چرا حداد عادل مستنداتش از دخالت دولت در انتخابات را ارائه نمی‌دهد؟

پیش از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس، حدادعادل مدعی شد مستنداتی درباره دخالت دولت در انتخابات دارد، اما هنوز مستندی به وزرات کشور ارائه نکرده است.

مریم محمدپور: سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که نتوانست به پارلمان دهم راه پیدا کند، 18 روز پیش یعنی ششم اردیبهشت در جمع خبرنگاران از مذاکرات نشست شورای ائتلاف اصولگرایان سخن گفت و در خلال سخنانش از دخالت مسئولان دولتی در انتخابات ابراز نگرانی کرد. حداد عادل گفت: نکته‌ای که در جلسه شورای ائتلاف مطرح شد، اظهار نگرانی از دخالت آشکار مسئولان دولتی در انتخابات بود. نمونه‌های متعددی ذکر شد از اینکه برخی از مسئولان که باید بی‌طرفی خود را در اجرای انتخابات نشان بدهند، آشکارا گرایش خود را به یک جریان سیاسی اعلام می‌کنند و در مجامع، مردم را به رأی دادن به نامزدهای یک جریان خاص دعوت می‌کنند و مسئولان استانی را تشویق می‌کنند که امکانات را در اختیار نامزدهای خاصی بگذارند. حدادعادل تاکید کرد: البته نمونه‌های پنهان و آشکار از دخالت‌های مقامات کشور و دولت در انتخابات مرحله اول نیز وجود داشته است که شاید همان دخالت‌ها مقدمه‌ای شده برای دخالت آشکارتری در مرحله دوم انتخابات (اینجا). او از قول شورای ائتلاف، از مقامات وزارت کشور، دولت و شورای نگهبان درخواست کرد که نسبت به این موارد تخلف بی‌اعتنا نباشند، چراکه این موارد به صورت متعدد در سطح کشور گزارش داده شده است.

البته هنوز مشخص نیست که این گزارش کجا و چگونه ارائه شده است و هنوز خبری از مستندات حداد عادل در دست نیست، اما سخنان او با واکنش های متعددی همراه شد و نه تنها دولتی‌ها که حتی همکارانش در مجلس وفعالان سیاسی نیز از او خواستند تا مستنداتش را ارائه کند.

کمال الدین پیرموذن،‌ نماینده مردم اردبیل سخنان حداد عادل را مربوط به شکست این ائتلاف در جریان انتخابات دانست و گفت: یا می‌خواهند از مردم انتقام بگیرند یا رای نیاوردنشان را توجیه کنند (اینجا).  مرتضی مبلغ اما کمی نرم‌تر با موضوع برخورد کرد. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: صحبت‌های اخیر حداد عادل جز اینکه لبخند روی لب همگان بیاورد جایگاهی نداشت. چراکه انتخابات قاطعانه برگزار شد و می‌توان گفت تمام افسار و زمام انتخابات دست جریانی بود که حداد عادل منتسب به آن است (اینجا).

مهرداد بائوج لاهوتی، حداد را به داشتن انصاف دعوت کرد. نماینده مردم لنگرود خطاب به حداد عادل گفت‌: انصاف داشته باشید، چون رای نیاوردید می‌گویید دولت درانتخابات دخالت کرده! او  در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: معمولا دولتهای برگزار کننده انتخابات با این نوع از ادعاها روبرو می‌شوند ولی حاضرم خدا را شاهد بگیرم که دولت فعلی انتخابات را در کمال آرامش و سلامت برگزار کرد (اینجا).

غلامحسین کرباسچی،‌ دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز در واکنش به ادعای حدادعادل گفت که متهم کردن دولت به دخالت در انتخابات غیرعادی و سیاسی‌کاری است (اینجا). مسعود پزشکیان،‌ نماینده مردم تبریز به نظرش ادعای حداد عادل چندان جدی نیست. او به خبرآنلاین گفت: اگر مستندي دارند، ارائه دهند تا بررسي شود و بر اساس آن تصميم‌گيري شود، اما فاصله و شكاف يكي دو تا راي نيست (اینجا).

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی خطابش به حداد عادل کمی تندتر از بقیه بود. او مجلس ششم را یادآور شده و می‌گوید: دور ششم مجلس انتخابات در تهران انجام گرفت و سی نفر انتخاب شدند. خود بنده نفر ۲۷‌ام بودم و آقای حداد نفر ۳۵ بود. آقایان سه چهار ماه مردم را معطل کردند و تعدادی صندوق در این بین باطل شد تا ایشان از نفر ۳۵‌ام به نفر ۲۶‌ام بیاید و وارد مجلس شود که با این روش الیاس حضرتی و علیرضا رجایی از دور خارج شدند. این فعال سیاسی اصلاح طلب با طرح این سوال که چطور شما که به معترضین ۸۸ این حرف‌ها را می‌زدید این حرف را برای خودتان حفظ نمی‌کنید، ادامه می‌دهد: هر انتخاباتی ممکن است اعتراضاتی داشته باشد اما خواهش می‌کنم بحث تخلف را شخص حداد عادل مطرح نکند چرا که مارا به یاد انتخابات دور ششم مجلس می‌اندازند (اینجا).

اما همه کسانی که به سخنان حدادعادل واکنش نشان دادند، از جریان اصلاح‌طلب نبودند. امیر محبیان،‌ فعال رسانه ای اصولگرا خطاب به او می‌گوید: اینکه دولت در انتخابات تاثیرگذاری آنچنانی داشته باشد که نتیجتا یک جریان پیروز و یک جریان شکست خورده باشد از ظواهر انتخابات چنین چیزی بیرون نمی آید... اگر دولت در انتخابات دخالت داشت، چرا اصلاح طلبان در مشهد و اصفهان پیروز نشدند؟ (اینجا).

مستنداتی که هر چه می‌گذرد باز هم ارائه نمی‌شود

حداد عادل دو روز بعد از سخنان اولیه‌اش یعنی در هشتم اردیبهشت ماه در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «تحریر توحید» حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت: مستنداتی داریم که قرار است منتشر شود. او تاکید کرد که بخشی از این مستندات به دولت ارایه شده که در حال پیگیری آن هستیم.

در آن زمان این سوال مطرح شد که چرا این مستندات به شورای نگهبان که ناظر بر انتخابات است داده نشده و تنها بخشی از آن به دولت رسیده و بقیه اش هم قرار است منتشر شود؟ (اینجا)،‌ اما دو روز بعد یعنی روز برگزاری دومین مرحله از انتخابات مجلس دهم معلوم شد که حتی بخشی از مدارک آقای سخنگوی هم به دست دولتی‌ها نرسیده است؛ روز انتخابات دور دوم،‌ یعنی دهم اردیبهشت عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت که مدارکی مبنی بر این که دستگاه‌های اجرایی یا سایر قوا در انتخابات دخالت داشته اند به دست ما نرسیده است. (اینجا). یعنی تا روز برگزاری انتخابات که کلیدی‌ترین روز در تعیین وضعیت مجلس دهم پس از اظهارات حدادعادل بود،‌ او مستندی را به مسئولان ارائه نکرده بود.

حسینعلی امیری،‌ سخنگوی وزارت کشور نیز سخنان آقای وزیر را تایید کرد و گفت که هیچ مستندی به دست او، وزیر یا دبیر ستاد انتخابات نرسیده است. او «ضمن احترام زیاد برای حدادعادل» گفت: اگر مستند و اسنادی وجود دارد، اگر این مستندات مربوط به مرحله اول بوده قاعدتاً باید آن را به شورای نگهبان داده باشند. او به سابقه عضویت خود در شورای نگهبان نیز اشاره کرده و گفت که پیگیری این مستندات روال کار است (اینجا).

حداد سخنانش را تکرار کرد اما مستنداتش را ارائه نداد

امروز 18 روز از سخنان اولیه نماینده کنونی مردم تهران در مجلس می‌گذرد و بالاخره حداد عادل سکوتش را شکسته است. او البته حرف جدیدی نزده، بلکه در گفت و گو با ایسنا همان حرف‌های قبلش را تکرار کرده است. او گفته: «در روزهای اخیر از دخالت دولتی‌ها در انتخابات مطلبی گفته بودم که بعد از آن موج تبلیغات وسیعی علیه بنده برپا شد. برخی‌ها با داستان‌سرایی، خاطراتی را نقل کردند و راست و دروغ را بر هم بافتند، که مایل به پاسخگویی آنها نیستم ولی این نکته را می‌خواهم تصریح کنم که من نگفته بودم در انتخابات تقلب شده است،‌ بلکه گفته بودم برخی مسئولان دولتی در روند انتخابات دخالت کرده و امکاناتی را در اختیار یک نامزد خاص قرار می‌دهند. شواهد و نمونه‌هایی نیز دارم که تقدیم وزیر کشور خواهم کرد.»

حداد عادل اما همچنان نگفته که چرا در این مدت مستنداتش را ارائه نکرده و تنها به تشویشی پیش از برگزاری دور دوم انتخابات بسنده کرده است و اینکه بالاخره این مستندات را چه زمانی منتشر خواهد کرد.

27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    30 0
    حالا اگر کس دیگه این حرف را زده زود دوستان دلواپس بهش نمی گفتند فتنه گر امریکایی
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    28 0
    سال 88 گفتیم دولت تو انتخابات دخالت کرد همین آقای عادل گفت دروغه
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    26 0
    اقا نمیدونم چرا هروقت اسم اقای حداد عادل میاد یاد ژاپن اسلامی می افتم
  • فرهاد A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    22 2
    چون یک ادعای پوچ است مدرکی ندارد اگر داشت برای اثبات ادعای خود مدار کش را به کل دنیا ارسال و اعلام می کرد .
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    9 0
    برای اینکه کلی گویی و عدم ارایه سند در مورد یک ادعا رویه است حالا فرقی نمی کند حداد باشد یا یک خبرنگار برای همین است که با این ادبیات نظام هزینه می دهد نه اشخاص
  • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    17 0
    قضیه بگم بگم است. آخر سر هم نمی گه.
  • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    9 0
    چون مستندی در کار نیست...
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    9 0
    طی روزهای قبل از انتخابات تمامی معاونین وزرا در مرخصی اجباری بودن تا در انتخابات دخالت نکنن میخواستند وزرا را هم مرخصی بفرستن ولی گفتند همون تعداد کافیه
  • حمیدرضا IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    16 0
    ایشان بهتره به جای فرار رو به جلو و کتمان کردن نظر مردم بیاید پاسخو بدهد که چرا در قبال اهمال کاری دولت پیشین در به فنا دادن 2 میلیارد دلار از پول کشور سکوت کردند ؟ چرا ایشان در ان زمان دلواپس نبودند ؟
  • بی نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    14 0
    شاید منظور جناب حداد از "دخالت" توقف اتوبوس هایی بود که برای رای دادن به بعضی چهره های فاقد رای از قم و دیگر شهرها به تهران اعزام شده بودند؟
  • دلسوز A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    1 0
    آقای حداد عادل اگر سخنان گهر بار مقام معظم رهبری رو آویزه گوشتون کنید ، دیگه از این حرفای خنده دار نمیزنید مقام معظم رهبری فرمودند: " نمایندگان حرفی نزنند که جلو مردم شرمنده شوند"