ایسنا به نقل از رویترز نوشت: پزشکان هشدار دادند: افرادی که بخشی از کبد خود را اهدا می‌کنند با پیامدهای منفی جسمی، روانی و حتی مالی روبرو می‌شوند.

در این بررسی پزشکان به مطالعه روی 517 فرد بزرگسال که بخشی از کبد خود را سه تا 10 سال قبل در مراکز اهدای عضو آمریکا و کانادا اهدا کرده بودند پرداختند.

به گفته محققان در مطالعات پیشین وضعیت سلامت اهداکنندگان کبد تنها یک یا دو سال پس از اهدای عضو بررسی شده بود و کیفیت زندگی و سلامت جسمی آنان در طولانی مدت به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

"ماری آماندا دییو" نویسنده ارشد این تحقیق، گفت: اهداکنندگان عضو تحت مراقبت کامل بوده و از وضعیت عمومی جسمی و روانی سالمی برخوردار بودند. اما در این مطالعه معلوم شد که حتی با گذشت چند سال از اهدای عضو بسیاری از آنان با مشکلاتی روبرو شدند که کاملا با جراحی اهدای عضو مرتبط است.

78 اهداکننده عضو یا 15 درصد از آنان به مشکلات پزشکی مرتبط با اهدای عضو همچون مشکلات گوارشی، اسهال شدید و مسائل مربوط به بافت زخم دچار بودند. همچنین 111 نفر از اهداکنندگان توانایی انجام فعالیت‌های فیزیکی را که پیش از آن قادر به انجامشان بودند از دست داده بودند.

با این وجود بیش از 90 درصد اهداکنندگان عضو همچنان تصمیم دارند عضو خود را اهدا کنند و بیشتر آنان از این کار احساس مثبتی به دست می‌آورند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =