روز گذشته یک سلسله انفجار انتحاری در ساحل طرطوس و جبله 150 شهید و دهها زخمی بر جای گذاشت.

زهره نوروزپور: روز گذشته ساحل زیبای طرطوس در سوریه مورد یک رشته حمله انتحاری قرار گرفت. طی انفجار دوم که در منطقه جبله رخ داد 100 تن از نظامیان سوری شهید شدند. برخی منابع عربی که روز گذشته اخبار انفجار را پوشش دادند هدف این عملیات را  پایگاه نظامی ارتش سوریه اعلام کردند که طی آن دهها نظامی سوری شهید و زخمی شده اند.

اما برخی اخبار دیگر حاکی از آن است که هدف، غیرنظامیان سوری بوده است. در واقع اخبار موثقی مبنی بر اینکه آیا هدف از این انفجار پایگاه نظامی ارتش بوده است یا خیر، وجود ندارد؛ چرا که تاکنون خبرهایی که انتشار یافته ضد و نقیض و متکی بر سیاست رسانه های معاند پیش رفته است که احتمالا قصد تشویش افکار عمومی و تضعیف ارتش سوریه را داشته اند. هنوز نه گروهی مسئولیت انفجار را پذیرفته و نه اخبار موثقی که آیا پایگاه نظامی بشار اسد مورد حمله قرار گرفته یا خیر منتشر نشده است.

در همین حال وزارت خارجه سوریه در واکنش به این انفجارها شورای امنیت را برای چشم پوشی بر این جنایت ها محکوم کرد و دو نامه به سازمان ملل ارسال کرده است. همین طور وزیر ارتباطات این کشور، عربستان را به دست داشتن در این حملات متهم کرد، در این زمینه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شخصا به بشار اسد پیام داد و در آن اعلام کرد روسیه برای هرگونه عملیات برای مبارزه با تروریسم آماده است. (اینجا) 

چرا طرطوس مهم است؟

طرطوس، این منطقه بسیار زیبا یکی از شهر های بندری سوریه است که راهبردی و تجاری محسوب می شود و با ۹۳ هزار نفر جمعیت مرکز استان طرطوس و بزرگ‌ترین شهر این استان است.

طرطوس پس از لاذقیه دومین بندر بزرگ در کرانه‌های سوریه است و شهری است تجاری و گردشگری. بیشتر مردم طرطوس عرب‌های مدیترانهٔ خاوری هستند ولی در حدود ۳ هزار یونانی‌تبار نیز در شهرک حمیدیه در جنوب طرطوس زندگی می‌کنند.



طرطوس قبل از جنگ

نیروی دریایی روسیه در شهر بندری طرطوس در دریای مدیترانه پایگاهی دریایی را تا سال ۲۰۴۲ میلادی در رهن دارد و از آن‌جایی که اگر این پایگاه را از دست بدهد، دریای مدیترانه تبدیل می‌شود به یک دریاچه‌ی تحت کنترل پیمان آتلانتیک شمالی، از این روی شهر بندری طرطوس در روابط سوریه و روسیه دارای اهمیتی استراتژیک است.

گفتنی است حملات نیروی هوایی روسیه علیه گروه تروریستی داعش در سوریه از همین بندر انجام می شود که به گفته منابع خبری روز گذشته هدف حمله قرار گرفته است. این محدوده جغرافیایی از آنجایی بسیار مهم است که پایگاه های نظامی روسیه و ارتش سوریه مستقر است که هنوز منبع معتبری حمله به نظامیان را تایید نکرده است.

انفجار های روز گذشته با واکنش های زیادی مواجه شد؛ از واکنش وزارت خارجه آمریکا تا پیام پوتین به بشار اسد ..




سوریه به سازمان ملل نامه نوشت

وزارت امور خارجه سوریه با ارسال دو نامه به سازمان ملل متحد انفجارهای اخیر در جبله و طرطوس را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، دستگاه دیپلماسی سوریه با ارسال دو نامه به بان‌ کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان، حملات اخیر در شهرهای جبله و طرطوس را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که این حملات با هدف اخلالگری در فرایند مذاکرات صلح این کشور انجام می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، این حملات تروریستی نشان‌دهنده تشدید خطرناک اقدامات رژیم‌های افراطی در ریاض، آنکارا و دوحه است و با این هدف انجام می‌گیرد که تلاش‌ها برای نجات جان سوری‌ها، پیشرفت مذاکرات ژنو و کنار گذاشتن خصومت‌ها با مشکل مواجه شود.

پیش از این، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در واکنش به این انفجارها اعلام کرد که انفجارهای جبله و طرطوس توسط افرادی بزدل انجام شد که نمی‌توانند با ارتش سوریه در میدان روبه‌رو شوند.

 

روسیه: هدف از این حملات، شکست آتش بس است

وب سایت وزارت خارجه روسیه "اسپونتیک" نوشت: وزارت امور خارجه روسیه با محکوم کردن حملات تروریستی روز دوشنبه در سوریه اعلام کرد که معتقد است هدف از انجام این حملات تروریستی شکست آتس بس و برهم زدن روند سیاسی صلح در کشور است.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه که امروز در سایت رسمی این وزارت خانه منتشر شد، آمده است: "ما مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده های کشته شدگان و تمامی مردم سوریه ابراز می داریم و برای زخمی شدگان آرزوی شفای عاجل می نماییم. ما معتقدیم هدف از این حملات خونین که بار دیگر به دست تروریست ها در خاک سوریه به انجام رسیده و تلفات زیادی بر جای گذاشت، شکست نظام آتش بس و ترک مخاصمه و در نهایت لطمه زندن به روند حل سیاسی بحران این کشور است".

 

حزب‌الله: هدف انفجارهای طرطوس و جبلیه ایجاد رعب است

حزب الله با محکوم کردن انفجارهای «طرطوس» و «جبلیه» در غرب سوریه تاکید کرد، این انفجارها با هدف ایجاد رعب و نابسامانی در جوامع عربی و اسلامی صورت می‌گیرد.
تسنیم به نقل از خبری العهد، گزارش داد: جنبش حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای انفجارهای صبح امروز در شهرهای طرطوس و جبلیه سوریه را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: این کشتارهای دسته جمعه که گروه‌های تروریستی مرتکب آن می‌شوند، با حمایت دستگاه‌های امنیتی خارجی و با پوشش برخی از طرف‌های عربی شناخته شده صورت می‌گیرد.

حزب الله تاکید کرد این انفجارها حاصل جهالت است و با هدف ایجاد رعب و نابسامانی در جوامع عربی و اسلامی ما صورت می‌گرد تا خواسته‌هایی را عملی کند که در تناقض با منافع، امنیت، ثبات و شکوفایی ملت‌های مسلمان است.

این بیانیه تاکید می‌کند: این انفجارهای جدید که شهرهای ساحلی سوریه را هدف قرار داد بر ما واجب می‌دارد تا موضعی واضح و هوشیارانه برای مقابله با برخی از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای ظالم اتخاذ کنیم. قدرت‌هایی که همچنان انجام این گونه اعمال شنیع را تشویق می‌کند.

حزب‌الله صمیمانه‌ترین تسلیت‌های خود را به اهالی شهدا تقدیم می‌دارد و برای مجروحان شفای عاجل آرزو دارد.


سازمان ملل: از کشتن غیر نظامیان خودداری کنید!

 سازمان ملل ضمن محکومیت انفجارهای مرگبار روز دوشنبه در شهرهای جبله و طرطوس در غرب سوریه، از طرف‌های درگیر خواست از هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری کنند.

«بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه انفجارهای تروریستی که شهرهای طرطوس و جبله در ساحل سوریه را هدف قرار داد، محکوم و نگرانی شدید خود را از تشدید درگیری‌ها در نزدیکی دمشق اعلام کرد.

«استفان دوگاریک» سخنگوی بان کی‌مون اعلام کرد: بان کی‌مون «از تمامی طرف‌های درگیر در سوریه می‌خواند از حمله به غیرنظامیان خودداری کنند و به توافق توقف درگیری‌های خصمانه پایبند باشند.»

این سخنگو افزود: بان کی‌مون همچنین از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد «به صورت گروهی، فوری و قاطع برای پایان دادن تراژدی در سوریه اقدام کنند.»


‌بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره حملات داعش در جبله و طرطوس

پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا نوشت: وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای درباره حملات گروه تکفیری صهیونیستی داعش در جبله و طرطوس وعملیات تهاجمی دولت سوریه در خاک این کشور، بر ادامه تلاش ائتلاف جهانی برای به شکست کشاندن این گروه تاکید کرد.

 داعش مسئولیت مرگ بیش از 60 غیرنظامی کشته و زخمی شده در بمب گذاری های متعدد در چند ایستگاه اتوبوس و یک بیمارستان را بر عهده گرفت . در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده: ما همچنان به رهبری ائتلاف جهانی برای تضعیف و به شکست کشاندن داعش ادامه می دهیم تا جائی که این گروه دیگر نتواند وحشی گری خود ضد کسانی که به جهان بینی عذاب این گروه جواب رد می دهند، ادامه دهد . این مبارزه مشترک با داعش با کمک سوری ها و از رهگذر رسیدن به یک انتقال سیاسی به دور از دیکتاتوری اسد - که اقداماتش به جمع آوری طرفدار برای داعش کمک کرده است - پشتیبانی خواهد شد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: ما همچنین خواستار پایان دادن به حملات روبه افزایش رژیم اسد در حلب و درایا و پایان دادن به محاصره شهرها و انسداد مسیر دسترسی بشردوستانه در این مناطق هستیم.

در این بیانیه ادعا شده : این اقدامات (دولت سوریه) نشان دهنده بی توجهی این رژیم به موضوع ترک مخاصمه ، نادیده گرفتن مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، و بی توجهی به تلاش برای پیشبرد یک راه حل سیاسی برای درگیری ها ، و همچنین ناقض تعهدات این کشور در زمینه تسهیل دسترسی کامل برای کمک های امدادی و بشردوستانه است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: جان کری نگرانی ها در این زمینه را امروز طی تماسی تلفنی با لاوروف مطرح کرده و از او خواست تا به رژیم سوریه برای توقف حمله هوایی ضد نیروهای مخالف و شهروندان بی گناه در حلب و حومه دمشق فشار آورد.

 

 

این بیانیه می افزاید: روسیه مسئولیت ویژه ای در زمینه فشار آوردن بر رژیم برای پایان دادن به حملات منجر به مرگ غیرنظامیان و اجازه فوری دادن به کمک های امدادی از سوی سازمان ملل متحد ، و رسیدن به همه نیازمندی ها ، و پیروی کامل از توافق ترک مختصمه دارد، در این صورت است که مذاکرات سیاسی با هدف پایان دادن به بحران، فرصتی برای موفقیت خواهد یافت . چنین راه حلی اجازه خواهد داد تا تمام طرف های درگیر بر روی تهدید مشترک مطرح شده از سوی داعش و تروریست های دیگرمتمرکز شوند .

 

 

تصاویر از رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =