مقایسه تعامل مراجع عظام تقلید با 2دولت/از نپذیرفتن مسئولان دولت دهم تا استقبال گرم از دولت یازدهم

تمامی دولت‌های پس از انقلاب اسلامی سعی کرده‌اند برای افزایش مقبولیت خود در میان اقشار جامعه، تعامل خوبی با مراجع برقرار و رضایت آنان را جلب کنند.

عیاس طهماسبی زاده: پنج شنبه گذشته بود که حجت‌الاسلام روحانی در سفری خارج از سفرهای استانی دولت به همراه برخی از دولتمردان راهی شهر کریمه اهل بیت (س) شد تا ضمن زیارت حرم حضرت معصومه (س)، برای سومین بار به دیدار مراجع عظام تقلید برود و گزارشی از برنامه‌ها و دستاوردهای دولت را ارائه داده و از رهنمودهای آنان بهره‌مند شود.

حسن روحانی که خود پرورش یافته حوزه است و از رنجش خاطر مراجع از مسئولان دولت قبل آگاه بود، از همان ابتدای کار، تعامل مستمر با مراجع و علما را از اصول مدیریتی‌اش قرار داد . او در 13 تیرماه 92 و زمانی که هنوز زمام امور را به دست نگرفته بود به قم رفت و با عنوان منتخب مردم با مراجع عظام تقلید دیدار کرد.

رییس جمهور که از همان ابتدای کار بر گزارش دهی عملکرد به مردم مصر بود، اعضای کابینه خویش را نیز موظف کرده که در فواصل زمانی به دیدار مراجع بروند و از حوزه مدیریتی خود گزارشی ارائه دهند و رهنمودهای علما را نیز دریافت کنند که به طور نمونه از ابتدای سال تا کنون جدا از سفر اخیر وی به قم، وزرای بهداشت، کار و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به دیدار مراجع رفته و گزارشی از برنامه‌ها و دستاوردهای خود ارائه کرده‌‌اند.

احمدی‌نژاد که در سوم تیر 84 بر روی کار آمد، به نظر می‌رسید دولت اصولگرایش با توجه به ولایی و مکتبی معرفی کردنش بتواند به مراتب رابطه‌ بهتری با مراجع تقلید نسبت به دولت اصلاحات برقرار کند چه آنکه وی در همان اوایل دولت خود در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود «امروز حوزه و دولت در کنار یکدیگر هستند و من بین حوزه، دولت و نظام فاصله‌ای نمی‌بینم و این‌ها را جدای از یکدیگر نمی‌دانم».

اما این رابطه دوام چندانی نداشت و دولت و مراجع در موضوعات متعددی از جمله ورود زنان به ورزشگاه دچار اختلاف نظر شدید شدند و با وجود انتقادات مراجع از این مسئله، غلامحسین الهام که آن زمان سخنگوی دولت بود، اعلام کرد علت لغو این دستور از سوی احمدی نژاد، نه به درخواست مراجع عظام بلکه به خواست بزرگان کشور است.

موضوعاتی نیز از قبیل انتصاب مشایی به معاون اولی، یازده روز خانه‌نشینی، بحث اسلام ایرانی و ... به تیرگی روابط دولت و مراجع دامن زدند بگونه‌ای که حتی مراجع رییس جمهور وقت را که در قالب سفر استانی به قم سفر کرده بود به حضور نپذیرفتند.
آیت الله مقتدایی رییس شورای عالی حوزه‌های علیمه سراسر کشور در مورد آن دوران می‌گوید: « در دولت قبل گاهی این رابطه به طور کلی قطع بود؛ یعنی آقایان مراجع تقلید، اصلا دولتی‌ها را به حضورشان نمی‌پذیرفتند».

آیت‌الله سید محمد غروی از اساتید حوزه علمیه قم نیز با اشاره به انتقادات مراجع به دولت قبل می‌گوید که در آن زمان مراجع تنها برخی از مسئولان دولتی آن را بر حسب شرایط خاص می پذیرفتند.

اما شرایط برای دولت روحانی بسیار متفاوت‌تر است و با وجود آنکه مراجع برخی گلایه‌ها را از شرایط اقتصادی مردم و جامعه در دیدار با دولتمردان مطرح و انتظار از این دولت را بیشتر می دانند، در موضوع برجام از دولت حمایت و از تلاش های تیم مذاکره کننده تقدیر کردند. 

در همین ارتباط آیت‌الله مقتدایی؛ نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بحمدالله در کلیت ارتباط دولت یازدهم با بزرگان و مراجع تقلید اشکالی نیست و روابط خوب است، می‌گوید:« اگر اشکالی هم باشد، تذکرات لازم توسط خود مراجع داده می‌شود و امیدواریم همانگونه که رئیس جمهور محترم قول دادند ان‌شاءالله آن دغدغه‌ها نیز رفع شود. برخی از آقایان اشکالاتی دارند اما صلاح نمی‌دانند آن‌ها را علنی بگویند، چون تضعیف حاکمیت و رئیس جمهور می‌دانند اما تذکرات را می‌دهند و آقای دکتر روحانی هم قول دادند که آن دغدغه‌ها و اشکالات را برطرف کنند؛ خود آقای رئیس جمهور گفتند می‌دانم که حضرات مراجع تقلید و علما، دغدغه‌‌هایشان را دلسوزانه می‌گویند.

دیدار اخیر و استقبال گرم مراجع از دولت و بکار بردن تعبیری چون «شما رئیس جمهور موفقی هستید» از سوی آیت‌آلله مکارم شیرازی و حمایت از سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که دولت توانسته پاسخ‌های لازم را به دغدغه‌های مراجع ارائه دهد و رضایت آنان را جلب کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    9 5
    خداییش؟؟؟ خوبه همه انتقاد کردن
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    5 3
    کوووو نظر مااا
  • ناشناس A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    18 14
    چرا انتقادهای آیت الله مکارم را منتقل نمی کنید؟ ایشان انتقادهای جدی هم به دولت و ناکارآمدی آن و مشکلات مردم داشتند
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    17 6
    اگه همش به به و چه چه بوده پس چرا صحبت هاي مراجع رو دولتي ها سانسور كرده بودن ........
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    3 1
    به جون هرچی مرد احمدی بر میگرده
  • حمید دهشوری IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    1 2
    از هاله نور تابه فروش رساندن ماشین پژویش همه را دیدند ودیدیم