این روز ها کمبود غذا مسئله بزرگی در ونزوئلا است، به طوری که یک تحقیقی نشان داده 12 درصد مردم کمتر از روزی 3 وعدع غذا می خورند.

به گزارش گاردین؛ در گذشته ای نه چندان دور، خوان گونزالس هر زمانی که به قصابی می رفت برای خودش گوشت استیک می گرفت و برای سگش جگر سفید می خرید.

اما اکنون شرایط تغییر کرده است خوان گونزالس 55 ساله که در خیابانی در پایتخت ونزوئلا یک تعمیرکار آسانسور است، زندگی اش را چنین روایت می کند: اکنون جگر سفید، غذا من است.

با طولانی شدن کمبود غذا در ونزوئلا، برخی از مردم این کشور با اجبار رژیم غذایی خود را به هر آنچه که می توانند بخورند، تغییر داده اند و هر غذایی که آنها پیدا می کنند لزوما سالم نیست.

شیر، گوشت و لوبیا که منبع اصلی پروتئین در رژیم غذایی ونزوئلا هستند اکنون در این کشور به سختی پیدا می شود و یا به قیمت های زیادی فروخته می شوند. برای همین بسیاری از مردم این کمبودها را با ماکارونی، برنج و کیک های سنتی پر می کنند.

تحقیقی که ماه گذشته توسط یکی از سه دانشگاه اصلی ونزوئلا انجام شد نشان داد که 12 درصد افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده اند گفته اند که هر روز کمتر از سه وعده غذایی می خورند.

ماریانلا، از سازمان مردم نهاد بنگوا که برای امنیت غذایی فعالیت می کند،‌ دراین باره گفت: رژیم غذایی کسانی که روزی سه وعده غذایی می خورند هم بدتر شده است.

کودکان و سالمندان در بیشترین خطر هستند. تحقیقات سازمان بنگوا روی 4 هزار کودک نشان داد 30 درصد آنها دچار سوء تغذیه اند و میزان غیبت در مدرسه افزایش یافته است.

پائولا آرکینیگاس 19 ساله گفت که نگران رشد کودک دو ساله خود است؛ او هر زمانی که نمی تواند شیر پیدا کند، دختر خود را با میکسی از آب و نشاسته ذرت سیر می کند: من سعی می کنم صبح ها او بخوابد تا برای صبحانه نگران نباشم.

اما آینده نسل های بعدی ونزوئلا چه خواهد شد؟ یک متخصص تغذیه در این رابطه گفت: کمبود کلسیم جلوی رشد کودکان را می گیرد و کربو هیدرات زیاد آنها را چاق می کند.

منتقدان دولت کنونی و سوسیالیست ونزوئلا می گویند صنعت تولید مواد غذایی این کشور به دلایل مصادره زمین های کشاورزی و قوانین سخت گیرانه در رابطه با مواد غذایی که منجر به صادرات آنها شد، نابود شده است.

کوکاکولا چندی پیش گفت که ممکن است به علت کمبود قند شاید تولید نوشابه در ونزوئلا را متوقف کنند.

از سوی دیگر در ونزوئلا برخی از شهروندان هم به خوبی توانسته اند با استفاده از مهارت های خود، این مسئله را حل کنند، رافائل کاماچو 56 ساله که در خانواده ای مزرعه دار بزرگ شده می گوید که با چیزهایی که در کودکی یاد گرفته است به خانواده 9 نفره خود غذا می دهد؛ با سبزیجاتی که کاشته است.

او در این باره گفت: در طبیعت من کشاورزی وجود دارد، من می دانم این کار راچگونه انجام دهم.

دولت هم مشغول ترویج شیوه از تولید به مصرف در روستاهاست. در محله ای فقیر نشین در کاراپیتا، شهروندان برای خرید مستقیم سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل قرمز و.. کیلویی 82 سنت هزینه می کنند، در بازارهای دیگر شهر این قیمت این مواد غذایی کیلویی 2.33 دلار است.

24 می 2016/ ترجمه: نیو صدر

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    66 4
    الان بعضی از دلواپس های ونزوئلایی که روزی 17 بار غذا میخورن میگن که ملت ما از کمبود غذا و گرونی ناراحت نمیشن بلکه از این ناراحت میشن که زیر بار سلطه جهانی بریم و ....
    • بی نام EE ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      24 2
      احسنت
  • بی نام RO ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    47 3
    خدا رحم کرد تو ایران حداکثر دو دوره متوالی میشه رییس جمهور شد وگرنه با سیاستهای مالی رفیق جینگ چاوز وضعمون ازونا بدتر شده بود
  • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    42 3
    فراموش نکنیم که ونزوئلا هم کشوری غنی و سرشار از نفت است اگر رفیق مرحوم چاوز ادامه می داد الان وضعیت مشابهی داشتیم
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    35 3
    میدادید احمذی رفیق چاوز مدیریت تان می کرد
  • رامین A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    26 3
    مدل اقتصادی احمدی نژاد فروش نفت خرید مواد مصرفی غذایی تحویل بگیرید نفت رو اوردن پای سفره میشه همین هر چند پای سفره هم نیومد رفت تو جیب یه عده
  • ایرج A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    31 3
    ریس جمهور این کشور دوست احمدی نژاد بود که با هم میخواستند دنیا را مدیریت کنند
  • بی نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    35 3
    کشور دوست محمود خودمون
  • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    22 3
    یاد چاوز بخیر
  • هادی A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    33 3
    احمدی نژاد کجایی که پول برای کشور دومت بفرستی
  • بی نام A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    5 25
    قیمت مواد غذاییشون از ایران کمتره..بریم اونجا با یارانه‌میشه مرفهانه زندگی کرد...
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    36 2
    اگر ریاست جمهوری احمدی نژاد یکسال بیشتر طول میکشید با کاهش شدید درامدهای نفتی و شدت تحریمها همین بلا سر مردم ایران هم میومد...
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    3 23
    معلومه که نظرات مخالف رو سانسور می کنید ولی شما عامدانه یه فاکتور رو در نظر نمی گیرید توطئه های غرب و امریکا علیه این کشورها یادت باشه ونزوئلا یه کشور کاملا دموکراتیک و دارای احزاب گوناگون از کمونیست ها تا راستگراهای فاشیست است و مردم ازادانه رای می دهند ضمنا موسیقی هم ازاد است
    • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
      8 0
      نمی‌دونم به نظرت بخندم یا گریه کنم.
  • بی نام EU ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    19 3
    من جای احمدی نژاد باشم لااقل سی چهل تا صندوق می فرستم اونجا نامه های مردم رو جمع می کنم..الان که ملتشون همه شاکین می شه خیلی نامه جمع کرد
  • محمد A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    3 5
    یادتون نره که چند سال پیش آمریکا بودجه کلانی برای مقابله با نفوذ ایران در آمریکای لاتین تصویب کرد و بعد از آن همراه با سیاست دولت جدید یکی یکی دولت های حامی ایران سرنگون شدند و مشکلات عدیده ای سر راه آن ها قرار گرفت. یادمان نرود چاوز کسی بود که به خاطرش مردم ونزوئلا دولت کودتا را سرنگون کردند، اما حالا چه شده؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    7 0
    از مجعزه هزاره سوم خواهش میکنم سفری به این کشور داشته باشه و نجاتشون بده.