مهر نوشت: مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اوضاع کنونی دشت میناب نتیجه نابخردی ها در حوزه مدیریت است.

اسماعیل کهرم  با اشاره به مشکلات پیش آمده در دشت میناب، اظهار داشت: انتقال بین حوضه ای آب در نقاط مختلف کشور موجب مشکلات فروانی شده است.

کهرم با بیان این مطلب که پیش از اجرای طرح های انتقال آب حوضه به حوضه، باید مطالعات زیست محیطی دقیقی صورت گیرد، افزود: متاسفانه زیست بوم مناطق مختلف کشور در طرح های انتقال آب آسیب جدی دیده است.

وی خشک شدن زاینده رود و بسیاری از تالاب های ایران را نتیجه بی توجهی به ملاحظات زیست محیطی در انتقال آب و احداث سد عنوان کرد و اظهار داشت: زیباترین تالاب های ایران که در کنوانسیون رامسر که معاهده‌ای بین‌المللی در راستای حفظ و نگهداری تالاب‌ها و پرندگان مهاجر است به ثبت رسیده اند به خاطر بی توجهی و رعایت نکردن مسائل زیست محیطی خشک شدند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تخریب محیط زیست را ناشی از مطالعه نکردن و مدیریت نادرست دانست و با تشریح اوضاع دریاچه ارومیه، گفت: متاسفانه تخریب طبیعت نتیجه امور نادرستی است که به دست بشر رخ می دهد.

کهرم در ادامه با بیان این مطلب که ما حق نداریم برای توسعه یک شهر، شهر دیگری نابود کنیم، به بازدید خود از فجایع زیست محیطی و نشست های زمین در دشت میناب اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان میناب قربانی توسعه بندرعباس شده است.

وی عشق، علاقه و غیرت مردم میناب و تشکل های مردمی فعال در حوزه محیط زیست در این شهرستان برای حفظ آب و خاک، محیط زیست و طبیعت میناب را ستودنی دانست و گفت: یقین دارم همت مردم میناب برای حفظ محیط زیست، مسئولان استان و کشور را مجبور به چاره اندیشی برای رفع بحران موجود در میناب می کند.

فعال پیشکسوت محیط زیست حضور مسئولان میناب در کنار فعالان محیط زیست در این شهرستان را نشانه موفقیت تشکل های مردم نهاد در میناب ذکر کرد و افزود: همراهی نخبگان و مقامات محلی با تشکل مردمی نگاهبانان جلگه میناب نشان از وفاق مینابی ها برای حفظ طبیعت میناب زیبا دارد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بحران فرونشست زمین و فجایع محیط زیستی میناب را باید ملی کرد، افزود: فعالان رسانه ای باید به گونه آگاهی بخشی کنند که برای انتقال آب میناب به خارج از این شهرستان یک تصمیم مناسب اتخاذ شود تا در نقطه ای دیگر شاهد این قصه تلخ تکرار نشود.

وی نخلستان ها و باغ های خشک شده در میناب را موجب تاثر دانست و با اشاره به فرونشست زمین در بخش اعظم دشت میناب، اظهار داشت: ادامه این وضع خطرات زیادی برای مردم و ساکنان میناب به همراه دارد.

کهرم اوضاع کنونی دشت میناب را نتیجه نابخردی ها در حوزه مدیریتی عنوان کرد و گفت: برای رفع بحران میناب تا آنجا که توان دارم موضوع نشست زمین در این شهرستان را از طریق رسانه ها در مرکز کشور به صورت ملی پیگیری می کنم.

وی گفت: گوش های کر و ناشنوا را با همراهی و همت مردم میناب باز می کنیم.

پروفسور کهرم بوم شناس، فعال پیشکسوت محیط زیست و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است که برای شرکت در همایشی محیط زیستی و برای تشریح ابعاد بحران آب و فاجعه نشست زمین در میناب به این شهرستان سفر کرده است.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =