ایسنا نوشت: رئیس جمهور آمریکا در یک جلسه پرسش‌وپاسخ با گروهی از دانشجویان ویتنامی از دولت ویتنام خواست به مردم این کشور آزادی بیان بدهد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا امروز (چهارشنبه) در آخرین روز سفرش به ویتنام در یک جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان در این کشور حضور پیدا کرد و تلاش داشت تا در این جلسه کمتر به مسائل سیاسی بپردازد. با این حال اوباما به برخی مسائل نظیر حفظ محیط زیست، روابط آمریکا و ویتنام، آزادی بیان و دورنمای کاری خود پس از پایان ریاست جمهوری‌اش پرداخت.

اوباما همچنین از این مساله گلایه کرد که رهبران کشورهای جهان همواره از او درباره انتخابات ریاست جمهوری غیرقابل پیش‌بینی آمریکا سوال می‌کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: گاهی اوقات سیاست کشور ما همه جوانب خوب افراد را بازگو نمی‌کند اما معمولا و اتفاقا این رای‌دهندگان هستند که تصمیمهای خوب را گرفته و به این ترتیب دموکراسی تاثیر خود را می‌گذارد. من با خوشبینی به این که ما این دوره را نیز پشت سر خواهیم گذراند نگاه میکنم.

رئیس جمهور آمریکا درباره آینده خود پس از پایان ریاست جمهوری‌اش گفت: من انتظار دارم که همچنان دستی در مسائل سیاسی عمومی داشته باشم و به ریشه خودم یعنی فعالیت به عنوان یک سازمان دهنده بازخواهم گشت. من در مقام یک سازمان‌دهنده گروهی فعالیت خواهم کرد اما تفاوتش این است که این بار کمی مشهور تر از چیزی که قبلا بودم خواهم بود.

حضور اوباما در این جلسه در پایان سفر تاریخی‌اش به ویتنام صورت گرفت. او سه روز در پایتخت ویتنام یعنی شهر هانوی و در شمال و جنوب این کشور از جمله در شهر هو چی مینه سپری کرده و با رهبران دولت این کشور دیدار کرده و به ایراد سخنرانی پرداخت.

اوباما به منظور نشان دادن عمیق تر شدن روابط میان آمریکا و ویتنام از پایان پنج دهه ممنوعیت فروش سلاح به این کشور که از سوی آمریکا اعمال شده بود خبر داد. اوباما همچنین اعلام کرد که برای نخستین بار برنامه "سپاه صلح" آمریکا که یک برنامه کمک این کشور به کشورهای در حال توسعه است، در ویتنام فعالیت خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا همچنین از ویتنام خواست آزادی‌های بیشتری به شهروندانش بدهد و استدلال کرد که احترام به حقوق بشر باعث بهبود اقتصاد، ثبات و قدرت منطقه‌ای ویتنام خواهد شد. اوباما در پاسخ به دختری که از او درباره اهمیت حمایت دولتها از فرهنگ و هنر پرسید گفت: شما باید به مردم اجازه دهید که حرف خود را بزنند. این مشخصه یک فرهنگ مدرن قرن بیست و یکمی است.

اوباما در ادامه تور سفرهایش به آسیا امروز به ژاپن رفت و وارد فرودگاه توکیو شد. 

اوباما اواخر امروز با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرده و پس از آن در اجلاس گروه اقتصادی هفت در این کشور شرکت خواهد کرد.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =