ورود هند به باشگاه شاتل‌های فضایی قابل استفاده مجدد/اولین آزمایش موفق در رقابت با شرکت‌های آمریکایی

هند با پرتاب موفق اولین شاتل فضایی قابل استفاده مجددد خود پس از شرکت‌های اسپیس ایکس و بلو اوریجین رسما به باشگاه کشورهای دارای این فناوری پیوست.

استفاده از شاتل‌های قابل استفاده مجدد به خاطر کاهش شدید هزینه‌ها آینده صنعت هوا و فضا به حساب می‌آید. تاکنون شرکت‌های اسپیس ایکس و بلو اوریجین آمریکا با موفقیت پرتاب این نوع شاتل‌های قابل استفاده مجدد را امتحان کرده بودند اما هند هم با توسعه صنعت هوا و فضای خود موفق شده یک شاتل کوچک یا مینی شاتل به نام  RLV-TD  که قابلیت چندبار استفاده دارد را پرتاب کند.



پرتاب این شاتل از پایگاه فضایی Satish Dhawan در Sriharikota صورت گرفت. شاتل ۷ متری که با موفقیت پرتاب شده اما یک نمونه کوچک است و شاتل اصلی قرار است ۶ برابر بزرگتر باشد.  سازمان هوا و فضای هند اعلام کرده که این شاتل ۱۳ دقیقه پس از پرتاب توانسته در خلیج بنگال و در فاصله ۴۵۰ کیلومتری از محل پرتاب اصلی خود روی زمین فرود آید. به گفته سازمان هوا و فضای هند این شاتل پس از رسیدن به ارتفاع ۶۵ کیلومتری از سطح زمین مسیر بازگشت خود را طی کرده است. 





سازمان های فضایی در اروپا، ژاپن و روسیه همگی در تلاشند تا به تکنولوژی ساخت فضاپیماهای  قابل استفاده مجدد دست پیدا کنند تا هزینه‌های ماموریت‌های فضایی را کاهش دهند. به صورت میانگین هر ماموریت فضایی ناسا بین ۴۵۰ میلیون دلار تا ۱.۵ میلیارد دلار هزینه دارد. اسپیس ایکس اعلام کرده که موشک فالکون ۹ برای ماموریت خود ۶۰ میلیون دلار هزینه دارد که بسیار ارزان‌تر به حساب می‌آید. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    2 0
    باریک ا... واقعا