مدارک قانونی و مستدل برای ورود پول های کثیف به انتخابات مجلس در غرب هرمزگان ارائه نشده است

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان گفت: شایعاتی همانند ورود پول های کثیف و سایر مسائل به انتخابات غرب هرمزگان شفاها مطرح شده و مدارکی قانونی و مستدل در این راستا از سوی هیچ ارگانی تاکنون ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، بهروز اکرمی در نشست خبری با خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی در هرمزگان با بیان اینکه برگزاری انتخابات و تعیین ارکان حکومت و نظام توسط مردم، یک افتخار برای نظام جمهوری اسلامی است، عنوان کرد: کمتر حکومتی داریم که مردم به این میزان در تعیین حاکمان و مسئولان نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: انتخابات اخیر و تمامی انتخاباتی که در نظام جمهوری اسلامی برگزار شده، توسط خود مردم برگزار و راهبری شده است و این به منزله این است که مردم بزرگترین پشتوانه نظام هستند و مردم همواره پیروز انتخابات بوده اند و این از سرمایه های نظام و کشور است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان به فرآیند برگزاری انتخابات و تدابیر اتخاذ شده از یک سال پیش از انتخابات اسفندماه اشاره کرد و افزود: از همان روزهای نخست طبق دستورات موکد استاندار هرمزگان، محوریت را با انتخابات سالم، قانونمند و بامشارکت حداکثری قرار دادیم و در این راستا آموزش های دست اندکاران و عوامل انتخاباتی را با استفاده از تجربیات گذشته در دستور کار قرار دادیم.

اکرمی با بیان اینکه تجربه حضور در برگزاری بیش از 10 دوره انتخاباتی را دارم، تصریح کرد: انتخابات اسفندماه و اردیبهشت ماه در هرمزگان از سالمترین انتخابات برگزار شده در استان است چرا که در آرامش کامل و به دست مردم برگزار شد و این انتخابات از حیث برگزاری و رویه برگزاری نمونه و شاخص بوده و هست و برای این گفته نیز دلایل متقن داریم.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست برگزاری انتخاباتمجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندرعباس هیچ شکایت و اعتراضی نداشته ایم که این نشان از سالم و قانونی بودن رویه برگزاری انتخابات در استان بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان یادآور شد: این در حالیست که در حوزه شرق استان نیز دو یا سه شکایت داشتیم که در نهایت چند صندوق بازشماری شد و مشکلی در این حوزه انتخابیه وجود نداشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود 20 هزار نفر دست اندرکار برگزاری انتخابات در استان هرمزگان بودند، افزود: در حوزه شرق استان چهار صندوق را بازشماری کردیم و حتی یک رای هم جابجا نشد و این خود یک پیام روشن دارد که کسانی که انتخابات را برگزار کرده اند مفهوم سالم بودن را در چنین مسایلی به خوبی درک می کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان بیان داشت: به حدی به قانونی بودن انتخابات تاکید داشتیم که حتی از فرمانداران و بخشداران نیز خواستیم در مقطع قبل از انتخابات رفت و آمدهای خود را محدود کنند و تمامی تمهیدات به کار گرفته شد تا در این بخش شائبه ای رقم نخورد کما اینکه اجازه ندادیم کسی از امکانات دولت علیه و یا له کسی استفاده کند و دستگاه های نظارتی را بر این امر متمرکز کردیم.

اکرمی گفت: تمامی حساسیت ها و تدابیر با هدف برگزاری قانونمند انتخابات بود به نحوی که به عنوان نمونه حتی یک شکایت نیز در امر سو استفاده از امکانات دولتی در طرف هیچ کاندیدایی در استان نداشته ایم.

وی اضافه کرد: هیئت نظارت شهرستان ها را به طور ویژه دیدیم و هر جا که نظر و یا ایده ای داشتند مورد توجه قرار دادیم و به کار بستیم تا انتخابات سالم تر و روانتری را شاهد باشیم.

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان در مورد برگزاری انتخابات دور دوم مجلس در حوزه انتخابیه غرب استان هرمزگان، اظهار داشت: برای برگزاری این انتخابات نیز تمامی تلاش و امکانات انسانی و فیزیکی استان را به کار بستیم و نیروهایی را حتی از مرکز مستقر کردیم تا انتخابات در این دور نیز به بهترین نحو برگزار شود.

معاون استاندار هرمزگان با بیان اینکه پس از برگزاری دور دوم انتخابات در غرب هرمزگان هیچ شکایتی در موعد قانونی 48 ساعته وصول شکایات به هیئت اجرایی ارائه نشد، افزود: پس از تایید انتخابات در هیئت نظارت شهرستان، یکی از کاندیداها خواهان بازشماری تمامی 258 صندوق رای حوزه غرب استان شد که با توجه به اینکه مستنداتی ارائه نشد، مورد موافقت هیئت نظارت استان قرار نگرفت.

اکرمی تصریح کرد: در نهایت مقرر شد که چهار شعبه مورد بازشماری قرار گیرد که در این شعبات نیز حتی یک رای جابجا نشد و این نشان از دقت نظر ناظران در روند برگزاری و شمارش انتخابات دارد.

وی با بیان اینکه دولت در امر برگزاری انتخابات مجری است، اضافه کرد: علاوه بر هیئت نظارت، دستگاه های دیگری از جمله اداره کل اطلاعات استان، سپاه و قوه قضائیه نیز بر امر انتخابات نظارت دارند و تمامی اعضا شورای تامین استان به اتفاق اعلام کردند که مرحله دوم انتخابات در حوزه غرب استان هیچ مشکلی نداشته و حتی یک شکایت هم صورت نگرفته است.

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان با بیان اینکه مهندسی انتخابات در جمهوری اسلامی ایران غیرممکن است، عنوان کرد: مردم خود دارای شعور سیاسی و اجتماعی هستند و در نهایت نیز خود تصمیم می گیرند و انتخابات نیز توسط مردم برگزار می شود و هیچ کس نمی تواند به جای مردم تصمیم گیری کند و در دور دوم انتخابات نیز اختلاف آرای کاندیداهای پیروز به حدی زیاد و معنادار بود که امکان مهندسی در آرا وجود نداشته است.

اکرمی افزود: به گواه همگان انتخابات غرب استان بدون هیچ مشکلی برگزار شد و گزارشات هیئت های نظارت نیز گواه بر همین موضوع است.

وی گفت:  تایید صحت و یا عدم صحت انتخابات طبق قانون بر عهده شورای نگهبان و هیئت نظارت استان است و ستاد انتخابات به عنوان مجری برگزاری انتخابات نمی تواند در این زمینه اعمال نظر کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان در بخش پرسش و پاسخ به سئوالات خبرنگاران، بیان داشت: مردم استان هرمزگان به ویژه در غرب هرمزگان  مردمی بسیار نجیب هستند چرا که حتی پس از اعلام عدم تایید انتخابات در این حوزه توسط شورای نگهبان شاهد هیچ حرکتی توسط مردم و نخبگان این منطقه در خارج از چارچوب قانون نبوده ایم.

اکرمی در همین راستا گفت: تایید صلاحیت کاندیداها مربوط به مقطع قبل از انتخابات است و شایعاتی همانند ورود پول های کثیف و سایر مسائل شفاها مطرح شده و مدارکی قانونی و مستدل در این راستا از سوی هیچ ارگانی تاکنون ارائه نشده است و از طرفی این امر توهین آمیز است که گفته شود رای مردم با پول و امکانات تغییر می کند.

وی با بیان اینکه جرم های انتخاباتی مشخص و قابل پیگیری و اعمال حکم است، یادآو ر شد: هر کس و هر نهادی که این جرم ها را مشاهده کرده باید به دستگاه قضایی اطلاع دهد تا توسط این دستگاه رسیدگی لازم صورت گیرد و مجرمین به سزای خود برسند.

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان تصریح کرد: نمی توان بدون مدرک و سند و استدلال اتهام وارد کرد و بدون بررسی در دادگاه صالحه، نتیجه گیری کرد.

وی گفت: خرید و فروش و تطمیع در انتخابات جرم است و حتی می توان از دستگاه قضایی نیز استعلام کرد که تاکنون در این دو مورد ادعایی، هیچ شکایتی به دستگاه قضایی واصل نشده است و ما نیز این ادعاها را در جراید و مطالب شفاهی شنیده ایم و مستنداتی دریافتی نکرده ایم.

اکرمی در پاسخ به سئوالی دیگری بیان داشت: شورای نگهبان اختیارات خود را در امر انتخابات دارد و در قانون پیش بینی نشده است که دلایل عدم تایید انتخابات را به وزارت کشور گزارش دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه ملاک کار همه ما قانون است، افزود: کسی شکایتی از روند برگزاری انتخابات در مهلت 48 ساعته قانونی نداشته است و هیئت اجرایی به اتفاق هیئت نظارت روند برگزاری انتخابات را تایید کرده است.

معاون استاندار هرمزگان در بخشی دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص موارد مطرح شده از سوی رئیس دفتر شورای نگهبان در هرمزگان، اضافه کرد: در رویه انتقال صندوق ها به مرکز شهرستان در مرحله نخست انتخابات، یکی از صندوق ها که مربوط به مجلس خبرگان بود  در مسیر از ماشین می افتد و دوباره در جای خود قرار می گیرد، و این ربطی به انتخابات دور دوم ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه مگر می شود جرمی اتفاقی بیفتد و مجرم آن وجود نداشته باشد، اضافه کرد: باید این سئوال را از دوستان شورای نگهبان پرسید چون ما نیز همین سئوال را داریم و این مرجع قضایی است که می تواند به جرم رسیدگی کند و در انتخابات نیز تطمیع و خرید و فروش رای جرم است و اگر اتفاقی افتاده بود باید شکایت شود تا دستگاه قضایی به آن رسیدگی کند.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی دیگر با بیان اینکه فعالیت انتخاباتی کارمندان و کارکنان دولت تابع قوانین شفاف و روشن است، یادآور شد: کارمندان در ساعات اداری حق ندارند له یا علیه کاندیدایی فعالیت داشته باشند اما اگر کارمندی در ساعات غیر ادارای فعالیتی داشته تخلفی نداشته است.

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان خاطرنشان کرد: دست اندرکاران انتخابات اعم از بخشدار، فرماندار و یا مدیران در این خصوص فعالیتی نداشته اند و این موارد با حساسیت کامل رصد و تذکرات لازم داده شده است.

وی ادامه داد: در روز رای گیری دور دوم در غرب استان نیز هیچگونه بازداشتی نداشته ایم و طی روز رای گیری بنده حدود 40 درصد شعبات را مورد بازدید مستقیم قرار دادم و شخصا تا پایان شمارش آرا نیز در مرکز ستاد انتخابات غرب هرمزگان حضور داشته ام.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان در ادامه بیان داشت: بازرس شورای نگهبان نیز که شنیدیم به استان آمده با مجریان انتخابات از جمله بنده و همچنین استاندار هرمزگان ملاقاتی نداشته است و قرار بود با مدیرکل اطلاعات استان و رئیس کل دادگستری نیز دیداری داشته باشد که به دلیل عدم حضور آنها در استان این ملاقات نیز صورت نگرفته است.

اکرمی همچنین سفرهای شهرستانی استاندار هرمزگان را امری عادی دانست و گفت: دکتر جادری استاندار هرمزگان در طول دوران حضور خود در استان بیش از 100 سفر شهرستانی داشته و به دورترین مناطق استان نیز سفر کرده است که این نشان دهنده علاقه استاندار هرمزگان به ارتباط بی واسطه با مردم است و این سفرها ارتباطی به امر انتخابات نداشته است.

وی در خصوص دیگر ادعای مطرح شده مبنی بر باز کردن صندوق ها پیش از برگزاری انتخابات، اظهار داشت: براساس دستورالعمل وزارت کشور برای صرفه جویی در هزینه ها قرار شد برای دور دوم صندوق جدیدی خریداری نشود و از صندوق های انتخابات مجلس خبرگان که در تمامی حوزه ها مورد تایید قرار گرفت برای مرحله دوم استفاده شود که بر این اساس آرای این صندوق ها با هماهنگی شورای نگهبان تخلیه شد و برای دور دوم مورد استفاده قرار گرفت و این کار ارتباطی با مخدوش بودن دور دوم ندارد و پیش از برگزاری دور دوم انتخابات صورت گرفته است.

رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان در پایان تاکید کرد: بنده از عملکرد ستاد انتخابات استان در برگزاری انتخابات دفاع می کنم و برگزاری انتخابات در هرمزگان هیچ مشکلی نداشته است.

شایان ذکر است؛ صحت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که 10 اردیبهشت ماه در حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان در غرب هرمزگان برگزار شد مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =