روحانی در دیدار اشرف غنی:آماده هر گونه همکاری برای تقویت ثبات، امنیت و توسعه افغانستان هستیم

روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان راه‌ها و موانع توسعه همه جانبه روابط دو کشور را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار داده و بر ایجاد شتاب در تعمیق و گسترش روابط برادرانه و دوستانه تهران – کابل تأکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاس جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌ جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در دیدار "اشرف غنی"، با اشاره به اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان، گفت:‌ برای جمهوری اسلامی ایران ثبات، امنیت و توسعه افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا آماده هر گونه همکاری با کشور دوست و همسایه خود هستیم.

روحانی، لزوم پیشبرد طرح های توسعه ای در افغانستان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بدون تردید یأس و ناامیدی یکی از عوامل و ریشه‌های بروز و تقویت تروریسم است و اگر جامعه به آینده امیدوار شود، می‌توان مانع بزرگی در برابر گسترش و اشاعه تروریستم و تولید و توزیع مواد مخدر ایجاد کرد. از این‌رو توسعه افغانستان می‌تواند در ایجاد ثبات و امنیت در این کشور بسیار مؤثر باشد.

رییس‌ جمهوری با ابراز ناراحتی و تأثر از حوادث تروریستی اخیر در افغانستان گفت: هر کجای افغانستان که حادثه‌ای رخ داده و فرد بی‌گناهی کشته می‌شود، موجب تاثر ما است چرا که همه اعضای یک پیکر و از یک خاستگاه فرهنگی، سرزمینی و تمدنی هستیم.
دکتر روحانی ادعای جنایتکاران تروریست، مبنی بر مسلمان بودن را موجب تأسف شدید دانست و اظهار داشت: آنها در حالی ادعای اسلام می‌کنند که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) دین را موجب محبت و عشق‌ورزیدن بر دیگران معنا کرده است، بنابراین آنهایی که خون بی‌گناهی را بر زمین می‌ریزند، نمی‌توانند ادعای مسلمانی و حتی اعتقاد به خدا داشته باشند.

رییس‌ جمهوری در ادامه توسعه روز افزون روابط تهران - کابل را مورد تأکید قرار داد و گفت: امیدوارم با اراده جدی دو طرف شاهد تحول مثبت و گسترده‌ای در روابط دو کشور باشیم.

روحانی همچنین با اشاره به امضاء موافقتنامه ترانزیتی و تجاری سه جانبه چابهار، گفت: سندی که امروز بین ایران، هند و افغانستان امضاء خواهد شد، نه تنها زمینه‌ساز توسعه هر سه کشور بلکه منطقه خواهد بود.

اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار با اظهار خوشحالی از پیشرفت و توسعه ایران در عرصه‌های مختلف گفت: همواره ثبات، امنیت و ترقی ایران موجب ثبات،‌امنیت و ترقی افغانستان بوده از این‌رو به دنبال توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه با ایران هستیم.

رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان همکاری‌های منطقه‌ای را برای افغانستان حیاتی دانست و گفت: افغانستان به دنبال توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با ایران در قالب دوجانبه و چندجانبه است.

وی با اشاره به امضاء موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار، اظهار داشت: امروز گام بزرگی در روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سه کشور برداشته می‌شود و این خط ترانزیتی تأثیر بزرگی در همکاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    1 2
    کاش آقای روحانی یک فکری برای بازگرداندن 11 درصد جمعیت افغانستان که بی حساب در ایران راست راست برا خودشون میگردند .والله در هیچ جای دنیا به این شکل به کشور دیگری هجوم نمیبرند