فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: در حال حاضر دو منطقه طبیعی کوه سبلان و تاریخی شهر یئری در انتظار ثبت جهانی هستند و سعی داریم با تکمیل مدارک مربوطه، این اقدام را هرچه سریعتر انجام شود.

ابراهیم امامی در جریان بازدید خبرنگاران استان از پروژه‌های این شهرستان با اشاره به کشفیات جدید در منطقه شهر یئری و سایر مناطق تاریخی مشگین‌شهر اظهار داشت: قدمت این منطقه به 2500 سال قبل از میلاد بر می‌گردد و کشفیات اخیر نشان می‌دهد فرهنگ و تمدن بزرگی در این منطقه ساکن بوده است که مشگین‌شهر هم از نظر جغرافیایی و مناطق زیبای محیطی، هم از نظر منابع و پتانسیل‌های گردشگری و هم از نظر گردشگری مذهبی، دارای ویژگی‌های خاصی بوده و قطعا تمرکز بر روی این ظرفیت‌ها می‌تواند باعث پیشرفت و ترقی چشم‌گیر این شهرستان شود.

وی گفت: پروژه پل معلق و بهره‌برداری از آن در کوتاه مدت نشان داد یک اتفاق خاص، چقدر می‌تواند باعث توجه و نگاه گردشگران به منطقه باشد که در کنار این مجموعه گردشگری، وجود 16 چشمه آب گرم در منطقه و ساخت آب درمانی‌های جدید با امکانات هتلینگ و رفاهی ویژه، باعث شده در حال حاضر 86 درخواست سرمایه گذاری در دست اقدام داشته باشیم که این در نوع خود نشان دهنده ظرفیت‌های مناسب منطقه است.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر افزود: سایر محورهای گردشگری شهرستان از جمله بحث اکوتوریسم، توریسم عشایری، روستایی و ورزشی هم در دست ساخت و پیگیری است و با توجه به جغرافیای منطقه، زیرساخت‌های منطقه در حال آماده‌سازی بوده که در همین رابطه بزرگترین پروژه راه سازی استان به طول 43 کیلومتر در حد فاصل اردبیل به مشگین شهر به سرعت در حال ساخت است و با اتمام این پروژه، راه مواصلاتی این شهرستان به مرکز استان بصورت اتوبان خواهد بود.

امامی تصریح کرد: این در حالی است که سایر راه‌های مواصلاتی شهرستان به مناطق گردشگری و زیبای شهرستان از جمله راه مشگین شهر به سراب و مهربان هم در حال ساخت بوده که به احتمال زیاد تا هفته دولت بخش اعظم آن آماده بهره برداری خواهد شد.

وی بیان کرد: توجه ویژه دولت در استان، توجه به توان بخش خصوصی و حمایت و هدایت سرمایه‌گذاران به سمت پروژه‌های مفید سوددهی و مهم است و دولت برای جذب این سرمایه‌گذاران، به شدت پیگیر تکمیل زیرساخت‌های لازم بوده که دولت یازدهم در حال حاضر بالغ بر 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم در منطقه انجام داده که تقریبا نصف آن در بخش آّب و مهار آب‌های مرزی است.

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: نیروگاه زمین گرمایی (ژئوترنال) در حال ساخت است که با اتمام فاز اول آن، وارد خط تولید خواهد شد. و به جهت ویژگی‌های خاص منطقه، نوع قرار گرفتن این مجتمع‌های آب درمانی به هیچ وجه ساختار طبیعی منطقه را بهم نمی‌زند و گردشگران در حالی که می توانند از زیبایی و امکانات طبیعی منطقه استفاده کنند، از امکانات مدرن آب درمانی هم بهره‌مند شوند.

امامی افزود: حدود 170 میلیون متر مکعب آب‌های زمینی شهرستان بدون استفاده از شهرستان و کشور خارج می‌شود و این بزرگترین خسارت به بخش کشاورزی و آب شرب منطقه است و برهمین اساس با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان، سد معیشتی احمد بیگلو در حال ساخت است.

وی اظهار داشت: متاسفانه تاخیر در تامین اعتبارات این پروژه در سال‌های قبل باعث عقب ماندن افتتاح آن شده بود که در دو سال گذشته اعتبار پروژه کلا تامین و ساخت پروژه سرعت گرفت که پیش‌بینی می‌شود این سد تا هفته دولت سال 96 آماده بهره برداری و آب‌گیری شود.

فرماندار مشگین شهر تصریح کرد: این سد علاوه بر تاثیرات کشاورزی و گردشگری در منطقه، حدود 40 درصد آب شرب شهرستان را هم تامین خواهد کرد و بر همین اساس همزمان با ساخت سد، شبکه انتقال آب آن هم به سرعت در دست ساخت است و این مورد یکی از شاخصه‌های این پروژه بوده که همزمان با ساخت سد، شبکه‌های انتقال آن هم در دست ساخت و اتمام می‌باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =