ضعف دیپلماسی ورزشی در ایران/ سخنگوی وزارتخارجه: در پی جبران هستیم

عدم توفیق فدراسیون های ورزشی ایران در کسب جایگاه های بین المللی به ویژه در رشته هایی که جوانان ایران زمین حرفهای زیادی برای گفتن دارند به یک معضل اساسی در ورزش کشور بدل شده است.

مهرداد خوشکار مقدم: به گزارش خبرآنلاین، ضعف دیپلماسی ورزشی جمهوری اسلامی ایران باعث شده که نه تنها توفیقی در کسب کرسی های فدراسیون های جهانی پیدا نکنیم بلکه اندک دستاوردهای قبلی نیز یکی پس از دیگری از دست برود

با وجود قدرت انکارناپذیر ایران در ورزش هایی مانند کشتی، وزنه برداری و حتی تکواندو و ... در عرصه های المپیکی و جهانی، باید اذعان داشت که نبود کرسی های مهم و ثابت در فدراسیون های جهانی پیامدهای مختلفی به همراه دارد که عدم اعطای حق میزبانی، اعمال نظر و نفوذ در نتایج داوری و درنهایت حذف تیم های ایرانی را سبب شده و خاطرات تلخی به وجود آورده است.

وضعیت اسفناک جایگاه ورزش ایران در فدراسیون های جهانی و حتی آسیایی به حدی است که به دست آوردن یک کرسی سطح پایین و کاملا پیش پات افتاده نیز در بوق و کرنا شده و افتخاری بزرگ برای یک فدراسیون تلقی می شود!

شاید آثار یکی از عدم توفیقات در عرصه دیپلماسی ورزشی را در اعمال نفوذ عربستان و انتقال میزبانی فوتبال باشگاه های آسیا به کشوری ثالث و موضع انفعالی ایران مشاهده کرد ک هدر نهایت به حذف تیم های ایرانی از این رقابت ها ختم شد!

البته واکنش فدراسیون فوتبال ایران نسبت به این موضوع نیز جالب توجه بود. این مجموعه در موضعی کاملا انفعالی نسبت به رای صادر شده در خصوص برگزاری بازی‌های ایران و عربستان در کشوری ثالث "واکنش بیانیه ای" نشان داد!

پیشتر، تلاش های فدراسیون فوتبال در نفوذ به کرسی های تصمیم گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا نهایتا منجر به کسب کرسی ه چندان مطرح "نایب رئیس منطقه آسیای مرکزی" گردید.

گرچه فرادی مانند علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون و دیگر اعضای این مجموعه طی اظهار نظرهایی در تلاش بودند که کسب این کرسی را موفقیتی بزرگ به شمار آورند اما عدم توفیق فدراسیون فوتبال در خصوص میزبانی ایران برای تیم های عربستان نشان از بیهوده بودن این جایگاه داشت.

در این میان، کارشناسان اعتقاد دارند علاوه بر ضعف دستگاه دیپلماسی در حمایت از فدراسیون های ورزشی، خود مدیران ورزشی نیز از سیاست و درایت کافی برای استفاده از ظرفیت های موجود برای تاثیرگذاری در عرصه های بین المللی برخوردار نیستند.

مشکلات فدراسیون های ایران در عرصه های بین المللی صدای وزیر ورزش را هم درآورده بطوریکه وی در دیدار با رئیس فدراسیون جهانی کشتی گفته بود: به لحاظ کسب کرسی های جهانی و بین المللی، عملکرد موفق و تعیین کننده نداشته ایم که این مورد باید به طور جدی بررسی شود تا به لحاظ جایگاه هم تاثیر گذار باشیم.

محمود گودرزی خطاب به "نناد لالوویچ" خواستار نظر مثبت و همکاری وی برای پیوستن برخی افراد از طرف ایران به فدراسیون جهانی شده و اظهار داشته بود که نسبت به کسب کرسی های بین المللی توسط ایران بسیارخوش بین است.

رییس فدراسیون بین المللی کشتی اما در خصوص ارتقای جایگاه ایران در هیات رییسه فیلا پاسخ معنا داری داده بود که نشان از لزوم برخی اقدامات از سوی طرف های ایرانی داشت. به گفته وی، روند اضافه شدن افراد به هیات رییسه فیلا مراحلی دارد که باید مطابق قانون طی شود البته برنامه ای داریم که افرادی جوان و جدید به آن اضافه شوند که مرحله اول آن در "تاشکند" و مرحله بعدی در "ریو "خواهد بود .

در همین حال اما "صادق حسین جابری انصاری" سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرآنلاین نسبت به دلیل ضعف دیپلماسی ورزشی ایران گفت: دیپلماسی عمومی یک امر نسبتا نو در ایران بوده و در یک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

وی در عین حال با بیان اینکه وزارتخارجه به شدت پیگیر ارتقای جایگاه دیپلماسی عمومی ایران به خصوص در عرصه ورزش است گفت: مرکزی در وزارت خارجه تشکیل شده است تا اقدامات این حوزه مورد توجه باشد.

جابری انصاری اظهار داشت: شبکه ی تعاملات گسترده با فدراسیون های ورزشی و وزارت ورزش ایجاد شده و درحال همکاری با همدیگر هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال اذعان داشت که البته دیپلماسی ورزشی با عقب ماندگی های مواجه هستیم که باید به سرعت در پی جبران باشیم.

وی با بیان اینکه لازم است با استفاده از تمام ظرفیت های موجود، تصویر ارائه شده از ایران در جهان تغییر یابد گفت: دشمنان برای بحران تصویرسازی از ایران هزینه های میلیاردی می کنند و ما باید برای این امر بودجه و امکانات گسترده ای بسیج کنیم.

جابری انصاری ضمن تاکید مجدد بر بهبود تصویرسازی ایران در عرصه بین الملل گفت: بخشی از بیان واقعیات ایران از طریق دیپلماسی ورزشی قابل تحقق خواهد بود.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =