکه او به عنوان نامزد قطعی جمهوری خواهان تعیین شده، برایش معنا ندارد با نفر دوم دموکرات ها به مناظره بنشیند.

به هر ترتیب فرصتی استثنایی برای سندرز و البته طرفداران هیجان سیاسی در آمریکا از دست رفت، چرا که اگر این مناظره برگزار میشد، یک جنگ واقعی بین سندرز و ترامپ رقم می خورد.  

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =