زهر عنکبوت می‌تواند زنبورهای عسل را نجات دهد؟/تلاش جدید محققان

ایسنا نوشت: محققان دریافته اند یکی از بزرگترین دلایل نابودی زنبورهای عسل استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی است که حاوی نئونیکوتینوییدها هستند؛ ماده‌ای که مشخص شده است منجر به سندروم کاهش جمعیت زنبورهای عسل (CCD) می‌شود.

زنبورهای عسل در حال حاضر در شرایط بدی قرار دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته 44.1 درصد از کلنی‌های زنبور عسل در ایالات متحده آمریکا از بین رفته‌اند و در طول پنج سال اخیر سالانه 30 تا 90 درصد از کندوها در سراسر جهان نابود شده‌اند. عوامل زیادی در این زمینه موثر بوده‌اند، اما یکی از بزرگترین دلایل این نابودی، استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی است که حاوی نئونیکوتینوییدها هستند.

محققان به تازگی اعلام کرده‌اند که کلید نجات زنبورهای عسل، سم عنکبوتی است که بومی استرالیاست.

فرمول دقیق این زهر از سوی محققان منتشر نشده است، اما بنا بر اعلام شرکت Vestaron Corp که موسسه‌ای در راستای تولید آفت‌کش‌های زیستی جدید است، محققان پپتیدهای خاصی از زهر کشنده این عنکبوت استخراج کرده‌اند که می‌تواند بدون هیچ گونه تاثیری بر پستانداران یا موجودات مفید همچون زنبورهای عسل، آفت‌های مزاحم را از بین ببرد.

زهر عنکبوت‌ها حاوی میلیون‌ها سم پپتیدی مختلف است که می‌تواند مسیرهای متابولیکی خاصی را در یک سری موجودات هدف قرار دهد. این گروه تحقیقاتی توانسته است دریابد کدام پپتیدها می‌توانند بر انواع خاصی از آفات موثر باشند که اقدام به استخراج آن‌ها کرده است.

محققان می‌گویند در تکنولوژی جدید به جای این که با استفاده از مواد شیمیایی آسیب‌زا با آفات مزارع بجنگیم، از زهر عنکبوت‌ها کمک می‌گیریم که می‌تواند به طور ایمن و کاملا موثر مسیرهای متابولیکی در بدن آفات مورد نظر را هدف قرار دهد. این سم برای پستانداران از جمله انسان‌ها و همچنین برای پرنده‌ها، ماهی‌ها، زنبورهای عسل و دیگر حشرات مفید بی‌ضرر است.

یکی از جالب‌ترین نکات درباره این آفت‌کش جدید این است که گروه تحقیقاتی برای مطالعه بر روی آن تنها به یک نمونه زهر عنکبوت نیاز داشت که آن را از مزرعه‌ای در استرالیا که عنکبوت پرورش می‌داد، خریداری کرد. با استفاده از نمونه‌ای از زهر واقعی، محققان توانستند پپتیدهای خاص را استخراج کرده و فرآیند تخمیری را در آزمایشگاه طراحی تا زهر به طور مصنوعی تولید کنند. به این ترتیب برای استخراج زهر، نیازی به پرورش و کشتن انبوهی از عنکبوت‌های زنده نیست.

پژوهشگران ترکیباتی را که هیچ تاثیری بر پستانداران نداشتند انتخاب و آن را از زهر عنکبوت استخراج کردند. ژن‌ها را سنتز کرده و در داخل مخمر قرار دادند و سپس با انجام عمل تخمیر محصول دلخواه خود را به دست آوردند. محققان می‌گویند که این آفت‌کش جدید به زودی راه خود را به بازارهای جهانی پیدا می‌کند هر چند که هنوز تاریخ دقیقی برای ارائه این محصول اعلام نشده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =