ایسنا نوشت: دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: ممکن است تخلفاتی در حین برگزاری انتخابات انجام شده باشد ولی اگر این تخلفات در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار بود، شورای نگهبان نتیجه انتخابات در تمام 207 حوزه را تایید نمی‌کرد.

علی پورعلی مطلق با اشاره به اینکه برای اولین بار در تاریخ برگزاری انتخابات در کشور، نتیجه انتخابات در تمام حوزه‌ها تایید شده است، اظهار کرد: وزارت کشور و شورای نگهبان به شکایات مستند در طول انتخابات رسیدگی کردند. سیاست وزارت کشور هم در این دوره از انتخابات رعایت بی‌طرفی، قانونمداری و رعایت حق‌الناس بود.

مهم‌ترین اظهارات دبیرستاد انتخابات کشور به این شرح است:

**در حال حاضر همه جریان‌های سیاسی خود را پیروز انتخابات می‌دانند اما اگر وزارت کشور در انتخابات دخل و تصرف می‌کرد فقط یک جریان سیاسی احساس پیروزی می‌کرد. علاوه بر بی‌طرفی وزارت کشور، مجریان و متولیان برگزاری انتخابات هم افرادی دیندار بودند.

**برای اولین بار در این انتخابات، ستاد انتخابات کشور با حضور معاونان وزیر تشکیل شد. در انتخابات پیشین، ستاد انتخابات در سطح مدیران کل معاونان وزیر تشکیل می‌شد اما در این دوره معاونان وزیر عضو ستاد انتخابات بودند و همه آنها روسای کمیته‌های این ستاد بودند، وقتی سطح مسوولان ستاد انتخابات بالا رفت، دستورات ستاد نیز به راحتی پذیرفته و اجرا شد.

**{دلیل کوتاه آمدن وزارت کشور مقابل شورای نگهبان در بحث‌های مختلف}:صحیح نیست که بگوییم ما مقابل شورای نگهبان در موارد اختلافی کم می‌آوردیم زیرا ما دنبال اجرای قانون انتخابات بودیم. به طور مثال قانون انتخابات می‌گوید شیوه نوین‌سازی اجرای انتخابات و الکترونیکی کردن آن باید با هماهنگی و تایید شورای نگهبان باشد. ما اقدامات لازم در این زمینه را انجام دادیم اما شورای نگهبان به هر دلیلی موافق برگزاری انتخابات الکترونیکی نبود. آنچه را که قانون برای ما به عنوان مجریان انتخابات مشخص کرده بود را رعایت کردیم اما بیشتر از آن در حوزه وظایف ما نبود که بخواهیم انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم.

**{تغییری در منتخبین بعد از بازشماری صندوق‌ها بوجود آمد؟}:در هیچ حوزه‌ای این اتفاق نیفتاد. تعدادی از صندوق‌های آرای حوزه‌هایی مثل کرمان با کهنوج ابطال شد اما این صندوق‌ها در سرنوشت انتخابات تاثیری نداشت.

**  اینکه بگوییم خرید و فروش رای نداشته‌ایم حرف بی‌موردی است. به هر حال بیش از 35 میلیون رای ریخته شده که ممکن است تعدادی از آرا هم خرید و فروش شده باشد، اما اگر این خرید و فروش در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار بود حتما به آن رسیدگی می‌شد. شکایات در این زمینه نیز باید مستند باشد تا هیات‌های نظارت و شورای نگهبان به آن ورود کنند.

**مهمترین مشکل در اجرای انتخابات، قانون انتخابات است که باید حتما اصلاح شود. تمام اختلافات پیش‌آمده در بحث اجرا و نظارت مربوط به قانون انتخابات است. باید دنبال اصلاح موارد قانون انتخابات در زمینه مرز نظارت و اجرا، تبلیغات یا مجازات تخلفات انتخاباتی باشیم. یک اشکال دیگر در زمینه شفاف‌سازی مالی است. در این زمینه حد و مرزی وجود ندارد که چه میزان هزینه انتخاباتی باید داشته باشیم و نتایج این هزینه‌ها از کجا تامین می‌شود؟ از سویی ما برای هر انتخابات، یک قانون داریم که با هم تضادهایی دارند. من انتخابات کشورهای مختلفی را دیده‌ام. به طور مثال در برزیل چهار انتخابات با یک قانون در یک روز برگزار می‌شود. ما همه باید به سمت قانون واحدی برای انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری باشیم.

** {هزینه‌های انتخابات 7 اسفند و 10 اردیبهشت} : در مجموع 135 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای انتخابات در نظر گرفته شد. وزارت کشور علاوه بر اینکه این 135 میلیارد را هزینه کرده است، اما باز هم بدهکار است. تهیه 130 هزار صندوق، چاپ تعرفه، استفاده از انواع امکانات، به کارگیری 960 هزار عوامل اجرایی و بسیاری دیگر از امکانات، هزینه‌های زیادی دربر دارد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    3 0
    بالاخره شوراي نگهبان يك نهاد نظارتي است يا هر چي از دستش بربياد? الان دو سه تا شهر علاوه بر اصفهان رو ابطال كرده ايا اين كار وظيفه وزارت كشور نيست?