غلامحسین کرباسچی در مصاخبه با روزنامه شرق گفت:مجلس دهم،مجلسی نیست که هیچ کسی بتواند در آن ادعای اکثریت مطلق داشته باشد. اما جناحی که به لحاظ رأی توانمند است، جناح حامی دولت است.

* به اعتقاد من حامیان دولت در این مجلس اکثریت مطلق را دارند. این هدفی بوده است که در واقع اصلاح‌طلبان دنبال تحقق آن بوده‌اند؛ که یعنی دنبال این نبودند مجلس صد درصد اصلاح‌طلب یا با اکثریت اصلاح‌طلبان تشکیل بدهند. اصلاح‌طلبان می‌گفتند ما مجلسی می‌خواهیم که دولت را از این مشکلات کنونی و مخالفت‌های افراطی در امان بدارد. به اعتقاد من این کار را کرده‌اند و در این هدف خود با تعقل موفق شده‌اند، اما باید این هدف را نگه داشته و سعی کنند اتحاد طرفداران دولت را با همان قدرت حفظ کنند. معتدلین هم باید همین حالت را داشته باشند. اگر این روحیه ادامه پیدا کند، مجلس خوبی خواهیم داشت. 

*با مجلسی روبه‌رو هستیم که دارای سه ضلع اصلاح‌طلب، اصولگرا و افراد مستقل است. این مجلس از سه ناحیه ممکن است دچار مشکل شود. یکی از ناحیه افراطیون و بقایای آنها که هنوز در این مجلس هستند. ممکن است شرایطی پیش‌ آید که این مجلس نتواند به خاطر برخوردهای افراطی و خشن، کار خود را ادامه دهد. تجربه مدیریتی این دو بزرگوار به ما نشان می‌دهد آقای لاریجانی بهتر می‌تواند با این گروه کنار بیاید. چون اصلاح‌طلبان که اهل این‌دست از ناسازگاری‌ها نیستند. ولی این گروهی که از آنها صحبت شد، تعدادی از نیروهایی هستند که قبلا هم در این مجلس بوده‌اند و همین کارها را انجام داده‌اند. تجربه به ما می‌گوید آقای لاریجانی بهتر می‌تواند از عهده این گروه در جهت اداره صحیح مجلس برآید. یک زمانی هم هست که فشارهای بیرونی از ناحیه نهادهای خارج از مجلس درباره برخی از لوایح و... پیش می‌آید که باز هم به نظر من ارتباط آقای لاریجانی به لحاظ سوابق و فعالیت‌های گذشته او در رابطه با این نهادها بسیار بیشتر است. لاریجانی منطق آنها را درک می‌کند و حتی ارتباط شخصی با برخی از آنها دارد. او بهتر می‌تواند مجلس را اداره کند به گونه‌ای که این تضادها منجر به گرفتاری نشود. مهم نیست امثال ما ایشان را قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم. مهم این است که کشور از دعوا و مرافعه به جایی نمی‌رسد. ما باید با یک مفهومی به ملاک‌هایی برای تفاهم ملی برسیم. اگر بنا باشد کسی تفاهم ملی ایجاد کند، شخصیتی مثل ایشان بهتر می‌تواند در این جهت حرکت کند.

*جریان افراطی الان متحد شده‌اند به ایشان رأی دهند. حرف‌ها و مصاحبه‌های آنها موجود است. قطعا آنها با آقای لاریجانی در این زمینه که او حامی دولت است، زاویه دارند. اما اگر امر دائر شود که بین عارف و لاریجانی کدام را انتخاب می‌کنند، قطعا لاریجانی را انتخاب می‌کنند. بنابراین نقطه قوت دوم این است که ایشان می‌تواند با مجموعه‌هایی که می‌توانند موانعی را از بیرون درست کنند، تعامل کند. مسئله سوم، آقای لاریجانی هشت سال است که در مجلس حضور داشته و تجربه ریاست دارد. مجلس هم که ریاست آن دوره‌ای و سالانه است، چهارساله که نیست. همه اذعان دارند اصولا سنخ برخورد داخل مجلس و نمایندگان با آنچه بیرون از مجلس و وزارتخانه‌ها می‌گذرد، متفاوت است. به نظرم این تجربه مدیریتی را نباید نادیده گرفت.


*(در پاسخ به این سوال: اما اگر مجلس بخواهد وارد مطالبات مغفول‌مانده به‌ویژه در بحث سیاست داخلی شود، آقای لاریجانی ممکن است حامی این منویات اصلاح‌طلبانه نباشد. فکر نمی‌کنید بسیاری معتقدند بايد همه‌چیز را در عملکرد لاریجانی درباره برجام و آن ٢٠ دقیقه خلاصه کنیم؟)اینکه بی‌انصافی است. ٢٠ دقیقه نبوده است. درباره موضوعات سیاست داخلی، نه علی لاریجانی آن فاصله صفر تا صدی را با این اهدافی که شما می‌گوید دارد و نه این مجموعه‌ای که شما فکر می‌کنید درباره این اهداف صدردصد هستند. آقای لاریجانی سلایق خود را دارد. اما آقای عارف هم، این‌چنین شعاری به این اهداف نگاه نمی‌کند. اینکه درون مجلس بخواهیم طرح و لایحه دهیم که حصر برداشته شود و زندانیان سیاسی آزاد شوند، این‌گونه نیست. باید رفتار حساب‌شده، معقول و درستی داشته باشیم.
* مناسبات سیاسی و روابط سیاسی کشور این‌گونه نیست که شما فکر می‌کنید. آقای عارف نمی‌تواند همه آنچه اصلاح‌طلبان دوآتشه فکر می‌کنند را محقق کند.
*تا جایی که مطلع هستم، آقای لاریجانی در رابطه با ماجرای خانم خالقی نقش تعیین‌کننده داشته است که موضوع به هیأت حل اختلاف قوا رفته است.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    27 11
    ریاست حق عارفه خسته شدیم از این همه مصلحت اندیشی
  • بی نام IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    11 27
    به نظرم کرباسچی واقع بینانه حرف زده
  • محمدی IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    9 1
    شما اصلان ناراحت نباشید نمایندکان با ارای خود انتخاب خواهند کرد
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    9 89
    شما هم می دانید که اکثریت با اصولگرایان و مستقلین است و اصلاح طلبان و معتدلین شانسی برای اکثریت ندارند و به همین منظور می خواهید دشت پیش بگیرید و منت بر سر لاریجانی بگذارید و فردا مدعی شوید که ما بودیم که شما را به ریاست رساندیم لطفا تعارف نکنید از همان عارف خودتان دفاع جانانه کنید لازم نیست از لاریجانی دفاع کنید تا ببینیم شما چند مرده حلاجید پدر این سیاست بسوزد که آدم چقدر تغییر می کند
    • مجید IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      6 1
      حالا دغدغه ی ملت این شده که کی رئیس میشه. یکی نیس بگه از اون موقع که جناب کروبی رئیس بودن تا همین امروز تو معیشت من و شما چه تغییری به وجود اومده.
    • صدا A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      0 0
      رفیق اونوقت شما با چه منطقی مستقلین رو با اصولگراها جمع بستی و اصلاح طلبان و اعتدالیون رو به اقلیت تبدیل کردی؟ میخوای کارمندان و نیروهای حفاظتی مجلس و کسبه سرچشمه رو هم باهاشون جمع کن اونوقت از چهار پنجم هم بیشتر میشید و میتونید عدم کفایت رییس جمهور رو هم تصویب کنید چه برسه به انتخاب رییس مجلس.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    4 6
    لاریجونی رییس مجلس شه، عارف به کارای حزبی مشغول بشه برای گامهای بعدی بهتره.
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    2 3
    یکی به این آقا بگه توکه هی تندرو تندرو می کنی اگه حافظه ات را از دست ندادی یه سری به مجلس ششم که اکثریت با اصلاح طلبان بود بنداز شاید ازحرفایی که زدی خجالت بکشی.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    19 1
    وااای اینا تازگیا چقدر حرف میزنن مگه اصلاحات بزرگتر نداره که اینا انقدر اظهار فضل میکنن؟ گفتم که "الف" گفت:دگر؟ / گفتم: هیچ درخانه اگر کس است یک حرف بس است
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    6 3
    از سایت منتسب به آقای لاریجانی بیش از این هم انتظار نمیره. آقای لاریجانی از بزرگان عرصه سیاست هستن، اما نباید فراموش کنن که اگه بحث رده صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان نبود، مسلما ایشون هم جایی در لیست امید نداشتن و شاید اونوقت، ایشون هم مثل خیلی‌ دیگه از هم فکرهای سابقشون اصلا انتخاب نمیشدن که الان بخوان داعیه ریاست رو داشته باشن. به هر جهت مردم به تغییر رای دادن، و با توجه به استقبال مردم و رایِ بالای آقای عارف، این حق آقای عارف که رئیس بشن.
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      3 5
      دنیای سیست دنیای واقعیته نه آرزوها. اگر لاریجانی نبود احمدی نژادیها همین اصلاح طلبا رو خورده بودند. در وضعیت موجود لاریجانی بهترین گزینه ست. اصلاح طلبان باید از الان برن تلاش کنن برای انتخابات شوراهای شهر
  • ابراهیم A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    هیچیک خوب نیست اگه یه چهره جدیدی می آمد بهتر بود. چهره ای که در حد و اندازه ریاست مجلس باشد.
  • بی نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    0 0
    رقابت براي رياست مجلس حق عارف هست و لاريجاني هم همين حق رو داره و هركس بيشتر راي آورد رييس بشه.هر دو هم حامي دولت و داراي تفكرات مشابه براي اداره كشور هستند