اقتصادنیوز نوشت: بیانیه کارگروه ویژه دولت برای بررسی مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی، علاوه بر تاکید بر رفتار غیرقانونی دولت ایالات متحده، عمده مسئولیت داخلی این اتفاق را به عملکرد بانک مرکزی در دوران ریاست طهماسب مظاهری نسبت داده است.

بیانیه کارگروه ویژه هیأت دولت که به دستور رئیس‌جمهور برای بررسی ابعاد مختلف مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران در آمریکا تشکیل شده بود، نشان می‌دهد که خرید اوراق قرضه دلاری از سال 1378 -در دوران رئیس کلی محسن نوربخش در بانک مرکزی- آغاز شده و تا اوایل سال 1386 -دوران رئیس‌کلی ابراهیم شیبانی- ادامه داشته است.

با این حال، این بیانیه مسئولیت اصلی کوتاهی صورت‌گرفته در خصوص خارج کردن اوراق قرضه دلاری از دسترس دادگاه‌ها و دولت ایالات متحده را متوجه دوران یک‌ساله‌ای می‌داند که طهماسب مظاهری در دولت محمود احمدی‌نژاد ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشت؛ یعنی از شهریور 1386 تا مهر 1387.

کارگروه ویژه هیات دولت (متشکل از وزرای اقتصاد، خارجه، دادگستری و اطلاعات به همراه رئیس کل بانک مرکزی) مستقیما بانک مرکزی تحت مدیریت طهماسب مظاهری را به کوتاهی متهم کرده است: «پس از آنکه از سال 1386 به بعد، مشخص شد اوراق خریداری شده در مخاطره قرار دارد، بانک مرکزی علی‌رغم هشدارهای متعدد تنها بخش اندکی از آنها را به فروش رسانده است. اقدام بانک مرکزی در سال 1387 در مورد آزاد سازی و انتقال قسمت عمده اوراق مذکور، صرفاً به نگهداری آن در همان مؤسسه کلیراستریم تحت یک حساب دیگر انجامیده است.»

این بیانیه می افزاید: «این سؤال جدی مطرح است که با وجود انواع تحریم‌های خصمانه آمریکا و آرای دادگاه‌ها و مصوبات کنگره علیه جمهوری اسلامی ایران، و علی‌رغم حصول اطلاع از تلاش‌های هماهنگ برای دستبرد به اموال مردم ایران، و با وجود هشدارهای منابع خارجی، مراکز ذی‌ربط داخلی و نهادهای عالی -که در گزارش‌ها و مکاتبات مسئولان و مقامات ارشد کشور موجود است- چرا درفاصله زمانی خطیر پاییز 1386 تا خرداد 1387 اقدام موثری برای خارج کردن اموال ملت ایران از دسترس نظام مالی و قضایی آمریکا که غیرقابل اعتماد بودن آن به اثبات رسیده بود، به عمل نیامده است؟»

مظاهری: احمدی‌نژاد همکاری نمی‌کرد

طهماسب مظاهری هنوز به این بیانیه واکنشی نشان نداده است، اما او پیش‌تر با حضور در برنامه تلویزیونی «پایش» گفته بود: «این اوراق در دوران ما نیز بلوکه بود.»

او در پاسخ به این سوال که در دوره مدیریت چه کسی اوراق آمریکایی خریداری شد، از پاسخ طفره رفت» اما در عین حال گفت:‌ «همیشه ذخایر بانک مرکزی در بانک های مختلف و به اشکال مختلف نگهداری می شد. از زمانی که مقرر شده و آمریکا اعلام کرد تحریم دلار را اعمال کند، بانک مرکزی تلاش کرد تا هرچه دارایی به شکل دلار و یا اوراق و ذخایر ارزی با واحد دلار داشت را به واحدهای دیگر ارزی تبدیل کند تا بلکه از دستبرد آمریکا مصون بماند. بخشی از این کار انجام شده ولی بخشی از ذخایر و اوراق دلاری تحریم شد. بانک مرکزی بخشی از آن را آزاد کرده و بخش دیگری هم در تحریم آمریکا ماند.»

مظاهری افزوده بود: «آن زمان احمدی نژاد اعتقاد داشت که این تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیستند و به همین دلیل نیز در زمینه تبدیل ذخایر ارزی به سایر واحدهای ارزی آن طور که باید همکاری نکرد. رقمی که به صورت ذخایر دلاری تحت اختیار آمریکا متوقف است، نزدیک به هفت و نیم میلیارد دلار است. به هر حال به جای «کی بود، کی بود من نبودم» همه باید دست به دست همه دهیم تا این ذخیره ارزی بانک مرکزی کشور را آزاد کنیم.»

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    23 2
    خدایا ، میشه روزی برسه که اسم احمدی نژاد به گوشم نخوره؟
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    23 2
    گند دولت پاك تمامي ندارد
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    17 1
    ۷/۵ میلیارد دلارمسئولین مربوطه را بفرستیدبذاریمشون تو عالیقاپو تاحداقل آیندگان باچشم باز وهشیاری گول متخصص نماهارا نخورندوالبته به حال نسل ما گریه کنند