روحانی:روابط ایران و هند به نفع منطقه است/مودی:به نمایندگی 1 میلیاردهندی به ملت ایران درود می‌‌فرستم

روسای جمهوری ایران و هند اعلام کردند که تهران و دهلی نو روابط نزدیک‌تری را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه دنبال می‌کنند.

 به گزارش خبرآنلاين،حجت الاسلام حسن روحانی و نارندرا مودي نخست وزير هند، پس از امضاي 12 موافقتنامه دوجانبه ميان تهران و دهلي، در نشست خبري مشترکي حضور يافتند. مناسبات ایران و هند و منافع دو ملت از موضوعات مطرح در اين نشست بود.

رئيس جمهور ايران در اين نشست با اشاره به به اهمیت ثبات و امنیت منطقه به ویژه در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و سایر کشورها و معضل مهم، تروریسم در منطقه گفت: تصمیم گرفته شد دو کشور در زمینه مسایل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک تری را برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و همچنین در مبارزه با تروریست دنبال کنند. این سفر که در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام شده زمینه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را بیش از گذشته مهیا کرده است.

اهم سخنان وي به نقل از خبرگزاري ها از اين قرار است:

**  روابط اقتصادی دو کشور می تواند بسیار گسترده تر از گذشته باشد و امروز در تصمیمات مسئولین اجرایی دو کشور تصمیم بر این گرفته شد که روابط دو کشور از حالت تجاری بین دو طرف به روابط اقتصادی جامع دو کشور تبدیل شود.
** وقتی بحث روابط اقتصادی دو کشور مطرح می شود به مفهوم منطقه ما (ایران و کشورهای اطراف) با جمعیت 400 میلیون نفر و کشور هندوستان با یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت است.

** با توجه به شرایط انرژی در ایران و معادن بسیار قوی در هندوستان و وجود بندرهای راهبردی مثل چابهار ما می توانیم در صنایع مختلف از جمله آلمینیوم ، فولاد و پتروشیمی با یکدیگر همکاری های مشترک داشته باشیم. با سرمایه گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهار و تجهیز آن و همچنین اعتباراتی که برای بندر چابهار از طرف این کشور مدنظر است، چابهار می تواند تبدیل به یک نماد بزرگ همکاری بین دو کشور بزرگ ایران و هندوستان شود.

** با توجه به نقش بانک ها در روابط اقتصادی دو کشور امروز بحث های بسیار مهمی درمورد نحوه ساماندهی روابط بین بانک ها به بحث وبررسی پرداختیم که امیدواریم در آینده نزدیک تسهیلات بانکی بیش از گذشته شرایط را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور مهیا و آماده کند.

**با توجه به پیشرفت کشور هندوستان در فناورهای نو و های تک بویژه در زمینه آی. سی.تی، بیوتکنولوی، نانوتکنولوژی و هوافضا امروز تصمیم گرفتیم روابط دو کشور در فناوری های نو، دانشگاه ها و پارک های علمی و فناوری توسعه یابد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در این نشست که در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد برگزار شد، تصریح کرد: بی‌گمان رفاه ملت‌های هند و ایران در گرو همکاری‌های گسترده اقتصادی است.

نخست وزیر هند با تاکید بر این که رهبری ایران را به خاطر دیپلماسی دور اندیشانه ستایش می کنم، تصریح کرد: هندوستان افتخار دارد که همیشه در مواقع سختی و دشواری در کنار ایران ایستاده است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

** به نمایندگی از یک میلیارد و 250 شهروند هندوستانی به ملت دوست و دوست داشتنی ایران درود می فرستم، در ادوار مختلف تاریخ زیبایی و غنای میراث فارسی همواره جهانیان را مجذوب ایران کرده است.

**آخرین بار با رئيس جمهور ايران در حاشیه اجلاس شانگهای در اوفای روسیه در سال 2015 با هم ملاقات داشته ایم، قدرت رهبری و شفافیت بصیرت شما مرا به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

** امروز در مسائل گوناگون فی مابین تمرکز کردیم، درباره اوضاع کنونی پیش روی منطقه و مسائل مشترک دوکشور در سطح بین المللی هم اندیشی و تبادل نظر انجام دادیم، همکاری و مشارکت با یکدیگر در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

** دستاوردهای دیدار امروز و قراردادهای امضا شده فصل تازه ای در عرصه همکاری های استراتژیک دو کشور رقم می زند. همکاری های گسترده تجاری، ارتباطات کارآمد جاده ای به ویژه راه آهن، مشارکت در بخش صنایع نفت و گاز، آموزش و سایر زمینه های فرهنگی ارکان اصلی و کلی همکاری های اقتصادی ایران و هند را تشکیل می دهد. براساس قرارداد دو جانبه توسعه بندر چابهار و زیرساخت های آن، همچنین تخصیص 500 میلیون دلار از طرف هند برای این مهم و سنگ بنای این اقدام بزرگ خواهد بود. این قرارداد به پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه منجر می شود و ما مصمیم هر چه زودتر این قراردادها را عملی کنیم.

** توافق کردیم که در مبارزه با خطر تروریسم، افراطی گری، حمل و نقل مواد مخدر و جرایم سایبری به نحو نزدیک هم اندیشی کنیم. همچنین توافق کردیم همکاری های سازمان های دفاعی و امنیت دو کشور در خصوص منطقه به ویژه امنیت دریایی را تسهیل کنیم.

** این که ما اکنون کجا هستیم و کجا می توانیم باشیم به بهترین شکل در قالب شعر میرزا قالب دهلوی (شاعر مشهور اردو زبان) بیان شده است. جنون گر به نفس خود تمام است / زکاشی تا به کاشان نیم گام است. اگر ما تصمیم محکم بگیریم فاصله بین کاشی تا کاشان نیم گام بیشتر نیست.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    23 0
    ضمن عرض خیرمقدم جناب آقای نخست وزیر ملت فهیم وادیب پرورایران اسلامی همواره دوستدارملتها بخصوص ملت شجاع کشوردوست وبرادرخود ملت بزرگ هندبوده وخواهدبودامیداست این نگاه صادقانه بین تمام دوول باهردین وآئینی گسترش یابدبه امیدآنروز.
  • احمد A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 1
    هند اول باید بدهی خود را پس دهد بعد روابط برقرارکند
  • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    1 0
    درود بر جناب مودی و کشور هند :خیلی خوش آمدید
  • بی نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    1 0
    ما نیز به خواهران و برادران خود در هندوستان درود می فرستیم . امیدوارم آن نیم گام تا عمر من به این دنیاست برداشته شود. صلح در جهان باعث خواهد شد تا همه دلها آرام گیرد.
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    1 1
    عزت پاسپورت