مجلس نهم که نفس هایش به شماره افتاده است، روزهای پر نوسان و با فراز و نشیب بسیار به خود زیاد دیده است.

سید صادق روحانیمجلس نهم آخرین روزهایش را می گذراند و چیزی به پایانش نمانده است. در همه این سال های که مجلس نهم سکان قانونگذاری کشور را در دست داشت،اتفاقات جنجالی زیادی روی داد. نطفه این جنجال ها هم در همان روزهای اول و در روند بررسی اعتبارنامه نمایندگان بسته شد. در ادامه مروری داریم بر جنجالی ترین اتفاقات و مصوبات مجلس نهم:

سال

موضوع

شرح

 

اول

ریاست علی لاریجانی

علی لاریجانی با کسب  173 رای از مجموع  275  به عنوان رئیس دوره نهم مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. انتخابات انجام شده در جلسه روز دوشنبه مجلس، مربوط به هیات رئیسه موقت بود ولی در عمل اعضای انتخاب شده، به عنوان اعضای هیات رئیسه دائم انتخاب می شوند. در این رقابت غلامعلی حدادعادل هم کاندیدا شده بود اما تنها توانست 100 رای کسب کند. 2 رای سفید هم در این انتخابات داده شد.

 

اول

ماجرای اعتبارنامه‌ها

در جریان بررسی اعتبارنامه‌ها در صحن، گزارش شعبه ششم، یعنی شعبه‌ای که اعتبارنامه نمایندگان تهران را بررسی می‌کرد در صحن قرائت نشد و این یعنی اعتبارنامه منتخبان تهران مورد اعتراض واقع شده  بود. در ان جلسه گفته شد که به علت اعتراض برخی نمایندگان از جمله  ایرانپور نماینده مبارکه به اعتبارنامه نمایندگان تهران، اعتبار نامه این نمایندگان بلاتکلیف مانده است. در پی تذکر تعدادی از نمایندگان مبنی بر اینکه اعتراض به اعتبارنامه نمایندگان تهران هیچ مستندی ندارد و تنها به صورت گروهی و با هدف تلافی اعتراض به اعتبارنامه دو نماینده مطرح شده است و اساسا موضوعی برای بررسی وجود ندارد ، علی لاریجانی برای حل مشکل مهلت نیم ساعته به شعبه 6 داد تا گزارش بررسی های خود را ارائه کند. در نهایت و پس از این اعتراضات، ایرانپور، اعتراض خود را از اعتبارنامه منتخبین تهران به جز الیاس نادران و احمد توکلی نمایندگان تهران برداشت اما حامد قادر مرزی نماینده قروه به اعتبارنامه طبیب زاده و نجابت همچنان اعتراض کرد. علاوه بر این علاءالدین بروجردی، جواد کریمی قدوسی سید مهدی موسوی نژاد منتخب دشتستان، حبیب برومند منتخب پارس آباد، فتح الله حسینی منتخب قصر شیرین نیز افرادی بودند که اعتبارنامه‌هایشان به دلیل اعتراض متقابل بلاتکلیف مانده بود.

 

اول

اعلام جرم دادستانی علیه مطهری

علی مطهری در آخرین نطق خود در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی از وضعیت فرهنگی موجود در جامعه و دخالت سپاه در انتخابات مجلس انتقاد کرد که این نطق واکنش های فراوانی را به همراه داشت تا جایی که احتمال شکایت سپاه از وی نیز شنیده شد.(اینجا)

 

اول

جلسه محرمانه با وزرای اقتصادی دولت

اوایل مردادماه 91 بود که نمایندگان مجلس در جلسه ای محرمانه با وزرای اقتصادی دولت احمدی نژاد شرکت کردند. گفته می شد که موضوع نوسانات ارز، شرایط ویژه اقتصادی و فشار تحریم ها موضوعات این نشست بوده است.

تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری

اول

مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی، 17 ماده از قانون قبلی انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کرد و تغییر داد.

 

اول

مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی

جمعی از نمایندگان مجلس با حضور در کمیسیون تلفیق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. به واسطه نرخ تورم و کاهش قدرت خرید، بسیاری از مردم در اعتراضات متعددی به نمایندگان عنوان کرده‌اند که "یارانه پیش کش دولت"، یارانه نمی‌خواهند و حاضرند پولی را که به عنوان یارانه دریافت کرده‌اند، به دولت بازگرداند اما قدرت خرید آنها نیز به سابق برگردد.

 

اول

یکشنبه سیاه مجلس

نخستین چالش دولت دهم با مجلس نهم در کمتر از یک سال از استقرار مجلس جدید یعنی در 15 بهمن ماه سال 91 و در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی شکل گرفت. احمدی نژاد در دفاعیات خود ضمن متهم کردن رییس مجلس به دخالت در امور اجرایی، تهدید به افشای برخی مطالب کرد و سپس کلیپی تصویری از دیدار سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی (برادر رییس مجلس) در جلسه علنی پخش شد که صوت آن نامفهوم بود و از این رو، وی اقدام به خواندن سخنان رد و بدل شده میان آن دو نفر کرد. اين اقدام احمدي نژاد با انتقاد شديد نمايندگان روبرو شد و حتي رئيس مجلس به او گفت که شان مجلس و نظام را رعايت نکرده است. اين نخستين بار در تاريخ انقلاب بود که اختلاف ميان روساي قوا تا اين حد از تريبون علني نمايان مي شد.

 

اول

حمله به لاریجانی در قم

حدود یک هفته پس از برگزاری جلسه استیضاح شیخ الاسلامی، علی لاریجانی برای سخنرانی در آیین 22 بهمن در قم به این شهر که نمایندگی مردم آن را در مجلس عهده دار است، سفر کرد. زمانی که لاریجانی قصد داشت سخنرانی خود را براساس متن دست نوشته ای که آماده کرده بود، ایراد کند، حدود 100 نفر پس از چند دقیقه در قالب گروه‌های 10 - 5 نفره از چند نقطه شبستان بپا خاسته و علیه وی شعار داده و به مرور به سمت تریبون حرکت کردند و حتی افرادی با پرتاب لنگه کفش و مهر نماز به سمت لاریجانی سعی در مضروب کردن وی داشتند.

 

اول

طرح جنجالی نیروهای شرکتی‌

سال 90 مصوبه‌ای از سوی هیأت وزیران دولت دهم برای ساماندهی نیروهای شرکتی ارائه شده بود که طی آن بر تبدیل وضعیت قرارداد کاری صدها هزار نیروی شاغل در بخش‌های مختلف کشور تاکید شده بود. مفاد مصوبه به نحوی بود که صدها هزار نفر خود را مشمول آن می‌دانستند و خیلی زود موجی از درخواست‌ها برای تبدیل وضعیت از شرکتی به قراردادی به راه افتاد. در نهایت علی لاریجانی رئیس مجلس در تیرماه سال 91 طی نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رسماً مصوبه جنجالی و پرحاشیه دولت درباره ساماندهی نیروهای شرکتی را لغو کرد.

 

دوم

درگذشت نماینده تفت و میبد

در حالی‌که تنها چند روز از آغاز سال 92 گذشته بود، مجلس شورای اسلامی در روز بیستم فروردین ماه در سوگ سیدجلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد در مجلس عزادار شد و یکی از اعضای پارلمان را از دست داد.

 

دوم

تصویب دیرهنگام لایحه بودجه

در پی ارائه دیرهنگام لایحه بودجه 92 به مجلس در نهم اسفند سال 91 آن هم توسط فروزنده معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در روز 21 فروردین ماه با کلیات لایحه بودجه مخالفت کرد؛ اگرچه نمایندگان در جلسه علنی 27 فروردین ماه کلیات لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

 

دوم

 نمایندگان طالب کرسي پاستور

روزهای آغازین سال نو با اعلام کاندیداتوری تعدادی از نمایندگان مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم همراه بود. از جمله محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد نواب رییس مجلس، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، سیدمحمد بیاتیان و مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کردند.

 

دوم

تصویب دیرهنگام لایحه بودجه

مجلس در روز 22 اردیبهشت ماه در حالیکه نزدیک به دو ماه از آغاز سال 92 گذشته بود بررسی بودجه 92 در صحن علنی مجلس را آغاز کرد البته پیش از آغاز سال 92 بودجه سه دوازدهمی برای سه ماهه اول سال به تصویب رسیده بود تا مشکل دخل و خرج کشور برای فصل اول سال حل شود. نهایتا نمایندگان هفتم خردادماه سال 92 پرونده بودجه را در صحن علنی مجلس بستند. درآمد 50 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها، افزایش 38 درصدی قیمت بنزین و ثابت ماندن میزان یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی از جمله ویژگی‌های بودجه 92 بود.

 

دوم

شکایت مجلس از احمدی نژاد

27 خردادماه در حالیکه تنها سه روز از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بود و محمود احمدی‌نژاد هنوز تا دو ماه بعد رییس‌جمهور رسمی کشور به حساب می‌آمد، خبر احضار رییس‌جمهور به دادگاه به شکایت مجلس منتشر شد.

 

دوم

تحلیف ریاست جمهوری روحانی

پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی توسط رهبری معظم انقلاب، وی در روز سیزدهم مردادماه در مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا در مراسمی رسم تحلیف را به جا آورد. در این مراسم که با حضور 60 هیات خارجی همراه بود حسن روحانی به عنوان هفتمین رییس‌جمهور ایران سوگند یاد کرد اما مهم‌ترین وجه تمایز جلسه تحلیف رییس‌جمهور ارائه لیست وزرای کابینه یازدهم از سوی روحانی به مجلس بود.

 

دوم

رای اعتماد به کابینه روحانی

مجلس در روز 21 مردادماه بررسی رای اعتماد وزرای کابینه یازدهم را آغاز کرد و در روز 24 مرداد بعد از چهار روز کار فشرده، 15 نفر از وزرای پیشنهادی حسن روحانی را تایید کرد اما میلی‌منفرد، محمدعلی نجفی و سلطانی‌فر وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند. در این میان وزیر اقتصاد بی‌سابقه‌ترین رای را از پارلمان گرفت و نجفی نیز با رای ناپلئونی از دستیابی به کرسی وزارت باز ماند.

 

 

دوم

رای اعتماد به دو وزیر

رئیس جمهور، فرجی‌دانا، فانی و صالحی امیری به عنوان وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد و مجلس نیز در روز پنجم آبان رای اعتماد به این سه وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد و با اعطای مقام وزارت به فانی و فرجی دانا موافقت کرد اما صالحی امیری موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

 

دوم

وزارت ورزش با چهار گزينه پيشنهادي وزارت

نمایندگان مجلس رای اعتماد به نصرالله سجادی به عنوان سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارتخانه ورزش و جوانان را مورد بررسی قرار دادند اما سجادی نیز مانند سلطانی‌فر و صالحی امیری برای مجلس مقبول نیفتاد. همان‌ روز رییس‌جمهور محمود گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به پارلمان معرفی کرد که در روز 26 آبان ماه بالاخره مجلس به او رای اعتماد داد و در آستانه 100 روزگی دولت، کابینه یازدهم تکمیل شد.

 

دوم

توافق هسته ای و حضور ظریف

اوایل آذرماه ایران و 5+1 به یک توافق اولیه رسیدند. برخی نمایندگان از این توافقنامه به عنوان دستاورد بزرگ دولت یاد می‌کردند و برخی دیگر با انتقاد از بی‌اطلاعی مجلس از محتوای توافقنامه معتقد بودند که این توافقنامه باید به تصویب مجلس برسد. نهایتا با حضور محمدجواد ظریف در جلسه ششم آذر ماه فضای مجلس در قبال توافقنامه هسته‌ای قدری تلطیف شد.

 

دوم

اولین کارت زرد

در پی سوال از وزیر اقتصاد در مورد علت اظهارات رییس کل بانک مرکزی در مورد تضعیف ارزش پول ملی اولین کارت زرد مجلس دولت داده شد.

 

دوم

طرح انتقال پایتخت

نمایندگان مجلس در جلسه علنی سوم دی ماه کلیات طرح انتقال پایتخت را به تصویب رساندند. در این طرح پیش‌بینی شده بود شورایی متشکل از رییس‌جمهور یا معاون اول و برخی وزرا ظرف دو سال برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری مکان‌یابی کنند.

 

دوم

اعلام جرم مجدد دادستانی علیه مطهری

در سالگرد 9 دی ماه علی مطهری در نطق میان دستور خود در مجلس از قوه قضاییه به دلیل احکام سختگیرانه زندانیان سیاسی سال 88 انتقاد کرد و گفت که قوه قضاییه بعد از چهار سال تکلیف معاون اول رییس‌جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص نکرده است؛ نطقی که اعلام جرم دادستانی علیه مطهری را به دنبال داشت.

 

سوم

تغییر در هیات رئیسه مجلس

هیات رییسه مجلس نهم در سال سوم، شاهد دو تغییر بود و مهرداد بذرپاش جایگزین شاهین محمدصادقی و بهروز نعمتی جایگزین عبدالرضا مصری شد.

 

سوم

تصویر زنان ساپورت پوش در مجلس

طرح سوال علی مطهری از وزیر کشور در خصوص عملکرد این وزارت‌خانه در برخورد با ناقضان قانون عفاف و حجاب در دستور کار مجلس قرار گرفت. این جلسه که با نمایش تصاویر بانوان ساپورت پوش همراه بود نظرات مخالف وموافقی را برانگیخت. در این جلسه مجلس از پاسخ‌های وزیر قانع نشد.

 

سوم

نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات

جنجال مجلس بر سر انتخاب عضو هیات نظارت بر مطبوعات به صحن علنی کشیده شد و گفته شد که کمیسیون فرهنگی برای معرفی کاندیداهای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات به حداقل اکتفا کرده و رسایی و نبویان را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی خود به مجلس معرفی کرده این در حالی است که اگر قرار بود کمیسیون فرهنگی سه نفر را معرفی می‌کرد نفر سوم علی مطهری بود. البته مطهری چند روز بعد اعلام کرد که برای جلوگیری از ایجاد شائبه از کاندیداتوری انصراف می‌دهد. نهايتا حسن کامران هم به جمع نامزدهاي معرفي شده از سوي کميسيون فرهنگي اضافه شد و او در صحن علني حائز اکثريت آرا شد.

 

سوم

استیضاح فرجی دانا

بیست و نهم مرداد ماه جلسه استیضاح فرجی دانا وزیر علوم در غیاب رییس جمهور در مجلس برگزار شد. استیضاح‌کنندگان بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه و بکارگیری برخی از مسئولان وزارتخانه بدون رعایت قانون استعلام نظر وزارت اطلاعات برای منصوب نمودن در جایگاه‌های مدیریتی را از دلایل استیضاح عنوان می‌کردند. مجلس در این جلسه رای به عزل فرجی دانا داد.

 

سوم

وزارت علوم بی وزیر

هفتم آبان مجلس به نیلی احمد آبادی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم رای اعتماد نداد.بیست و هفتم آبان مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی بعدي دولت هم اعتماد نکرد. پنجم آذر ماه مجلس بالاخره با گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم موافقت کرد و به محمد فرهادی رای اعتماد داد.

 

سوم

نطق جنجالی علی مطهری

نطق علی مطهری و تکرار دوباره مواضعش درباره وقایع سال 88 و لزوم محاکمه همزمان احمدي نژاد، ميرحسين موسوي و کروبي، جلسه پارلمان را به تنش کشید. در این جلسه نمایندگان علیه مطهری شعار «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند و اصرار مطهری به اتمام نطقش حتی بعد از اعلام تنفس در جلسه علنی درگیری هایی را بین مطهری و برخی نمایندگان دیگر ایجاد کرد.

 

سوم

نامه رحیمی و 170 نماینده ای که پول گرفته بودند

هشتم بهمن و در پی ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر پرداخت کمک مالی به 170 کاندیدای مجلس نهم، جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به لاریجانی خواستار اعلام اسامی این 170 نفر شدند. البته امضاکنندگان این نامه عصر همان روز از پیگیری این موضوع انصراف دادند.

 

سوم

طرح ممنوعیت جلوگیری از بارداری

نمایندگان مجلس در جلسه علنی سوم تیرماه نیز به کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای دادند. در جزییات این طرح مجازات 2 تا 5 سال حبس برای انجام عمل‌های جراحی جهت پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)‌ پیش‌بینی شده بود. البته مجلس پس از تصویب کلیات این طرح را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون بهداشت ارجاع کرد.

 

سوم

استانی شدن انتخابات مجلس

9 آذر مجلس با فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس موافقت کرد.

 

سوم

طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای

نمایندگان به طرحی رأی دادند که دولت را ملزم به حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای می‌کرد. به موجب این طرح در صورت تشدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا تمام توافقنامه ژنو ملغی و فعالیت‌های هسته‌ای به حالت قبل باز می‌گردد.

 

سوم

مخالفت فراکسیون زنان مجلس با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

اصرار زنان برای دیدن مسابقات والیبال تیم ملی در ورزشگاه به حاشیه‌های جدی در بازی مقابل ایتالیا کشیده شد، حاشیه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های فراوانی داشت اما در این میان اکثریت اعضای فراکسیون زنان مجلس اعتقادی به حضور بانوان در ورزشگاه نداشتند و حتی فراتر از آن، این بحث را بهره‌برداری سیاسی علیه نظام خوانند و طرحی را در این خصوص به مجلس نهم ارائه کردند.

چهارم

جنجال در مجلس پس از توافق لوزان

شانزدهم فروردین‌ماه در اولین جلسه علنی مجلس در سال 94 در حالی که تنها سه روز از تفاهم سیاسی ایران و 1+5 در لوزان سوئیس می‌گذشت، اولین واکنش‌ها به این تفاهم در مجلس بروز کرد؛ مهدی کوچک‌زاده با در دست گرفتن پلاکاردی ممنوعیت سلطه بیگانه بر کشور را به موجب قانون اساسی یادآوری کرد و حمید رسایی نیز در اظهاراتی در مورد تفاهم لوزان تشکیک‌هایی را مطرح کرد که البته با واکنش و مخالفت نمایندگان دیگر روبه‌رو شد.

چهارم

توضیحات وزیر کشور درباره پول های کثيف

ششم اردیبهشت وزیر کشور با حضور در جلسه علنی مجلس در مورد وجود پول‌های کثیف در انتخابات توضیح داد و از ورود آنها به انتخابات ابراز نگراني کرد. سخنان وي با واکنش نمايندگان روبرو شده و او ناگزير شد که رسانه ها را در فهم سخنانش مقصر جلوه دهد.

 

چهارم

مخالفت لاریجانی با طرح توقف مذاکرات

بیستم اردیبهشت علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه فراکسیون رهروان ولایت با واکنش‌های تند و ارائه طرح‌های غیرکارشناسی سه فوریتی برای توقف مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرد.

 

چهارم

کارت زرد به وزیر ارشاد برای ماجرای کرسنت

نوزدهم خردادماه علی جنتی وزیر ارشاد که برای پاسخگویی به سئوال جمعی از نمایندگان درباره محدودیت‌ها در انتشار اخبار کرسنت در مجلس حاضر شده بود دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

 

چهارم

استیضاح فانی

سوم تیرماه طرح استیضاح فانی در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان به ابقای فانی در وزارت آموزش و پرورش رای دادند.

 

چهارم

تشکیل کمیسیون برجام

سی‌ام تیرماه محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی برای ارائه گزارشی در مورد روند مذاکرات در جلسه علنی مجلس حضور یافتند. در این جلسه وزیر امور خارجه متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تقدیم مجلس کرد. در همین جلسه مجلس به تشکیل کمیسیون ویژه برجام رای داد.

 

چهارم

بررسی فاجعه منا در مجلس

پنجم مهرماه نمایندگان در جلسه غیرعلنی با حضور وزیر ارشاد، وزیر کشور و معاون وزیر خارجه فاجعه منا را مورد بررسی قرار دادند. در همین روز نمایندگان با صدور بیانیه‌ای خواستار تعیین گروه حقیقت‌یاب برای روشن شدن علت این فاجعه شدند.

 

چهارم

توهین به ظریف از تریبون علنی مجلس

هشتم مهرماه بهرام بیرانوند نماینده بروجرد در ابتدای جلسه علنی مجلس با فریادهای خود به دست دادن ظریف با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و همفکران وی نیز با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» با او همراهی کردند. او از الفاظ نامناسبي در سخنان خود بهره برد و گفت اي کاش به اندازه يک جوجه خروس غيرت داشتيد!

 

چهارم

قرائت گزارش کمیسیون برجام

دوازدهم مهرماه گزارش کمیسیون ویژه برجام در حالی که مورد اعتراض چند تن از اعضای این کمیسیون قرار گرفته بود در صحن علنی مجلس قرائت شد. در همین روز نمایندگان به یک فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام رای دادند.

 

چهارم

استیضاح آخوندی

چهاردهم مهرماه محمد آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس استیضاح شد و نهایتا مجلس به ابقای آخوندی در وزارت راه رای داد.

 

چهارم

تهدید شدن صالحی به دفن شدن در رآکتور اراک

نوزدهم مهرماه نمایندگان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام را به تصویب رساندند؛ مصوبه‌ای که مخالفت دلواپسان مجلس را به همراه داشت. در این جلسه علی اکبر صالحی در سخنانی گفت که از سوی یکی از نمایندگان تهدید به مرگ شده و به او گفته‌اند «در قلب اراک روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم». موضوعی که از سوی روح‌الله حسینیان نماینده تهران عنوان شده بود.

 

چهارم

تصویب کلیات طرح جرم سیاسی

بیست و نهم دی‌ماه نمایندگان با کلیات طرح جرم سیاسی موافقت کردند.

 

چهارم

تصویب برجام در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان جزئیات طرح "اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" را به تصویب رساندند.

چهارم

خانه تکاني در خانه ملت

با برگزاري انتخابات مجلس دهم مشخص شد که 75 درصد آنها براي حضور در مجلس بعد راي لازم را از مردم کسب نکردند.

چهارم

تصويب احکام برنامه و بودجه در مجلس

دولت يازدهم که منتظر اجراي برجام براي ارائه لايحه بودجه 95 و قانون برنامه ششم بود، بر خلاف دو سال گذشته با تاخير اين لوايح را به مجلس فرستاد. اما براي اولين بار احکام کلي اين دو لايحه را در لوايح جداگانه اي راهي پارلمان کرد تا از حجم لوايح بودجه سنواتي و قوانين برنامه در سالهاي بعد کاسته شود. بررسي قانون بودجه به دليل همزماني با برگزاري انتخابات به سال 95 واگذار شد و علي رغم تصويب احکام قانون برنامه، تصويب نهايي برنامه ششم نيز به مجلس دهم واگذار شد.

چهارم

تکليف به دولت براي پيگيري غرامت از آمريکا

در واکنش به بلوکه شدن دو ميليارد دلار از اموال ايران در آمريکا، نمايندگان مجلس نهم در آخرين روزهاي کاري خود طرحي را تصويب کردند تا ايران هم متقابلا به دليل دخالت آمريکا در ايران بتواند از اين کشور غرامت دريافت کند.

 2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    1 0
    حتی از مهر نماز جماعت افراطی باید به خدا پناه برد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    11 1
    وای به این مجلس
    • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      0 0
      وااای به اون مجلس نه این جدیده