معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است بیشتر اعتراض کنندگان به سوالات امتحان نهایی کسانی بودند که توقع نمره بیست داشتند و با روبرو شدن با چند سوال سخت، امکان گرفتن نمره کامل از آن ها گرفته شده است.

زهرا مهاجری: از ابتدای امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان امسال، زمزمه های اعتراض به سخت بودن امتحانات به گوش رسید و هر امتحانی که برگزار می شد، در هر استان یک سری معترض داشت.

این اتفاق در چند روز اخیر آن قدر پررنگ شد و ماجرا بالا گرفت که کار به تجمع روبروی آموزش و پرورش استان هم رسید و دانش آموزان به طرق مختلف خواستند نسبت به سخت بودن امتحانات اعتراض کنند.

دانش آموزان معترض شکایتشان را به فضاهای مجازی هم کشاندند و از خبرآنلاین هم خواستند تا به این مسئله رسیدگی کند.

از مجموع کامنت هایی که در مورد سخت بودن امتحانات ثبت شده اینطور بر می آید که سختی امتحانات به یکی دو تا درس معطوف نمی شده و از شیمی و ریاضی 3 گرفته تا عربی و دینی و جغرافی و زبان فارسی دشوار بوده است.

یکی از دانش آموزان درباره سخت بودن سوالات نوشته است: مسِءولین خواهش میکنم پاسخگو باشید؛ معیار طراحی سوالات نهایی چیه؟ وقتی تدریس ها یکی نیس وقتی مناطق مختلف شرایط مختلف وجود داره امتحانات نهایی باید در شراطی صورت بگیره ک شرایط دانش اموزان برابر باشه سوالاتی باید طرح بشه ک دانش اموز منطقه محروم و تهران برابر باشند یا اگر این شرایط امکان پذیر نیس درصد کنکور باید بر حسب منطقه ای باشه ک دانش اموز در اون درس خونده. من دانش اموز سوم تجربی از یک منطقه نیمه محرومم.درصد قبولی ریاضی پارسال 25 درصد بوده با اینک انقدر امتحانات راحت بود پس وقتی میبینید دانش اموز نمیتونه سوالات رو جواب بده چرا امسال سطح سوالات رو بالاتر بردید این به ضرر دانش اموزه.وقتی حرف اکثریت اینه ینی مشکل از دانش اموز نیست مشکل از سوالاته....

فرد دیگری معتقد است چیزی که از بچه ها گرفته شده امتحان نبوده و انتقام بوده! او می نویسد: واقعا شورش و در آ وردن؛ اینجا امتحان است نه دادگاه که فکر انتقامین. اگر بچه های خود تونم جزوه این دانش آموزان بودن بازم با آ بنده شون بازی میکردین؟

یکی دیگر از دانش آموزان که به سخت بودن امتحان دینی معترض است می گوید: من 4 روز بکوب نشستم دینی خوندم هرچی زحمت کشیدم به باد رفت 12 سال همه سوالات از متن کتاب بوده نه مطالعه ازاد امسال سر امتحان نشستم انگار طراح سوال مولف کتابو مسخره کرده اون همه متن نوشته بعد معلوم نیست از کجای کتاب این سوالای بی منطق و از روی احساسات شخصی طرح کرده منی که 4 روز خوندم 10 نمیشم ولی سوالای نهایی تا 5 سال پیشو تو برگه 17 میشدم.

مخاطب دیگری که خودش را سمپادی معرفی کرده نوشته است: خيلي امتحان نهايي امسال سختهه .من سمپادم در حد نهايي سمپاده سوالات نه يه امتحان استاندارد برأي همه.حتي اوني كه توی روستا ست...

این ها تنها چند نمونه از اعتراضاتی بود که به امتحانات مختلف شده بود که البته در بین اعتراضات، کم بودن زمان برای مطالعه دروس هم به چشم می خورد.

اما معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش سخت بودن کل سوالات امتحان را قبول ندارد. او به با خبرآنلاین می گوید: سوالات امتحانات نهایی استاندارد خاصی از نظر دشواری دارد و هر سال هم بعد از برگزاری امتحانات از نظر سخت و آسان بودن، دشواری سنجی صورت می گیرد.

علی زرافشان ادامه می دهد: اعتراضی که امسال و دو سال قبل اتفاق افتاد در مورد دانش آموزانی است که انتظار دارند نمره بیست را دریافت کنند و چون این اتفاق به خاطر چند سوال سخت برای آن ها نیفتاده، معترض می شوند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش توضیح می دهد: معمولا در هر امتحان سوالات دشوارتر برای دانش آموزان قوی تر در نظر گرفته می شود که اعتراض کننده ها، معمولا نسبت به همین چند سوال اعتراض دارند.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه می دهد: در آخرین جلسه ای که با رییس مرکز سنجش و آموزش وزارتخانه داشتم و در این مورد پرس و جو کردم، ایشان گفتند که گزارشاتی از استان ها داشتیم و نتیجه این شده که تا جایی که اوراق تصحیح شده اند، میانگین نمرات از سال قبل که اعتراضی به سختی سوالات نبود بالاتر است.

او می گوید: این بالاتر بودن میانگین نشان می دهد که یا سوالات سخت نبوده اند یا دانش آموزان توانسته اند بهتر از سال قبل امتحانشان را برگزار کنند.

زرافشان تاکید می کنند: اما ممکن است اعتراض کنندگان انتظار بیست داشته اند اما الان نمرات کمتری می گیرند و نظرشان تامین نمی شود و همین موجب نارضایتیشان بشود.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش می گوید: باید دید اعتراض دانش آموزان دقیقا به چیست؟ به چند نمره و چه تعداد سوالات اعتراض دارند؟ آیا دانش آموزان کل امتحان را دشوار می دانند یا یکی دو سوال برایشان سخت بوده؟

او به تفاوت طراحی سوال بین آموزش و پرورش و سازمان سنجش اشاره می کند و می گوید: سازمان سنجش آزمون های غربالگر دارد اما سوالات آزمون های ما می خواهد دانش و اطلاعات بچه ها را بسنجد.

زرافشان ادامه می دهد: پس سوالات ما اینطور نیست که بخواهیم تنها تعداد خاصی را گزینش کنیم و توانایی یک عده را بسنجیم. معمولا هم روال بر این است که سوالات از اسان به مشکل چیدمانش انجام می شود.

او باز هم تاکید می کند: اعتراض کننده ها از دانش آموزان مستعد هستند که روی یکی دو نمره مشکل دارند که می خواهند حتما بیست شوند.

به گفته زرافشان از تمامی استان ها نظرات جمع آوری شده و غربالگری در حال انجام است و این طور که نتیجه این غربالگری نشان داده، میانگین نمرات از سال پیش بالاتر است و این نشان می دهد که در کل، سوالات نسبت به سال پیش سخت تر نبوده است.

علی رغم اعتراضات گسترده، آموزش و پرورش بالا بودن سطح کلی امتحانات را قبول ندارد و برایش دلیل و مدرک هم دارد. اما این قول را داده که امتحاناتی که بیشترین اعتراض را داشته اند را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانش ‌آموز سمپاد علامه حلی تهران IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    9 2
    چند وقتی هست جوی ایجاد شده که بعضی دبیران برای اثبات خودشون یا شاید جذب شاگرد خصوصی از کتاب‌های درسی رسمی بسیار بد می گند و به جای تدریس کتاب،جزوه‌های خودشون که رونوشتِ ناقص و ضعیف کتاب درسی هست رو درس می دهند بالطبع دانش‌آموز هم به دنبال کتاب رسمی نمیره ،اون رو مطالعه نمی‌کنه و به همین دلیل نمره خوبی نمی‌گیره و به خاطر توقع بالا و اون جو مسمومِ ضدِ کتاب رسمی توسط بعضی دبیران ایجاد شده تمام تقصیرات رو گردن وزرات می‌اندازه.من و بعضی از هم کلاسی‌هام از وقتی کتاب رسمی رو خوندیم نمراتمون پیشرفت کرد ولی حیف که دیر فهمیدیم...
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    12 2
    من سال ۸۶ امتحان دادم،حالا بذارید تصحیح کنن اونوقت می بینید تصحیح کردنشون از سوال دادنشون هم بدتره.ما بعد از دادن نمرات اعتراض دادیم،،از سی تا اعتراض توی فقط کلاس ما یه نفر نمره اش ۰/۲۵ بالاتر رفت. براشون راحته نمره ۱۸ رو ۱۳ بدن و اعتراض هم باد هوا است براشون.البته یکی از بچه ها می گفت من حسابان یک نمره غلط داشتم بهش داده بودن بیست خلاصه همچین وضعی است.واقعا باعث تاسفه.