معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: باید بگویم خاک قدم مردم را می‌بوسم که هرکجا بوی فرهنگ، عشق و اندیشه را استشمام می‌کنند، در آنجا حضور می‌یابند. مردم ثابت کردند که بهار فرهنگی را تنها نمیگذارند و این بر قوت برگزاری نمایشگاه کتاب افزود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آیین اختتامیه این نمایشگاه گفت: وقتی به چندماه قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب برمی‌گردم که صحبت‌های جابجایی مکان به شهر آفتاب بود سه دغدغه مهم فراروی برگزاری نمایشگاه کتاب بود. دغدغه اول آیا این مکان به موقع آماده می‌شود، دغدغه دوم آیا ناشران با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری خواهند کرد و دغدغه سوم آیا مردم با نمایشگاه کتاب قهر نخواهند کرد یا خیر؟ امروز که روز پایانی را پیش رو داریم بسیار خوشحالم که یازده روز تجربه دلنشین در آماده‌سازی نمایشگاه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتیم. ناشران آمدند مردم هم آمدند و هرجا که مردم بیایند عطرشان فضای فرهنگی را پر می‌کند و به نوعی انگیزه‌سازی می‌کند. این اتفاق مبارک به برکت همراهی همه نهادها، سازمان‌ها و مراکزی از جمله شهرداری تهران بود که در آماده‌سازی این مکان تلاش و کوشش بسیاری کردند.

وی افزود: از ناشران نیز تشکر می‌کنم که نقل مکان نمایشگاه کتاب را پذیرفتند. گرچه در ابتدا بسیار دشوار بود اما با این دشواری‌ها کنار آمدند. از وزیر ارشاد و همکاران خوبم در نمایشگاه کتاب نیز بابت همدلی و همراهیشان سپاسگذاری می‌کنم و در آخر باید بگویم خاک قدم مردم را می‌بوسم که هرکجا بوی فرهنگ، عشق و اندیشه را استشمام می‌کنند در آنجا حضور می‌یابند. مردم ثابت کردند که بهار فرهنگی را تنها نمی‌گذارند و این بر قوت برگزاری نمایشگاه کتاب افزود.

وی با اشاره به حضور ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: 1518 ناشر عمومی، 559 ناشر دانشگاهی، 145 ناشر آموزشی، 342 ناشر کودک و نوجوان با حضورشان در نمایشگاه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فضای فرهنگی کشور را تداوم بخشیدند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر وجه بین‌المللی بودن نمایشگاه بیست و نهم تاکید کرد و گفت: حوزه بین‌الملل نمایشگاه کتاب امسال بسیار فعال بود هم ناشران خارجی تعداد عناوین و کتاب‌های برتر بیشتری به نمایشگاه آوردند و هم کتاب‌های چاپ اول در این دوره دیده می‌شد. امسال هر خارجی که به نمایشگاه کتاب آمده بود مجذوب مردم و مکان برگزاری نمایشگاه کتاب بود. امیدوارم سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب وجه بین‌المللی بهتری داشته باشد تا دریچه‌ای به دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باز شود. در بخش بین‌الملل هر روز نمایشگاه به نام یک کشور و یا شهر اتفاق افتاد و با توجه به ظرفیت‌های بالایی که این بخش داشت، برنامه‌های متنوع یادی را ناشران خارجی اجرا کردند.

صالحی ادامه داد: در حوزه نشست‌ها و برنامه‌های علمی و فرهنگی امسال نمایشگاه نیز قدم‌های رو به جلویی داشته است از جمله نشست‌های فرهنگی این دوره می‌توان به برگزاری موضوعات مختلف فرهنگی و کتاب در مکان‌های کتابنما (مکانی برای رونمایی از انواع کتاب‌ها)، تالار گفتگو، سرای اهل قلم اشاره کرد. امسال سالن‌های کودک و نوجوان نیز با 85 سخنرانی در سی نشست وجه بسیار خوبی در نمایشگاه ایجاد کرد. درواقع نمایشگاه کتاب تهران میعادگاه مراکز فرهنگی مختلف بود و مراکز نمادی مردمی که مروج کتابخوانی بودند نیز حضور داشتند. همچنین دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعالی نیز حضور داشتند با نگاه به مجموعه برگزاری انواع برنامه‌های مختلف فرهنگی در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نظر می‌رسد برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه سی‌ام که آغاز آن از فرداست با تثبیت شدن مکان نمایشگاه که تفاهم نامه‌ای بین شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد، نمایشگاه کتاب صاحب خانه شد و این مکان بیشتری از آنکه درگیر مکان باشد برای برنامه‌ریزی‌های کیفی بهتر در آینده باشد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =